vauva putosi sohvalta, soitin sairaalaan ja mies sanoi että nyt saadaan sosku kimppuun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiskä80"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiskä80"

Vieras
miehen mukaan ei olisi kannattanut soittaa mihinkään, mutta halusin ohjeet miten tarkkailla tms
tai pitäisikö kuitenkin tuoda näytille. ei kuulemma tarvitse, kun itki heti ja nukahti sitten syliin.
olimme siis miehen kanssa ihan vieressä, vauva nukkui emmekä osanneet varautua että kierähtää.
vauva on 4kk. tuleeko tästä nyt lastensuojelunasia, kuten mies pelkää? :(

Ei tule. Mulla on lapsi saanut aivotärähdyksen kun hieman yli vuoden iässä kiipesi sohvalle ja tippui. Lääkärissä tietysti käytin ja tutkittiin mutta kyllä ne vahingon sielläkin ymmärtää.

Sä olet soittanut, saanut ohjeet. nyt heräilet itse vähän väliä ja katsot vauvaas ja jos vähänkin huolettaa niin soitat uudelleen, sosku tulee kimppuun jos et tee mitään ja vauvalles tapahtuis jotain. Olet tehnyt ihan oikein, just niinkuin pitääkin! Mun lapsukainen kiipes pienenä keittiöjakkaralle ja se kaatui sen päälle, otsaan tuli kauhea "lommo", tottakai soitin heti sairaalaan asiasta ja sain ohjeita ja neuvoja!

• Tykkää
Reactions: soja
ennemmin ne olis kimpussa jos ette soittais mihinkään ja vauvalla selviäisi myöhemmin jotain.

Tuo on inhimillistä että noin käy, pienet on onneksi yllättävän sitkeitä. Kyllä ne ammattihenkilötkin ymmärtää että vahinkoja voi käydä.

miehesi reaktio on lähinnä outo.

miehen pikkuveli katkaisi jalkansa kotiportaissa kun mies oli teini-ikäinen. oli tullut jotain soskuntyyppejä haatattelemaan perhettä sen jälkeen ja mies kai sai siitä trauman... vaikka kai ne tuli vain siksi,
että sama veli oli hiukan aikaisemmin saanut aivotärähdyksen pulkkamäessä

Jos tuollaisesta saisi sossun kimppuunsa, niin kukaan ei enää uskaltaisi viedä lasta lääkäriin tai soittaa. Vahinkoja sattuu. Mutta jos tuo lapsi putoaisi joka päivä jostain tai joku ravistelisi häntä tai heittäisi seinään, niin sitten olisi jo sossuasia.

[QUOTE="aloittaja";27155202]miehen pikkuveli katkaisi jalkansa kotiportaissa kun mies oli teini-ikäinen. oli tullut jotain soskuntyyppejä haatattelemaan perhettä sen jälkeen ja mies kai sai siitä trauman... vaikka kai ne tuli vain siksi,
että sama veli oli hiukan aikaisemmin saanut aivotärähdyksen pulkkamäessä[/QUOTE]

Okei, sitten ihan ymmärrettävää että miettii tuleeko joku kyselemään jotain.

Jos olisin huolissani että onko vauvalla varmasti kaikki ok, niin varmaan vuoroteltaisiin miehen kanssa eli nyt toinen nukkumaan ja vaihdatte välillä vuoroa :)

Jos olet soittanut sairaalaan ja kerroit tilanteen, niin sait varmaan ohjeita mitä seurata vauvassa? Eli jos mitään ei oo tullu ni nou hätä, enkä itse lähtis herättelee 2h välein (paitsi jos sairaalasta käsketty) jos kaikki ollu ok. Ja ette saa soskua kimppuun, ootte toiminu just niinkuin tilanteessa pitääkin.

Ei todellakaan tule mitään sossuja kimppuun! Meillä tippui vauva sängystä 8 kk vanhana, oli juuri oppinut ryömimään. Tietysti soitin päivystykseen että mitä nyt pitää tehdä ja sain ohjeet ja lohdutusta ettei varmaan ole vauvaa joka ei olisi joskus pudonnut sängystä/sohvalta tai muualta.

Vauva on varmasti ihan kunnossa, toimit vaan ohjeiden mukaan. Meitä neuvottiin herättämään pari kertaa yössä ja tarkastamaan että ottaa kontaktia. Herra oli kiukkuinen herätyksistä mutta muuten ei jäänyt mitään, nyt 1,5 v. Muistan kyllä itse että järkytys ja itsesyytökset oli hirveitä, kun olin itse mennyt toiseen huoneeseen yskän takia nukkumaan ja väsynyt mies oli ottanut rauhattoman vauvan viereensä ja nukahtanutkin sitten itse. Monen yön unet meni minulta mutta nyt sitä jo muistelee yhtentä kokemuksena muiden joukossa.

Kaikki on hyvin, on niitä pienempiäkin muksahdellut alas ja korkeammalta ilman vammoja.

Noin pieneltä ei tajunnan tasoa voi mitenkään tarkkailla, herääminen pelkästään ei sitä kerro. Eikä sitä edes tarvitse tarkkailla, ellei ole merkkejä aivotärähdyksestä.
Aivotärähdys taas saa aikaan melko rajuakin oksentamista, jos siis sellasita on, voi epäillä aivotärähdystä. Mutta se tarvtisee tosi kovan kolauksen päähän, en tiedä kellekään tulleen sitä vaan sohvalta tai alasängystä pudotessaan.

[QUOTE="aloittaja";27155187]miten tässä nyt uskaltaa nukkua.. pelkään ettei pikkukulta enää herää aamulla :([/QUOTE]
Just siksi sun pitääkin suorittaa aivotärähdysseurantaa.
(sen verran mitä voi kun kyse on vauvasta)

Ja vaikka tehtäisiinkin ls-ilmoitus, niin kun kaikki on teillä kerran hyvin, niin ei siitä mitään tarkistuskäyntiä kummempaa seuraisi :)

Mun kolmesta lapsesta kaksi ekaa on kolhineet itseään aika lailla, eikä vielä toistaiseksi ole sossu kylässä käynyt, vaikka lääkärissä ollaan käyty ja päivystykseen soitettu.

Toimit aivan oikein , totta kai on aina tärkeintä varmistaa että vauvalla on kaikki hyvin! Aina lääkäriin jos jotain sattuu ja varautukaa siihen että kierähtämisiä tulee useammin ja yllättäen jatkossa eli varmistakaa aina että baby on niin ettei pääse putoamaan:).

multakin vauva putosi sängyltä, ja soitin terveysneuvontaan. mitään ei siis käynyt, eikä sossut ole vielä tulleet hakemaan sitä, nyt parivuotias. vahinkoja sattuu!

Meillä poika mursi ranteensa kun oli reilun vuoden. Oltiin päivystyksessä sairaalassa eikä sossuun tehty ilmoitusta. Toinen ranne meni päiväkodissa pari vuotta myöhemmin, ei sossua edelleenkään.

kyllä mun lastenlääkärisisko on sanonut, että jos lääkäriin/sairaalaan asti joutuu näyttämään niin ensimmäisenä nykyään epäilevät pahoinpitelyä. Eli varoitteli minuakin, että vauvalle ei vaan käy mitään, kurjia kuulemma tuollaiset epäilyt. Mutta useissa tapauksissa kyseessä on vauvan kaltoinkohtelu ja siksi joutuvat ottamaan sen tavallaan ensimmäisenä huomioon.

Eli ei sun mies ole mitenkään outo, ap! Mutta hyvä, että soititte!

Uusimmat

Yhteistyössä