Vauva sairaalassa

Meillä lisäksi muita lapsia sekä miehen yötyö, joten en pysty olemaan yötä sairaalassa vaikka siihen olisikin mahdollisuus (patjalla lattialla) :ashamed:

Mulla on NIIN huono omatunto siitä, että en pysty olemaan vauvan luona kun aamusta iltapäivään - sitten onkn pakko tulla kotiin vanhempien lasten kanssa :ashamed: :ashamed: :'( :'(
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Develly:
Meillä lisäksi muita lapsia sekä miehen yötyö, joten en pysty olemaan yötä sairaalassa vaikka siihen olisikin mahdollisuus (patjalla lattialla) :ashamed:

Mulla on NIIN huono omatunto siitä, että en pysty olemaan vauvan luona kun aamusta iltapäivään - sitten onkn pakko tulla kotiin vanhempien lasten kanssa :ashamed: :ashamed: :'( :'(
Älä kanna huonoa omaatuntoa sen vuoksi. Kun parhaansa tekee, niin se riittää. Onhan ne muutkin lapset ja miehen työ hoidettava. Pieni vauva onneksi nukkuu paljon ja suomessa on tosi hyvät lasten hoitajat sairaaloissa :) Toivotaan, että vauva paranee pian.
 
:hug: pikaista paranemista :hug:
Se on just sitä, et ku on sairaalassa ni ajattelee et mitenkähän ne kotona pärjää (ja kaipaa lapsia) ja ku on kotona ni ajatukset on sairalassa pienen tykönä! :hug:
 
vieras
Meidän reilu vuoden ikäisellä kun oli rotavirus ja oli sairaalassa tiputuksessa, sain olla siellä huoneessa 24/7 ja olinkin, mulla oli oma sänky lapsen sängyn vieressä.
 
m
meidän lapset oli 4kk sairaalassa. teholla ei tietenkään voinu olla aina mut sit normisairaalassa sai olla just niin paljon ku halus. varsinki jos imetti niin sai patjan lapsen huoneen lattialle ja käydä sairaalassa syömässä ilamaiseksi jos imetti tai toi lapselle maitoa. sit ihan tavis lasten osastolla oli mahdollisuus syödä kanssa ja sit se vaan maksettiin laskun yhteydessä. tämä espoossa
 
http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=583/sprog=4/grp=2/menu=1/

RS-virus on flunssavirus. Isommilla lapsilla RS-virus aiheuttaa tavallisen flunssan, kun taas alle 3-vuotiaat saavat helposti keuhkoputkentulehduksen. RS-virusta ei voi hoitaa lääkkein, kun taas keuhkoputkentulehdukseen löytyy tehokas lääkitys. Mikäli lapsen hengitys vaikeutuu, lääkäriin on otettava yhteyttä välittömästi.

Monet eri virukset voivat aiheuttaa flunssan. Noin 25% lasten flunssista johtuu RS-viruksesta. Vanhempia huolestuttaa usein ajatus, että lapsi on saanut RS-viruksen - mutta huolestuminen on harvoin aiheellista. Isommilla lapsilla ja aikuisilla RS-virus johtaa nimittäin tavalliseen flunssaan, joka paranee itsestään parissa viikossa. Alle 3-vuotiailla lapsilla RS-virus voi kuitenkin aiheuttaa ongelmia. Noin puolelle alle 3-vuotiaista lapsista kehittyy keuhkoputkentulehduksen oireita, ja hengitys alkaa vinkua (astma).

Flunssan tyypillisiä oireita ovat kuume, yskä ja nenän vuotaminen. Flunssa alkaa huonovointisuudella, nuhalla ja nenän tukkoisuudella. Parin päivän sisällä nenä alkaa vuotaa, ja nuhaerite voi myöhemmin muuttua paksuksi ja keltaiseksi. Yskä, aivastelu, kurkkukipu ja kuume ovat tavallisia. Pikkulapsilla kuume voi nousta 40 asteeseen, kun taas isommilla lapsilla on vain lievää kuumetta tai ei lainkaan kuumetta.

Kuume häviää normaalisti viikossa ja yskä 2-3 viikossa. Keuhkoputkentulehdusta potevilla pienillä lapsilla yskä voi kestää yli kuukauden. Mikäli lapsi saa keuhkoputkentulehduksen, lääkäri voi määrätä siihen lääkityksen. Alle 6 kk:n ikäinen, keuhkoputkentulehdusta poteva vauva voi saada niin pahoja hengitysvaikeuksia, että hänet on vietävä sairaalahoitoon, mutta onneksi näin tapahtuu vain harvoin (3-5%).

Lisätauteina esiintyy keuhkokuumetta ja/tai välikorvantulehdusta - mutta hyvin harvoin. Tällaiset lisätaudit hoidetaan antibiooteilla.

Kotihoito: Vaikka flunssaa ei voidakaan parantaa, oireita voidaan lievittää. Nenän tukkoisuus on lapselle epämiellyttävää, ja se voi johtaa välikorvan- tai poskiontelontulehdukseen. Lapsen oloa voidaan helpottaa kohottamalla päänalusta esim. kirjojen tai tiilien (20 cm) avulla, niin että pää on muuta kehoa korkeammalla. Ellei tämä auta, lapselle voi antaa nenätippoja.

Lääkäriin otetaan yhteyttä seuraavana päivänä: Jos lapsen kuume tai yskä jatkuu senkin jälkeen, kun nenä on lakannut vuotamasta. Mikäli lapsen hengitys on vaikeutunut tai on vinkuvaa.

Lääkäriin on otettava heti yhteyttä: Jos lapsi on veltto ja haluton (makaa hiljaa sängyssä, ei halua leikkiä tai kuunnella satuja), tai jos lapsella on hengitysvaikeuksia.
 
.....
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :(:
miten se rs-virus ilmenee vauvassa? Pelottaa että se tulee meidän 3vkon ikäiseen vauvaan ;(
Flunssana johon liittyy hengenahdistusta.
Meillä oli myös 5kk ikäsellä tuo rs-virus.. Ei onneksi jouduttu sairaalaan, mutta jouduttiin kyllä käymään tk:ssa useampaan kertaan..
 
vieras
Meidän kuopuksella oli rs -virus kun oli 6 -viikkoinen.En pystynyt olemaan sairaalassa paljoakaan kun kotona oli kolme muuta lasta ja pieni isoveli(silloin 1v3kk)kovassa kuumeessa.pääsääntöisesti menin aamulla osastolle joskus 10 aikaan ja tulin kotiin kahdelta,kun hoitaja lähti.Takaisin menin käväisemään illalla kun mies tuli kotiin töistä eli olin iltaisin vielä sen pari tuntia.Mutta siihen jäi mm imetys kun en väsymykseltäni jaksanu pumpaa kotona ja vauva ei jaksanut ieä =(
 
Alkuperäinen kirjoittaja öö:
24/7 JA suosittelen oloa...miten voi jättää pienen...
Arvasin että joku järjen riemuvoitto vastaa noin :headwall:
Ap:lla on muitaki lapsia jotka tarvii äitiään ja varmasti ap yrittää olla mahdollisimman paljon pienen kanssa.

Ja ap:lle voimia hirmuisesti :hug: pieni on hyvässä hoidossa varmasti :)
 
yhäippä
Mun kuopus jäi heti syntymänsä jälkeen yli kuukaudeksi sairaalaan. Teholla en edes saanut olla yötä eikä osastollakaan puhuttu mitään ett olis voinut jäädä yöksi. Aamuisin tulin kun sain esikoisen hoitoon, n. 10 aikaan ja sit lähdin iltapäivällä/illalla kotiin. Viikonloppuisin olin aina koko päivän. Mut pakko oli hoitaa esikoinenkin, oli aika rankkaa aikaa.
 
pienen äiti
Voimia ap:lle :( Tiiän tapauksen jossa suht' samanikänen vauva joutui sairaalaan ja äiti koko vapauden tunteen ja lähti bilettämään :/
en tiiä miten pystyi...(selityksenä että kyllähän se vauva oli hyvässä hoidossa)
 
IhanaValo
:hug: Voi paljon voimia teille..älä turhaan pode huonoa omatuntoa tuosta, parhaas varmasti teet ja hyvässä hoidossa se pieni on siellä. Kun on muitakin lapsia niin joskus menee vaan niin ettei kaikkien luona voi olla yhtä aikaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja öö:
24/7 JA suosittelen oloa...miten voi jättää pienen...
:headwall: :headwall: :headwall:

Meillä joutui vastasyntynyt teholle ja siellä ei saanut olla koko aikaa. Ja senkin jälkeen kun pääsi lastenosastolle, sain olla vaan klo 8-20. Yöksi olisi saanut jäädä mutta EIVÄT SUOSITELLEET.
 
Aina näitä vittuilijoita löytyy...

Tilanne on vaan se, että mulla ei ole kahdelle vanhemmalle hoitajaa ÖIKSI, joten mun on pakko olla niiden kanssa kotona. Päivällä ovat hoidossa ja silloin olen tietenkin sairaalassa. Mies kun tekee yötöitä 18-06 niin se vaan on niin, että näinä päivinä mä olen yöt kotona vaikka kuinka pahalta tuntuu :(

Tiistaina ja keskiviikkona miehellä on vapaata ja silloin olen yötä sairaalassa - tottakai.

Mihinkään bilettämään en ole lähdössä :headwall: :headwall: :headwall:
 
lasten sh
Olet siellä sairaalassa juuri sen verran kuin itse pystyt ja jaksat. Vauvaa hoidetaan hyvin muut ajat, eikä kukaan ajattele pahalla järjestelyjäsi. Tuon ikäinen nukkuu suurimman osan ja hoitajat hoitavat mielellään vastasyntyneitä :).
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja lasten sh:
Olet siellä sairaalassa juuri sen verran kuin itse pystyt ja jaksat. Vauvaa hoidetaan hyvin muut ajat, eikä kukaan ajattele pahalla järjestelyjäsi. Tuon ikäinen nukkuu suurimman osan ja hoitajat hoitavat mielellään vastasyntyneitä :).
Piti vielä lisätä, että hyvä vaan että nukut yöt kotona. Olet varmasti virkeämpi kuin patjalla nukutun yön jälkeen!
 

Yhteistyössä