Vauva tulossa. Taaperon nukuttaminen yöunille..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hattivatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hattivatti

Vieras
Miten muut on saanut homman toimimaan? Meille vauva millä hetkellä hyvänsä tulossa ja vajaa 2vuotias esikoinen vaatii joka ilta n tunnin ellei yli nukuttamiseen.. On yritetty opettaa yksin nukahtamaan mutta tuntuu ettei onnistu millään. Mies paljon reissuhommissa ja valmiiksi jo pelottaa mikä hullunmylly meillä täällä iltaisin kun yritän keskenään lasten kanssa pärjätä nuo illat...:/ Kokemuksia ja vinkkejä muilta olisi kiva kuulla:)

Mä tein niin, että laitoin esikoisen meidän sänkyyn, menin itse viereen, vauva tissille, ja nukahdettiin kaikki kolme siihen =). Mun mies ei ole koskaan ollut kotona auttamassa lasten iltapuuhissa, siksi tehtiin alussa noin.

no kyllä ne siitä nukahtaa... tuon ikäinen oppii jo hyvin siihen, että hammaspesu,pisu, iltasatu, pusu ja sitten valot pois ja nukahtamaan =) tiukkuutta se vaatii, ja periksi ei saa antaa, mutta kannattaa, saatte kaikki paremmat yöunet =)

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Mä tein niin, että laitoin esikoisen meidän sänkyyn, menin itse viereen, vauva tissille, ja nukahdettiin kaikki kolme siihen =). Mun mies ei ole koskaan ollut kotona auttamassa lasten iltapuuhissa, siksi tehtiin alussa noin.

meillä näin myös.

joo. Hyvin tuttua. Meillä oli poika 1v5kk kun vauva syntyi ja oli todella huono nukkumaan ja nukuttaminen saattoi kestää jopa 2h. Sitten koliikkivauva. Meillä siis meni siihen, että vauva oppi hyvin nopeasti nukkumaan itsekseen jne. mutta poika on edelleen n. 3v huono nukahtamaan. Nukahti jopa itsekseen vähän aikaa sitten, mutta nyt taas kauhea iltashow :headwall: :headwall: Minä aloin tosi nopeasti opettamaan lapset että menevät yhdessä päiväunille ja yöunille. Samaan huoneeseen laitoin myös nukkumaan.

Meillä esikoinen oli 2v kun meidän poika syntyi, tein niin että iltahommien jälkeen vein tytön omaan sänkyynsä ja lauloin kunnes nukahti, poika oli yleensä siinä tissillä samalla.

No meillä just opetettu 1v3 kuista nukahtamaan itse omaan sänkyyn, omaan huoneeseensa. Ja, kyllä se aika hyvin jo sujuukin, no tänään taisteltiin 45min. mut sinnepä nukahti. Meillä vielä pinnasänky niin se helpottaa kun ei pois sieltä pääse. Eli pannaan nukkumaan, toivotetaan hyvät yöt, unimusiikki hiljaiselle (tää on muuten hyvä keino tää musiikki) ja sit jätetään se sinne. No, sit se nousee seisomaan ja huutaa siellä. Sit sitä vaan laitetaan takaisin nukkuma-asentoon ja sanotaan vaan napakasti että "nyt on yö, nyt nukutaan" ja kyllä ne sinne lopulta sit nukahtaa. Ja joka ilta nukahtamisaika lyhenee ja itkut vähenee kun ne hoksaa et se ei itkemällä parane se tilanne, nukuttava on.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
joo. Hyvin tuttua. Meillä oli poika 1v5kk kun vauva syntyi ja oli todella huono nukkumaan ja nukuttaminen saattoi kestää jopa 2h. Sitten koliikkivauva. Meillä siis meni siihen, että vauva oppi hyvin nopeasti nukkumaan itsekseen jne. mutta poika on edelleen n. 3v huono nukahtamaan. Nukahti jopa itsekseen vähän aikaa sitten, mutta nyt taas kauhea iltashow :headwall: :headwall: Minä aloin tosi nopeasti opettamaan lapset että menevät yhdessä päiväunille ja yöunille. Samaan huoneeseen laitoin myös nukkumaan.

3-vuotiaalle kantsii tehdä joku rasti ruutuun/tarra paperiin systeemi hyvin nukutuista öistä, ja sit kun tietty määrä niitä niin saa valita lelun kaupasta tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:

Suunnilleen samalla kaavalla meni meilläkin, esikko oli tosin vasta 1v3kk, kun toinen syntyi...

Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki:

3-vuotiaalle kantsii tehdä joku rasti ruutuun/tarra paperiin systeemi hyvin nukutuista öistä, ja sit kun tietty määrä niitä niin saa valita lelun kaupasta tms.

joo. ollaan mielitty kaikkea, mutta meillä tuohon liittyy vielä yöheräilyt, unissakävelyt ym. niin en oiekin tiedä mikä on hyvin nukuttu yö. Tuo nukahtaminen voi olla siksikin niin hankalaa, kun jotenkin ne yöt on niin kamalan levottomia ja stressaavia kaikille. en tiedä.

Kertokaapa fiksut mammat miten saan kohta vuoden ikäsen neidin nukkumaan yönsä?Vaatii vesihörpyt n.10 kertaa ja tuttia n.10 kertaa yössä. Muutetaan kohta omakotitaloon ni ajattelin sit huudattaa, siis ton veden antamisen pois. Mut kai mun sitä tuttia täytyy edelleen sille antaa...

Ja voinko vaatia vauvalta heti uudessa talossa nukahtamaan itsekseen (nyt nukutetaan syliin) vai pitäskö se opettaa sit kun lapsi on tottunut uuteen ympäristöön?Mielipiteitä..???Kiitos

Alkuperäinen kirjoittaja teer:
Kertokaapa fiksut mammat miten saan kohta vuoden ikäsen neidin nukkumaan yönsä?Vaatii vesihörpyt n.10 kertaa ja tuttia n.10 kertaa yössä. Muutetaan kohta omakotitaloon ni ajattelin sit huudattaa, siis ton veden antamisen pois. Mut kai mun sitä tuttia täytyy edelleen sille antaa...

Ja voinko vaatia vauvalta heti uudessa talossa nukahtamaan itsekseen (nyt nukutetaan syliin) vai pitäskö se opettaa sit kun lapsi on tottunut uuteen ympäristöön?Mielipiteitä..???Kiitos

Omaan huoneeseen nukkumaan. Suosittelen!

Älä tee muuton kanssa samaan aikaan muutosta nukutustustapaan. Ovat niin isoja juttuja molemmat.

Omaan huoneeseen nukkumaan. Suosittelen!

Samaa minäkin. Ja tutit hornan tuuttiin (just vierotettiin itse 1v2kk ja samalla siirrettiin omaan huoneeseen), koska se lapsi herää just sen takia kun tutti tippuu suusta.
Mutta, ehkä minäkin odottaisin ekana et olette muuttanu ja kerenny kotiutua, sit vasta nuo muut muutokset. Mutta oikeasti, tärkein on ottaa se tutti vaan pois. Pari yötä/iltaa menee huutaessa, mut se on kivuttomampaa kuin luuletkaan, kun vaan teet päätöksen että lapsi ei saa tuttia vaikka taivas tippuisi.

* availee sateenvarjoa valmiiksi*
Meillä on ikäero n.1v5kk pojalla oli omassa huoneessa telkkari ja sai videota katsella iltapesujen ja sadun jälkeen sen aikaa wttä sain vauvan syötettyä ja sänkyyn yleensä vauva nukahti tissille tosi nopeasti ja vanhempikin on kyllä aina nukahtanut suht kivuttomasti.
Vauva kun oli nukahtanut niin meni vielä laulamaan unilaulut ja peittelemään unille. Ilman noita videoita olisi ollut aikamoiset sempalot meillä.

Kaikki samaan sänkyyn. Esikoinen toiselle puolelle, itse keskelle ja vauva vaikka rinnalle. Meillä kuopus yleensä nukahti ensin ja sitten keskityin esikoiseen. Päiväunille samalla tyylillä. Usein kuopus melkein heräsikin päiväunilta, kun sain esikoisen nukahtamaan. Monta kuukautta se olikin helppoa, kun vauvojen unimäärä on niin suuri. Meidän esikoinen alkoi 3v nukkumaan ilman nukuttajaa ja ilman tappeluja.

meillä 1v9kk ikäinen poika oppi sillä välin kun olin vauvan kanssa laitoksella(6päivää)ja nukuttamisia ei sittemmin ole tarvinnu vaikka raskausaikana luulin et on toivoton tapaus.

Alkuperäinen kirjoittaja hattivatti:
Miten muut on saanut homman toimimaan? Meille vauva millä hetkellä hyvänsä tulossa ja vajaa 2vuotias esikoinen vaatii joka ilta n tunnin ellei yli nukuttamiseen.. On yritetty opettaa yksin nukahtamaan mutta tuntuu ettei onnistu millään. Mies paljon reissuhommissa ja valmiiksi jo pelottaa mikä hullunmylly meillä täällä iltaisin kun yritän keskenään lasten kanssa pärjätä nuo illat...:/ Kokemuksia ja vinkkejä muilta olisi kiva kuulla:)

Ronskisti vain yksin unille. Välillä rauhoittamaan ja sitten taas pois huoneesta. Kyllä se siitä äkkiä alkaa sujumaan.
Vauvaa ei kannata alkaa "nukuttamaan" lainkaan. Sänkyyn vaan ja tarkista välillä että kaikki on hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja ei turhaa sähläystä.:
Alkuperäinen kirjoittaja hattivatti:

Ronskisti vain yksin unille. Välillä rauhoittamaan ja sitten taas pois huoneesta. Kyllä se siitä äkkiä alkaa sujumaan.
Vauvaa ei kannata alkaa "nukuttamaan" lainkaan. Sänkyyn vaan ja tarkista välillä että kaikki on hyvin.

Ideana loistava mutta käytännössä en ole saanut toimimaan. Päiväunille kyllä nukahtaa yksin mutta yöunille ei millään. Samantien juoksee sängystä pois ja pitää vain hauskana leikkinä kun kiikutetaan takaisin. Jatkettavassa tai meidän sängyssä nukkunut reilu vuoden ikäisestä niin niistähän pääsee itse pois toisin kuin pinniksestä..

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Onnistuisiko tuo "lahjonta"? Aamulla saa esim. tarran tai kiiltokuvan, jos on alkanut nätisti nukkkumaan.

Tätä voisi tosiaan kokeilla myös nukahtamishommassa. Nyt on alkanut toimimaan lahjonta kun ollut kipeänä. Rään imemisen ja silmätippojen laiton jälkeen saa niiskuneitikarkin.. Urheasti tulee nenäfriidan kanssa tykö vaikka vielä pari päivää sitten tarvittiin kaksi aikuista hommaan..

Alkuperäinen kirjoittaja nytkypylly:
no kyllä ne siitä nukahtaa... tuon ikäinen oppii jo hyvin siihen, että hammaspesu,pisu, iltasatu, pusu ja sitten valot pois ja nukahtamaan =) tiukkuutta se vaatii, ja periksi ei saa antaa, mutta kannattaa, saatte kaikki paremmat yöunet =)

*unelmoi että se olis noin helppoa*
mulla 3v ja koko elämänsä ajan ollut nukkumisrumba, levottomat yöt ja ainaista taistelua.
Jos jonakin iltana saa pojan puolessa tunnissa nukahtamaan, voi itkeä onnesta
:/

Alkuperäinen kirjoittaja iipa:
* availee sateenvarjoa valmiiksi*
Meillä on ikäero n.1v5kk pojalla oli omassa huoneessa telkkari ja sai videota katsella iltapesujen ja sadun jälkeen sen aikaa wttä sain vauvan syötettyä ja sänkyyn yleensä vauva nukahti tissille tosi nopeasti ja vanhempikin on kyllä aina nukahtanut suht kivuttomasti.
Vauva kun oli nukahtanut niin meni vielä laulamaan unilaulut ja peittelemään unille. Ilman noita videoita olisi ollut aikamoiset sempalot meillä.

Tähän tyyliin oli meilläkin. Poiketen ettei tv omassa huoneessa mutta kuitenkin sai katsoa illalla olohuoneessa.