Vauva viihtyy yksin puuhamatolla -saako antaa olla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yksinkertainen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yksinkertainen äiti

Vieras
Siis esikoisesta yllättäen on kysymys, siitä näin tyhmää pohdintaa...

Kun mun 4kk-vauva viihtyy yksikseen pieniä aikoja puuhamatolla (20-30min), niin onko se sitten ihan hirveetä, jos annan sen sitten siinä olla ja teen itse kotitöitä (vauva näköpiirissä kuitenkin)? Mulla on jokin ahdistus tän asian suhteen ja sitten istua kökötän siinä vieressä, hyvä jos vessassa käyn, vaikka vauva selvästi viihtyis siinä ilman äitiään. Tää on varmaan ihan hölmöä, eikö olekin? Tottakai se voi olla siinä itsekseen, jos kerta viihtyy, eikö voikin? Kaikkee sitä joutuukin täällä kyselee, mutta jonkinlaista vahvistusta kai kaipaisin...

No ei tienkään saa, sehän on vähintään heittellejättö.. vauvaa tulee viihdyttää kokoajan vaikka kuinka viihtyisi yksinään:o PAH kaikenlaisia itsestään selvyyksiä tällä kyselläänkin.

No ole iloinen, että vauvasi osaa olla myös itsekseenkin eikä koko ajan tartte olla viihdyttämässä. Kyllä minä ainakin annan leikkiä itsekseen, kun teen kotitöitä; mikä idea siinä olis jos koko ajan pitäisi vauvaa vieressä tollottaa?

Hei mutta tosi hienoa että viihtyy yksin! Tottakai annat olla! Vauvat on erilaisia niinkuin ihmisetkin - ehkä sun vauvasta tulee sellainen tutkijatyyppi, haluaa rauhassa mietiskellä ja tutkia asioita :)

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
No ole iloinen, että vauvasi osaa olla myös itsekseenkin eikä koko ajan tartte olla viihdyttämässä.

Näin just! kyllä sekin aika tulee kun se roikkuu koko ajan lahkeessa kiinni "äittääittääittä!!"

Ollaanhan me aikuisetkin erilaisia, toiset haluaa olla enemmän rauhassa kuin toiset.

Anteeksi, kuulostinpa tylyltä, vaikka vaan ihmetellä piti.

Muistelin juuri, että taisin itsekin esikoista vahdata aika lailla... Kolmas saa olla niin paljon itsekseen kuin ikinä haluaa, trust me! :D

Oottepa kivoja....mulla ei ole edes esikoinen ja välillä mietin samankaltaisia..tekisi mieli vaan olla vieressä..vaikka touhuankin kaikkea muuta. Kyllä sitä pohtia ja olla erilaisia tunteita,ei se tyhmäksi tee.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Voi taivas, sehän on tarkoituskin, että oppivat itsekseenkin olemaan. Vai ajattelitko lähteä kouluunkin lapsen viereen istumaan? Lukioon asti?

Niin no joo, mä olen lukion opettaja niin voipi hyvinkin olla, että näin käy ;)

No ei, mutta ISO kiitos teille vastanneille, voin siis hyvillä mielin jättää vauvelin lattialle :)

Anna olla. Eikä sitä sieltä kaukaakaan tarvitse ihan herkeämättä tuijottaa. Voi vaikka käydä pikaisesti hakemassa tai viemässä jotain toisessakin huoneessa (tai vaikka toisessa kerroksessa) 4kk ei niin nopea ole liikkeissään, että pikkuhetkessä saisi vahinkoa aikaan. Tuo on oikein turvallinen paikka vauvalle.

joo...esikoisen vierellä tosiaan olin varmaan sen 24/7 ja pikaseen tein ruuan, jos vauva sattui nukkumaan pienen hetken, jos ei, sit ei syötykään ;) (kun pitäähän sille lapselle virikkeitä antaa!), no, nuo nuoremmat ovat sit saaneet ihan rauhassa perehtyä puuhamaton salaisuuksiin ihan omassa rauhassaan :)
Mut tosiasiassa, joskus tuo yliviihdytetty esikoinen sai ihan kamalia itkukohtauksia ja rauhottui vasta kun oli yksin omassa sängyssä! Eli joskus "kaipasi" ehkä sitä virikkeetöntä olotilaa!

:laugh: Mäkin olin esikoisen kanssa ihan samanlainen.

Mut kiva, et viihtyy. Meillä ei sitten kakkonen viihtynykkään enää lainkaan yksin. Sylissä piti olla ihan jatkuvasti. Tää kolmonen vois kyllä sitten taas olla niin reipas, et viihtyiskin. Sais jotain päivän aikana tehtyäkin. :)

Vaikka kysymyksesi kuulostaakin hassulta, itse mietin esikoisen kanssa samoja asioita. Mutta ihan varmasti vauvalle tekee hyvää oppia puuhastelemaan hieman yksin, ja hän kyllä ilmoittaa sitten kun on seuraa vailla.Ei huolta siis! :D

Hei, kaikki on jossain vaiheessa jotain yhtä muka-tyhmää miettineet. :) Mulla esikoinen viihtyi kanssa hyvin itekseen ja sai ollakin. Nyt toinen ei ihan yhtä hyvin viihdy yksin, lienee tottunut siihen että on aina vähän hälinää ympärillä. Mutta totta kai saa olla jos sattuu viihtymään, vartin meillä on tuo helpostikin yksin jo esim esikoisen iltatoimien ajan. :)