Vauvakuume palstoja lukiessa tulee olo, etten ikinä raskaudu :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muumidaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Muumidaa

Jäsen
18.10.2012
133
0
16
No melkein ihmehän se oli viimeksikin, 3v sitten. Silloin oli 6kg painavampi, mut vieläki oon ylipainoinen. Positiivista kai on, että kierto lähentelee ekaa kertaa mun elämässä normaalia vaikka eihän se mitään takaa. Melkein helpointa olisi vaan kai päättää että kiitos, mutta ei kiitos. Meille ei tule toista vauvaa!

Sitä paitsi mullahan on jo yks lapsi. Sitäkin odotettiin pitkään ja hartaasti (4v), joten en tosiaan halua vaipua mihinkään surumielisyyteen tämän takia. Yhtä mahdollista olisi, ettei olisi edes sitä yhtä.

no, toivotaan. :P

Pidä toivo korkealla ja stressi matalalla. Pidetään peukut pystyssä että tärppää! (:
Mulla myös yksi lapsi ja aivan hillitön vauvakuume. Yksisteen vain en asialle oikein mitään voi. Pitäisi löytää tuo vastakappale ensteks. (:

Muumidaa, mene käymään gynekologilla ja kerro epäsäännöllisestä kierrosta. Ylipaino + epäsäännöllinen kierto voisivat liittyä polykystisiin munasarjoihin (pco). Ymmärtääkseni PCO on yksi tavallisimmista lapsettomuutta aiheuttavista sairauksista / ominasuuksista. Se on kuitenkin suurimassa osassa tapauksia hoidettavissa, jopa suhteellisen helposti (lääkkeissä on jopa valinnan varaa). Eiköhän sitä toivoa ole, kun kerran yhden lapsen olet jo aiemmin saanut.

[QUOTE="xxx";29481810]Muumidaa, mene käymään gynekologilla ja kerro epäsäännöllisestä kierrosta. Ylipaino + epäsäännöllinen kierto voisivat liittyä polykystisiin munasarjoihin (pco). Ymmärtääkseni PCO on yksi tavallisimmista lapsettomuutta aiheuttavista sairauksista / ominasuuksista. Se on kuitenkin suurimassa osassa tapauksia hoidettavissa, jopa suhteellisen helposti (lääkkeissä on jopa valinnan varaa). Eiköhän sitä toivoa ole, kun kerran yhden lapsen olet jo aiemmin saanut.[/QUOTE]g

Voiko pco tulla iän myötä. Kävin gynellä ennen ensimmäistä lasta, sain terolutit ja ne auttoi siihen, että menkat säänöllistyi, mutta ei muuhun. Laihduin reilusti jonka jälkeen raskauduin luomusti. Ehkä pitäisi käydä gynellä kyselemässä, et mitä ihmettä. En tosin halua lähteä mihinkää tutkimuksiin/hoitoihin. En halua tehdä tästä elämää suurempaa, ettei kaikkien lääkärissä juoksijen takia jää olennainen elämättä, eli tämän olemassa olevan lapsen lapsuus. :) Ehkä kuitenkin ajattelen pohjimmiltani, et vauva tulee, jos on tarkoitus tulla.

Mä antaisin sulle pco diagnoosin ihan noiden puheiden perusteella, mutta en tosiaan ole lääkäri - ainoastaan kohtalotoveri =)

PCO potilaille helpoin hoito on laihduttaminen. Jostain syystä laihtuminen huijaa munasarjojen toiminnan normaaliksi. Ymmärtääkseni tästä syystä ylipainoisten PCO potilaiden hoitaminen on helpompaa kuin hoikkien. Tunnen itse useita pco potilaita ja meistä ainoastaan hoikat ovat tarvinneet lääkehoitoa vahvemaa apua raskautumiseen. Itse raskauduin luomusti laihdutuskuurin seurauksena. Tuolloin myös munasarjat olivat aivan sileät - gyne jopa epäili onko mulla koko tautia koskaan ollutkaan =)

Rakkulat voivat tulla ja mennä vuosien mittaan, eli on täysin mahdollista, että tilanteesi ei ole sama kuin ensimmäistä raskautta yrittäessä. Yhdellä tuttavallani tauti oli alkanut vasta kahden raskauden jälkeen ja todettiin kolmatta yrittäessä.

Terolut on todella tavallinen lääke pco:n hoitoon.

Samoin vähähiilihydraattista ruokavaliota usein suositellaan pco:n hoitoon. Siis tämän taudin kohdalla ihan lääkärien toimesta.

Kuulostaa siltä, että kyseessä tosiaan saattaisi olla pco. Siihen liittyy, että paino nousee helposti, ja laihduttaminen auttaa raskaaksitulemista, jo 5-10% pudotus saattaa auttaa hyvinkin. Muita pco-oireita ovat mm. Kuukautishäiriöt, kierron epäsäännöllisyys, joillakin voi olla karvaisuutta. Hoitona voidaan käyttää terolutien lisäksi esim. Metformiinia ja klomifeeniä, monilla ne auttavat ja raskaus alkaa nopeastikin :) Mutta jos vaan saat tsempattua muutaman kilon poies, niin mahdollisuudet paranevat, vaikka ei olisikaan pco. Älä menetä toivoa, kyllä se vauva vielä sieltä tulee!

Jostain syystä tuntuu ankeammalta ajatella, et olisi pco, kuin että olisi vaan joku selittämätön vika. En tiiä. Varmaan ku epäilen, et jos meen lääkäriin, ni vastauksena on kuitenki "laihduta" ja sit toisaalta jos laihdutan ja mitään ei tapahdu, niin pitäisi kuitenki mennä lääkäriin. Tajusko kukaan? :D oon 168 ja painan 125kg, joten pudotettavaa ON reippaasti.,alunalkaen, ku eka kerran siellä gynellä kävin, niin painoin 180kg :-o Vituttaa jo tää laihduttaminen ja vielä olis yhtä paljon edessä ku on takana, et pääsis normi painoon. Blah. Noh, itsesääli kaappiin nyt!

Tietääkö joku, et pitääkö hommelit aloittaa tk-lääkäriltä vai mistä?

Tosi hienosti oot jo pudottanu painoa, wau! Ootko miettiny, voisiko lihavuusleikkaus olla sinulle vaihtoehto? Tuolla painolla saattaisit päästä leikkaukseen, mikään taikatemppuhan se ei ole, mutta kun sinulla on selkeästi vaikea paino-ongelma, niin se saattaisi tuoda pitkäaikaisempaa apua painonhallintaan ja myöskin auttaa raskautumaan.

Siinä ei varmastikaan menetä mitään, jos varaisit ajan lääkärille, ja keskustelisitte painoasioista ja raskaustoiveista. Esim. Tuo metformiini osalla helpottaa painonpudotustakin, ja siitä on monille apua ovulaation suhteen, vaikkei olisikaan pco.

Yhteistyössä