Vauva sairaalassa, äiti kotiutuu..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tihis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tihis

Vieras
Minkä verran tuoreet keskosten äidit ovat yleensä sairaalassa katsomassa vauvaa? Jos välimatka sairaalaan on lyhyt? Entäs jos vaikka 300 kilometriä? Kyllähän se vauva on siellä sairaalassa hyvässä hoidossa, mutta kyllä mulla itkettäis lähteä yksin kotiin pitkän matkan päähän ja keskosvauva jäisi sairaalaan hoitoon...:´(

Kaverilla tämä tilanne.. Mitenhän voisin sanoa hänelle jotain "mukavaa"? Olisikohan järkeä ehdottaa jotain ratkaisua, jonka avulla hän voisi olla lähempänä vauvelia..

:´(

No yksi ihan käytännöllinen on tosiaan yösijan tarjoaminen ja jos teitä on vaikka isompi kaveriporukka, voisitte yrittää neuvotella jonkun kohtuuhintaisen hotellin kanssa muutaman yön paketin lahjaksi äidille/vanhemmille. Jos heillä siis olisi mahdollista jäädä sairaalapaikkakunnalle.

Toiseksi, jos mitenkään voitte auttaa esim. sitten kotona muiden lasten kanssa sillä aikaa kun äiti on sairaalassa, niin siinäpä toinen käytännöllinen ratkaisu.

No mun serkku synnytti ekan lapsensa keskosena ja sairaala oli reilun 200km päässä kotoa. Ekaks oli potilashotellissa ja sitten siskonsa luona joka asui lähellä. Kun lapsi vahvistui niin hänet siirrettiin tuohon lähi keskussairaalaan jonne matkaa vajaa 50km. Siellä hän kävi kotoa pitäen joka päivä vauvaa hoitamassa. Riippuu tietenkin miten on auto käytössä, jos ei oo niin sitten lyhyemmästäkin matkasta voi muodostua ongelma.

Onko se kotiinpääsyn painoraja muuten se 2,5 kg vielä nykyään? Tuolla pikkuisella siihen on vielä matkaa. Vähän reilun kilon painoisena kun pieni reppana syntyi. :'(

mun tyttö jäi kahdeksi viikoksi sairaalaan kasvamaan ja hoitoihin.
matkaa kotoa sairaalaan 150km,kävin kattomassa joka toinen päivä ja joka toisen lepäsin et jaksoin taas istua autossa sektiohaavan kanssa.
se oli järkyttävän raskasta aikaa monella tapaa...
kaikkein kauhein hetki oli kun vauva piti jättää omaan sänkyyn ja lähteä kotiin....
sitä ikävän ja kaipuun määrää..

Alkuperäinen kirjoittaja Die Schornsteinfeger:
Onko se kotiinpääsyn painoraja muuten se 2,5 kg vielä nykyään? Tuolla pikkuisella siihen on vielä matkaa. Vähän reilun kilon painoisena kun pieni reppana syntyi. :'(

vastailetsä itelles? siis tuo yösijan tarjoominen jos olet kerran ap? :xmas:

Meillä kotiutettiin 2000g kokoisena ja paino voi nousta nopeastikin, mutta kotiutumiseen vaikuttaa muutkin asiat.

Alkuperäinen kirjoittaja g:

En ole ap :D

Ei oo enää varsinaista painorajaa, vaan katsotaan, miten vauva pärjää eli jaksaako syödä ilman nenämahaletkua, hengittääkö ilman apneakohtauksia, pysyykö lämpö tarpeeksi korkealla. Eikö sairaalassa ole potilashotellia? Olisko lähellä jotain opiskelija-asuntolaa? Ne on halvempia kuin normihotellit. Itse asuin aika lähellä ja kävin sairaalassa joka päivä (paitsi kun olin kipeenä ) 6 viikon ajan. Välillä se tuntui vähän turhalta, sillä vauvat (kaksoset) vaan nukkui koko ajan. Ei ne olleet hereillä kuin syötön ajan. Minä sitten vaan istuskelin ja odotin seuraavaa syöttöä (vauvat kaapeissaan). Sillä voit tietty vähän lohduttaa ystävääsi.

no mistä "tuosta pikkuisesta" sä sitten puhut?? :D noloa :laugh:

ei ole tuo 2.5kg enää raja että pääsee kotiin, meillä pääs 2kg kotiin, siihen vaikutta niin moni asia, tärkeimmät on että lämmöt pysyy hyvinä ja osaa syödä, nämä siis kunon päässyt kaapista avosänkyyn

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

no mistä "tuosta pikkuisesta" sä sitten puhut?? :D noloa :laugh:

No satun nyt kuitenkin tietämään kyseisen tapauksen. Ei siinä sen kummempia.

Kuopus syntyi keskosena rv 34+2 ja melkeinpä tasan kuukauden oli keskolassa. Ekan viikon olin minäkin, sitten kotiuduin. Sen jälkeen oli tarkoitus käydä tiistaisin, torstaisin ja viikonloppuisin koko perheenä katsomassa ja hoitamassa vauvaa, mutta toisin kävi. Kahdesti ehdin käydä keskolassa, sitten esikoinen sairastui, sai pitkittyneen kurkunpääntulehduksen enkä päässyt enää vauvaa katsomaan ennen kuin vierihoitoon menin. Oli pakko tyytyä sitten vain soittelemisiin ja siihen, että piti kysellä henkilökunnalta kuulumiset. Matkaa meillä oli siis 150 km yhteen suuntaan.

Meillon esikko syntynyt rv 34 ja oli n. kk vauvateholla/keskolassa, mä olin reilun viikon itse sairaalassa ja sitten sain olla "omaistenhuoneessa" pari päivää ja sitten kävin joka. 2. pv osastolla - meilton matkaa n 100km ja mullei sillon ollut ajokorttia, kulkeminen oli hankalaa. Soittelin kyllä sitten kuulumisia, kun en paikalle päässyt.
Niinkun yllä jo vastasivatkin, ehdotonta painorajaa ei oo vaan, katsovat kokonaistilannetta kotiuttaessa.

Alkuperäinen kirjoittaja hopeapaju:
Kuopus syntyi keskosena rv 34+2 ja melkeinpä tasan kuukauden oli keskolassa. Ekan viikon olin minäkin, sitten kotiuduin. Sen jälkeen oli tarkoitus käydä tiistaisin, torstaisin ja viikonloppuisin koko perheenä katsomassa ja hoitamassa vauvaa, mutta toisin kävi. Kahdesti ehdin käydä keskolassa, sitten esikoinen sairastui, sai pitkittyneen kurkunpääntulehduksen enkä päässyt enää vauvaa katsomaan ennen kuin vierihoitoon menin. Oli pakko tyytyä sitten vain soittelemisiin ja siihen, että piti kysellä henkilökunnalta kuulumiset. Matkaa meillä oli siis 150 km yhteen suuntaan.

Huh, teillä oli rankkaa. Minkä ikäinen kuopus on nyt?

Yhteistyössä