Vauva poikittain rv 36

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi voi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voi voi

Vieras
Mahtuuko vielä kääntymään kumpaan vaan suuntaan helpostikin? Lääkärineuvola oli eilen, sanoi vain et poikittain on ja jos tuntuu hirveetä myllerrystä niin tuu sit neuvolaan.

Ja entä jos ei tunnu mitään, mitä sitten? Ei mitään ultraa ei mitään sovittuna. Pitäskö huolestua?

Tää on toka lapsi. Onko uudelleen synnytäjillä enempi tilaa kohdussa, niin et vauva majailee tolleen ihan huvikseen??

Minulla oli kans toka lapsi poikittain. Vkolla 37 yrittivät kääntää mutta heti kun lääkäri päästi irti, kääntyi takas poikittain.
Mahtuis siis kääntymään mutta meillei halunnut.
Niinpä syntyi sitten sektiolla.

Ai viikolla 37 kääntö? No sit sen pitäis olla mulla ens viikolla mut mulla ei ole mitään aikaa sovittuna. Tosi outoa. Pitääkö mun ite lähtee soittelee äitipolille? Lääkäri ei laittanu mitään lähetettä mihkään ja on seuraavan kerran neuvolassa paikalla taas vasta ens torstaina.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ai viikolla 37 kääntö? No sit sen pitäis olla mulla ens viikolla mut mulla ei ole mitään aikaa sovittuna. Tosi outoa. Pitääkö mun ite lähtee soittelee äitipolille? Lääkäri ei laittanu mitään lähetettä mihkään ja on seuraavan kerran neuvolassa paikalla taas vasta ens torstaina.

jaa,a...minulla oli ennalta sovittu että jos ei käänny vkolle 37 mennes , yrittävät kääntää. Ei kääntynyt silloin, eikä ollut kääntynyt edes kun sektio tehtiin :) kaverilla kääntyi 39+2 ja syntyi 39+5

Hei! Kyllä vauva vielä noillakin viikoilla pystyy ja mahtuu vaihtamaan asentoaan ihan helposti. Vähän outoa, ettei sulle annettu mitään kontrolliultraa lähempänä laskettua aikaa. Mä olen nyt raskaana rv 29+5 ja epäilen vahvasti, että vauva on poikittain (on ollut jo pidemmän aikaa). Mulla on kaksi edellistä raskauttakin mennyt niin, että vauvat ovat viihtyneet ihan viime hetkille saakka poikittain kohdussa. Vasta ihan viime tingassa ovat kääntyneet rt ja alatiesynnytykselle ei sitten ole ollut mitään esteitä. Kun meidän "nelosta" odotin, mulle suunniteltiin jo sektiota poikkitilan vuoksi, mutta vajaa viikkoa ennen synnytystä - vauva kääntyikin oikeaan asentoon. "Vitonen" oli loppuviikot viistoasennossa ja häntä yritettiin kääntää. Käännösyritykset olivat ihan turhia, vauva puski itsensä aina heti takaisin viistoon. Silti ihan pikkuisen ennen synnytystä oli oikeassa asennossa - tosin aika ylhäällä.

Mä ihmettelin vähän aikaa sitten neuvolassa tätä, että miksi ihmeessä meidän vauvat viihtyvät aina poikittain. Poikittainhan vauvalla pitäisi olla ahtaampaa kuin pää alaspäin. Terkan mielestä mulla on nähtävästi kudokset(?) niin pehmeät, että poikkitila on mahdollista vauvalle, eikä sillä ole epämukavaa niin.

Pyydä ihmeessä ultra-aikaa lähemmäs laskettua aikaa, että saat varmuuden vauvan asennosta. Poikkitilasta kun ei alatiesynnytys ole mahdollista...

Hyviä vointeja!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin ja vielä, onko se kääntö ihan turvallista? Mites istukka, napanuora ym.? Kai siihen on joku syy, et vauva haluaa olla siinä asennossa kun on?!

mä pelkäsin kans kun menin sinne. Kääntöyritys sattui kun lekuri runnoi mahan päältä, yritti 3 kertaa mutta vauva ponnahti heti takas sinne missä oli ollutkin. Maha oli hellä joitakin päiviä.
Kääntöyrityksen jälkeen aikana sain lievästi rauhoittavaa ettei sykkeet nousis koviksi. Ja kyllä silti sikiönkin pulssi oli aikas kova ja jouduinkin makaamaan seurannassa jokusen tunnin. Ei kovin mielyttävä kokemus ollut.
Kyllä ne kamerasta seuraa koko ajan ettei napanuora mene kaulan ympärille ym.

Viime kesänä oma masukkini päätti olla oman tiensä kulkija kertakaikkiaan. Lähes jokaisella neuvolakäynnillä oli eriasennossa (kun tutkittiin). Kääntyli siis ihan itsestään vielä rv 38-39.

Minulle neuvolassa sanottiin, että juur tuo 37-38 on aika, jolloin käännöstä yritetään yleensä. Itselläni vauveli juuri tuolloin oikeassa asennossa, ei tehty mitään. rv 39 tasan oli neuvola ja kas, vauva oli poikittain. Siitä lähete seuraavalle päivälle (39+1) äitipolille ja siellä yritettiin kääntää. -Ei onnistunut. Katsottiin sisätutkimuksella, ettei synnytkseen viittaavia merkkejä ole ja antoivat seuraavan ajan päivälle 39+3. Uudestaan yritettiin kääntää, mutta tuloksetta. Sektio tehtiin sitten seuraavana päivänä eli 39+4.

Ei sulla vielä kiirusta ole asian suhteen mutta kyllä ensi torstaina kannattaa ruveta kyselemään, mikäli ei neuvolatäti ei ota itse asiaa esiin.

Suunnitellut sektiot tehdään mielellään viikolla 39, jolloin vältytään kiireellisiltä tilanteilta eli jos asia on ajoissa tiedossa kääntöyritykset ennen sitä ja sovitusti sektioon viikko ennen laskettua.

Tsemppiä sulle!

Mun yhdellä tutun tutulla kävi niin, et kääntäessä istukka repes ja äiti ja vauva joutu molemmat teholle. Ja siitä tuli äidille vaikka mitä komplikaatiota, vuoden päästä kävi vielä vaik missä tutkimuksissa. Tän kuultuani ajattelin, etten ikinä suostuis mihkään kääntöyritykseen. Ja et oli siihen vauvan asentoon joku syy. Ja nyt saatan kohta ite joutua tollaseen tilanteeseen.. ei kiva.

Voiks sektiota vaatia siksi, ettei halua kääntöyritystä? Paitsi etten mä haluais sektiotakaan. Enkä kyllä alatiesynnytykseenkään hingu. Voi vitsi mihin liemeen oon taas itteni pistäny..

Yhteistyössä