Vauvakuume ja hyytymishäiriö.Kohtalotovereita?

Heippa!

Kuumeilemme kovasti kolmatta lasta, mutta yrittäminen jännittää edellisen raskauden lopussa todetun hyytymishäiriön(Faktori V-mutaatio)vuoksi. Kyseinen häiriö lisää ilmeisesti keskenmeno-ja kohtukuolemariskiä, mutta edelliset raskaudet ovat menneet hyvin.

Hirvittää, jos joudun aloittamaan Klexanen tai muun verenohennuslääkkeen käytön, sillä pelkään piikkejä kuollakseni. Edellisen raskauden kohdalla läkitys aloitettiin vasta synnytyksen jälkeen, enkä kyllä kovin mielelläni itseäni pistellyt.

Toivoisin kuulevani kokemuksia muilta samantyyppisessä tilanteessa olevilta. Oletteko käyttäneet aspiriinia tai primaspania jo raskauden suunnittelun aikana? Oletteko vältelleet tiettyjä, runsaasti k-vitamiinia sisältäviä ruokia?Jos olette olleet aiemmin raskaana, millaisia ovat kokemukset odotusajasta? Olitteko erityisseurannassa?

-Finja
 
Meidän suvussa tuo Faktori V on yleinen. Itsellä se todettiin verikokeissa, jotka pyysin ottamaan kun kävin ensimmäisen kerran neuvolassa. Siskollani on kyseinen hyytymishäiriö myös ja hän on nyt raskaana. Itselläni Klexaini piti pistää 6 viikkoa synnytyksen jälkeen. Muuten kävin normaalisti neuvolantarkistuksissa ja pari kertaa äitipolilla tarastuksessa. Äitipolilla tarkailivat etupäässä istukan toimintaa. (itselläni on kyseisesta hyytymätekijästä se helpompi muoto) Siskoni myös tulee pistämään itseään synnytyksen jälkeen, mutta hänellä ei ole mitään ylimääräsiä tarkastuksia (taitaa jotua resurssien puutteesta)

Mitään erityis toimenpiteitä en raskautta suunnittelu vaiheessa tehnyt ja en tee. Kakkosta nyt yritetään. Raskaus meni todella hyvin. Totta kai nuo keskenmenot yms kummittelivat koko ajan mielessä. Minulle lääkäri sanoi, että raskaumyrkytysriski on kohonut kyseisessä jutussa..

Tuo pistäminen oli todella tympeä juttu, mutta yllättävän äkkiä se 6 viikkoa vierähti...
 
Mulla on hyytymähäiriö APC-resistenssi. Juontaa isän suvusta ja meidän perheessa se on minulla ja isälläni. Siskollani tätä ei ole.

Itselläni on 2 poikaa ja raskautumiseen häiriö ei vaikuttanut, mutta aloitin Klexanen pistämisen rv 35 ja pistin myös 6 viikkoa synnyttämisen jälkeen. Muuten tämä häiriö ei aiheuta minulle ylimääräisiä toimenpiteitä, mutta kun se on tiedossa niin osataan elää sen mukaan. Samoin jouduin pistämään 4 viikkoa kun olin sappileikkauksessa viime vuonna.

Meillä on kolmosen yritys käynnissä ja 03/10 sain kkm, joka todettiin rv 8 vastasi rv 5. En jaksa uskoa, että tämä "vaiva" aiheutti sen.
 

Yhteistyössä