Vauvakutsut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Emppu

Vieras
Hei!
Olen järjestämässä hyvälle ystävälleni vauvakutsuja. Antaisitteko vinkkejä ohjelmaa ja tarjoilua varten? Millaisia kutsuja teillä on ollut? Mitkä olisivat toivottavia lahjoja?

Kiitos!

juhlat- palstalla oli jonkin aika sitten ketju aiheesta

varmaan myös amerikkalaisilta sivuilta voi saada vinkkejä joita voi sitten vähän maltillisemmin soveltaa suomeen, vaikka haku baby shower sanoilla

Tuolla juhla keskustelujen puolla tosiaan oli ainakin pientä keskustelua aiheesta. Tässä linkki:
http://keskustelu.soneraplaza.fi/thread.jsp?forum=167&thread=1319452

Moi!

Järkkäsin itse kutsut ystävilleni 8. kuulla ollessani. Katsottiin ultrakuvia, tein vauvanruoka- tunnistuskisan, jossa siis numeroiduista kupeista maisteltiin ja lapuille arvaus mitä sisältää. Meni muuten ihan päin honkia monilta (esim. nauta oli kanaa ja kala oli porkkanalaatikkoa), paras sai palkinnon. Lisäksi askartelin arvauslappuja, missä söpö kuva ja 4 kyssäriä: arvaa syntymäpäivä, paino, pituus ja sukupuoli. Sitten näkee kenellä ennustajan lahjoja! Kaveri järjesti ohjelmaksi: mulle lakana, josta piti taiteilla kantoliina, laittaa siihen nukke ja laulaa sille vieraskielisiä lastenlauluja (sain siis sanat paperilla), jotta lapsesta tulisi kansainvälinen :)

Tarjoilut tehtiin nyyttäriperiaatteella. Lahjoja kielsin ostamasta, koska niitä saa varmasti tosi paljon sitten kun vaavi on maailmassa. Koristelin ilmapalloilla, kynttilöillä ja kukilla, mutta aika vähän.

Sen haluaisin vielä sanoa, että ihmiset pitää ""bileitä"" mitä erilaisimmista syistä. Ja ei niiden tartte olla amerikanmalliin pröystäilevät! Vauvakutsut on loistava tapa kerätä kavereita yhteen ennen kuin elämä muuttuu aika paljon, ikäänkuin polttarit ennen häitä - tosin ilman alkoholia (jonka kaikki muuten tajuaa kun sanoo että kyseessä on vauvakutsut/babyshower, jos sanoisi tulkaa saunailtaan tms. niin siiderit ois ollu kaikilla mukana). Eli vauvakutsuja vaan pitämään! Ei sen tartte olla yhdessä vietettyä iltaa kummempi, mutta kyllä noi pienet ohjelmanumerot piristi kummasti ;)

Toiv. oli jollekin apua, sori että tuli pitkä teksti.

""Kutsut pitänyt"" -> kuvailemasi vauvakutsut kuulostivat varsin mukavailta ja varmasti piristivät tulevaa äippää. =)
Lähinnä provokysymykseni oli tarkoitettukin kritisoimaan sellasia babyshower-kutsuja, jonne ystävät tulevat lahjakassiensa kanssa yms. eli yhdessä vietetyn ajan sijaan pääpaino siirtyykin siihen, että ""mitäs sä ostit..."". Yhdessäolo on aina arvokasta, mutta jos kutsuissa korostuu lahjojen ostaminen (joita pitää ostaa taas heti uudelleen, kun vaavi syntyy), on se mun mielstä turhamaista.

tööt rv 13

Kiitos vastauksista. Ilmeisesti amerikkalaislahjahörhötys on vähän niinkuin korvike meidän äitiyspakkaukselle, eikä minulla olekaan tarkoitus tehdä lahjontakutusuja. Vaan juurikin antaa tulevalle äidille tilaisuus nähdä kavereita ja kavereille tilaisuus nähdä maha :) Lähinnä kaipaisin vinkkejä ohjelmaksi ja lahjoiksi jotain pientä ja hyödyllistä.

Tuo oli muuten loistava luonnehdinta...että baby shower on hieman niinkuin äitiyspakkaus meillä. Se on ihan totta. Ja itse USAssa asuneena ja baby showereissa käyneenä en pidä sitä minään typeränä juttuna vaan se on heille erittäin tärkeä ja yhdistävä perinne. Lisäksi totuus on, että USAssa saa halvemmalla vauvakamaa ja siellä on suuremmat valikoimat joten se ei kenenkään kukkaroa niinkään rasita. Tottakai siellä kanssa hössötetään ihan niinkuin täälläkin ja siellä on tapana ostella lahjoja jos minkäkin syyn varjolla., mutta mielestäni se on vain hauskaa. Samaan tapaan siellä on wedding showerit jne.
Itse en usko, että kukaan kaverini on järjestämässä minulle Suomessa baby showeria ja tosiasiassa todellakin olisin iloinen jos sellaiset saisin....mutta kellään ei liene ollut tapana. No, ehkä saan baby showerin anoppilassa kun matkaamme sinne lomalle pariksi viikoksi. Se olisi mielestäni oikein ihanaa hössötystä!

Pidä ihan juuri sellaiset kutsut kuin haluat. Ajatus on tärkein...mä ainakin olisin ratkiriemuissani kutsuista oli siellä sitten lahjoja tai ei ja oli sitten minkälaiset tarjoilut vaan. Tärkeintä ja mukavinta on kuitenkin yhdessäolo ja raskaana olevasi ystävä tuntee varmasti itsensä tärkeäksi ja pidetyksi!

meillä on pidetty vauvakutsuja odottavalle ystävälle pienellä porukalla, eli lähimmät ystävät. vieraat on tuoneet nyyttäriperiaatteella syötävät ; ihania herkkuja, salaattia täytekakkua, limua, ihan mitä vaan. sitten jokainen on tuonut jonkun pienen paketin; hauskaa tai tunnetta. esim. vauvan kosteuspyyhkeitä, sidepaketti, korvatulpat, omat vauvaajan töppöset, oman lapsen pieneksi käynyt nuttu.

nyt kun mietin ei tietysti parhaat oivallukset tule mieleen, mutta ihaninta on aina ollut yhdessäolo ja seurustelu.

juhaväki on mennyt odottajan kotiin, mutta jos odottaja on ollut kiusaantunut, on odottaja voitu hakea juhlimaan jonkun vieraistakin luokse.

Heips!

Pidin siskolleni vauvakutsut jotka olivat mielestäni loistavasti onnistuneet.
Tein täyte kakun joka oli tuttipullon muotoinen, vaaleenpunaisia ja vaaleen sinisiä keksejä ja runsaasti muutakin herkuteltavaa.
Koristelin juhlapaikan hempeän värisillä ilmapalloilla ja pikku askarteluilla.
Ohjelmassa meillä oli tehdä siskolleni ""pahanpäivän kukka"" Siis jokainen vieras n. 7 kirjoitti pahvista leikattuun terälehteen jonkin hyvän ominaisuuden, jonka siskoni omaa. Sitten koottiin kukka liimaten kartongille, jotta hän voi laittaa sen näytille ja aina huonoina päivinä vilkaista sitä muistaakseen kuinka hyvä tyyppi hän onkaan :)
Sitten jaoimme vieraille namit harsoon sidottuina (vähän kuin häissä) Ja nami pussissa oli pikku tehtävä vieraille, kun vaavi syntyy. Tehtävät eivät olleet kahvilla käyntiä kummempia.. Eihän sitä vieraitaan voi pakottaa mihinkään isompaan :)
Lahjaksi ei saanut tuoda kun jotain tosi pientä esim. tutti, ja kivoja juttuja kaikki olivat löytäneet.
Minulla oli ihokimalle rasvaa jota laitoin siskoni masuun ja hän sai ylpeänä kulkea masu kiiltävänä!
Kaikki tämä tapahtui yllätyksenä ja siskoni oli kyllä todella mielissään :) Siivous puoli kannattaa kans muistaa jos juhlat pidetään tulevan äidin luona!
Ei muuta kun juhlia järjestämään ja HAUSOJA sellaisia!!!

Satu rv.14