Hei! Kyllä vauva vielä noillakin viikoilla pystyy ja mahtuu vaihtamaan asentoaan ihan helposti. Vähän outoa, ettei sulle annettu mitään kontrolliultraa lähempänä laskettua aikaa. Mä olen nyt raskaana rv 29+5 ja epäilen vahvasti, että vauva on poikittain (on ollut jo pidemmän aikaa). Mulla on kaksi edellistä raskauttakin mennyt niin, että vauvat ovat viihtyneet ihan viime hetkille saakka poikittain kohdussa. Vasta ihan viime tingassa ovat kääntyneet rt ja alatiesynnytykselle ei sitten ole ollut mitään esteitä. Kun meidän "nelosta" odotin, mulle suunniteltiin jo sektiota poikkitilan vuoksi, mutta vajaa viikkoa ennen synnytystä - vauva kääntyikin oikeaan asentoon. "Vitonen" oli loppuviikot viistoasennossa ja häntä yritettiin kääntää. Käännösyritykset olivat ihan turhia, vauva puski itsensä aina heti takaisin viistoon. Silti ihan pikkuisen ennen synnytystä oli oikeassa asennossa - tosin aika ylhäällä.
Mä ihmettelin vähän aikaa sitten neuvolassa tätä, että miksi ihmeessä meidän vauvat viihtyvät aina poikittain. Poikittainhan vauvalla pitäisi olla ahtaampaa kuin pää alaspäin. Terkan mielestä mulla on nähtävästi kudokset(?) niin pehmeät, että poikkitila on mahdollista vauvalle, eikä sillä ole epämukavaa niin.
Pyydä ihmeessä ultra-aikaa lähemmäs laskettua aikaa, että saat varmuuden vauvan asennosta. Poikkitilasta kun ei alatiesynnytys ole mahdollista...
Hyviä vointeja!