Vauva perätilassa, kokemuksia kaipaisin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli mulla nyt menossa 32+1 ja vauva on ollut jo ainakin kuukauden perätilassa. Kuulemma seuraavalla neuvolakerralla lähete kääntöyritykseen. Kaipaisinkin kokemuksia teiltä jotka olette samassa "jamassa" olleet, että miten on suhtauduttu jos ette ole kääntöyritystä halunneet? Itse en ole ajatuksesta tippaakaan innoissani, enkä kääntöyritystä haluaisi. Mieluiten sitten se sektio, jos tuo pikkuinen ei itsekseen ala kääntyä. Onko teitä yritetty painostaa synnyttämään alakautta? Varsinkin Oysista mielelläni kuulisin kokemuksia. Tämä on toinen lapseni, esikoinen syntyi normaalisti alakautta, viikkoja oli 38+1 kun synnytys käynnistyi. Kiitos jos joku viitsii vastata!:)

Minulla oli aika varattuna kääntöyritystä varten ja kysyin lääkäriltä voinko itse edesauttaa mitenkään vauvan kääntymistä. Lri sanoi että aina kun vauva on kovin liikkuvaisella päällä kohdussa, niin kannattaa mennä konttausasentoon ja pää kohti lattiaa, näin vauvalla on enempi tilaa pyöriä ja hyvällä lykyllä saattaa muksauttaa itsensä oikeinpäin.
Tosi vaikeaa oli tuota neuvoa noudattaa, hankala asento kertakaikkiaan, mutta kuuliaisena tuota asentoa harjoitin ja hupsista vaan, vauva olikin kontorrilla oikeinpäin, ja käännösaika saatiin perua.

Mun kolmas oli perätilassa koko ajan. Kääntyi sitten 33+0 ja puhkaisi samalla kalvot. Syntyi seuraavana päivänä.
Tämä nykyinen tulokas keikkuu vielä miten päin sattuu vähän väliä vaikka viikkoja on jo lähes 34

Mulla oli perätilassa myös toinen lapsi jo hyvissä ajoin ja sitten yritettiin sitä kääntää kolmeen kertaa, ei ollut kamalaa eikä kivuliasta. Aina päästiin puoleen väliin käännöksessä ja sitten taas vauva muljahti takaisin. Alkuun ehdotettiin että kun toinen on tulossa niin voi alateitse synnyttää, en tähän suostunut koska ekaa tehdessä sanottiin että isompaa lasta en pysty alateitse tehdä poika oli 3200g. Painoarvio perätilassa olevalle oli max. 3500g mutta sehän tulee kaksinkerroin ja ympärysmitta tulee olemaan suuri. Päädyttiin kuitenkin suunniteltuun sektioon ja lapsi painoi 4300g. Kätilöt vaan totesi leikkauksen jälkeen, että oli onni ettei lähdetty edes yrittämään alateitse... Pidä vaan pääsi, mutta kannaattaa kokeilla kääntämistä..sektion jälkeinen elämä on kivuliasta useamman kuukauden toisin kun alateitse.

Mä oon kuullut, että oyssissä kyllä tehdään sektio perätilan vuoksi, mutta sitä en tiedä kuinka hanakasti ensin painostavat kääntämisyritykseen. Kiinnostaa minuakin, koska meillä kans vauva täll hetkellä perätilassa, viikkoja tosin vasta 28+3, että ehtiihän tuo tuolla kääntyillä vielä vaikka miten. Tietenki sitäki on tullu jo mietittyä, että jo ei käännykkään.

Kun mun eka oli perätilassa ehdotti lri kääntöyritystä enkä siihen suostunut. Kertoivat kyllä miten nykyään on yleistymään päin myös perätilasynnytykset. Sitten suoraan varattiin sektioaika. Ihan ok suhtautuivat. Toisen laspen kohdalla vasta selvisi ettei olisi ensimmäinenkään mahtunut alakautta ulos.

Meidän neitiä yritettiin kääntää, mutta sattui niin kovin että olin ihan vedet silmissä. Enää en suostuisi. Sitten sektiolla vihdoin tuli maailmaan. Mulla kuvattiin lantio ja ois kyllä mahtunu tuleen peppu edellä, mutta päätettiin miehen kanssa, että leikataan. Jos olisi mennyt yliaikaiseksi tai synnytyksessä olisi jotain sattunut, niin olisi kuitenkin leikattu. Sain itse päättää eikä kukaan painostanut suuntaan eikä toiseen, eikä yhtään negatiivista sanaa tullut mistään.

Sun päätös se on ja kannattaa tehdä miltä itestä tuntuu hyvälle. Joillakin käännös onnistuu hyvin eikä satu ja joillan taas ei onnistu ja sattuu.

Kiitos vastauksista ja tuosta vinkistä, miten voi yrittää auttaa vauvaa kääntymään ihan itse!:) Neuvolassa ei tuollaisista puhuttu mitään. Harmittaa kun en tajunnut jo nyt neuvolassa kysellä asioista enemmän, menin vain niin hämilleni kun täti ilmoitti jotenkin että "minäpä sitten laitan sinut sinne kääntöyritykseen" ja että "mulla on kyllä yhdeltä äidiltä tältä keväältä oikein hyvä kokemus perätilasynnytyksestä, hyvin se menee" jne. Tuli jotenkin sellainen olo että en minä saa mitään päättää, vaan että kääntöyritykseen on mentävä ja jos ei onnistu niin alakautta sitten.:/ Mutta pitääpä ensi kerralla sitten ottaa omat toiveet puheeksi, jos tämä ei tästä itsekseen ala kääntyä.

Mulle tehtiin sektio yllätysperätilan vuoksi Oys:ssa. Perätila huomattiin vasta synnytyssalissa, ja siinähän ne hetken neuvottelivat mitä tekevät, ja päätyivät sitten sektioon. Itsekkin olin sektion kannalla, mutta en tiedä oliko minun mielipiteelläni niin väliä sillähetkellä. Loppuhyvin kaikki hyvin kuiteskin.

Mulle ei voitu kääntöä edes yrittää, sillä napanuora oli vauvan kaulan ympärillä.
Päädyin sektioon. Kaksi edellistä olivat syntyneet normaalisti alakautta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulle tehtiin sektio yllätysperätilan vuoksi Oys:ssa. Perätila huomattiin vasta synnytyssalissa, ja siinähän ne hetken neuvottelivat mitä tekevät, ja päätyivät sitten sektioon. Itsekkin olin sektion kannalla, mutta en tiedä oliko minun mielipiteelläni niin väliä sillähetkellä. Loppuhyvin kaikki hyvin kuiteskin.

Onko tästä paljon aikaa? Hyvä että kaikki meni hyvin.:)

Viime joulukuussa. Kyllähän sitä vähän aikaa tuli puitua, ja ihmeteltyä että miten kukaan ei perätilaa huomannut aikaisemmin. Kaikki vaan sanoivat että on raivotarjonnassa. Vauva oli koko ajan samoinpäin mahassa, olisin kyllä itse huomannut jos olisi yhtäkkiä kääntynyt perätilaan. No eipä noilla neuvolatäteilläkään ole röntgenkatsetta. :)

Viime joulukuussa. Kyllähän sitä vähän aikaa tuli puitua, ja ihmeteltyä että miten kukaan ei perätilaa huomannut aikaisemmin. Kaikki vaan sanoivat että on raivotarjonnassa. Vauva oli koko ajan samoinpäin mahassa, olisin kyllä itse huomannut jos olisi yhtäkkiä kääntynyt perätilaan. No eipä noilla neuvolatäteilläkään ole röntgenkatsetta. :)

No varmasti tuli puitua, kuulostaa kyllä kummalliselta! Meilläkin selvisi kun käytiin muutama viikko sitten ihan muuten vaan yksityisellä ultrassa. Nyt sitten neuvolassa sanoikin että hyvä kun käytiin, että hän ei olisi välttämättä sitä huomannut edes. Täällähän on otettu se viimeinen lääkärikäynti uudelleensynnyttäjiltä pois kokonaan, ainakin jos edellinen synnytys mennyt hyvin. En tiedä olisiko sitten meilläkin menty synnytyssaliin asti siinä luulossa että raivotarjonnassa on.

Mitenköhän mahtaa olla, jos tämä perätilassa pysyy, eikä kääntöyritystä halua, niin tuleeko nyt enää mitään äippäpolikäyntejä/ultraa/lääkärikäyntiä ollenkaan, vai miten homma etenee?

Itselläni keväällä oli perätilavauvan käätöyritys joka onnistui todella loistavasti.
rv 36+ viikoilla tehtiin kääntö, hyvin vauva kääntyi raivotilaan perätilasta ekä se käynyt kipeää mielestäni yhtään, kokoajan ultrattiin samalla ja vointia kyseltiin.
Hassuinta minusta oli se kun pötköttelin synnytyssalissa käyrillä, ja viereisessä salissa vauva itki, ja ite en ollu synnyttämässä :)

Kannattaa siellä neuvolassa puhua. Ne osaavat vastata. Kyllähän ne viimeistään synnytyssalissa ultraavat ja katsovat kuinka perätilassa vauva on, ja sitten päättävät syntymätavan. Niinkuin minulla.

No varmasti tuli puitua, kuulostaa kyllä kummalliselta! Meilläkin selvisi kun käytiin muutama viikko sitten ihan muuten vaan yksityisellä ultrassa. Nyt sitten neuvolassa sanoikin että hyvä kun käytiin, että hän ei olisi välttämättä sitä huomannut edes. Täällähän on otettu se viimeinen lääkärikäynti uudelleensynnyttäjiltä pois kokonaan, ainakin jos edellinen synnytys mennyt hyvin. En tiedä olisiko sitten meilläkin menty synnytyssaliin asti siinä luulossa että raivotarjonnassa on.

Mitenköhän mahtaa olla, jos tämä perätilassa pysyy, eikä kääntöyritystä halua, niin tuleeko nyt enää mitään äippäpolikäyntejä/ultraa/lääkärikäyntiä ollenkaan, vai miten homma etenee?

Kyllähän sulle pitäs äippä-polille tulla se keskusteluaika, missä päätetään just synnytystavasta.

Kannattaa siellä neuvolassa puhua. Ne osaavat vastata. Kyllähän ne viimeistään synnytyssalissa ultraavat ja katsovat kuinka perätilassa vauva on, ja sitten päättävät syntymätavan. Niinkuin minulla.

Toki aionkin neuvolassa kysellä, mutta kuten tuossa ylempänä kirjoitin niin jotenkin sen tädin puheista sai heti sen kuvan että minä en saa päättää mitään, vaan kaikki on jo puolestani päätetty. Siksi haluan kuulla kokemuksia että onko todella noin.:)

mulla huomattiin neuvolassa rv 36 et tyttö oli perätilassa. aika pian siitä menin kääntöyritykseen, ei kääntynyt, päädyin kuitenkin alatiesynnytykseen. rv 40 menin kontrolliin ja vauva oli kääntynyt pää alaspäin (itse en tätä edes huomannut)tyttö syntyi käynnistyksellä rv 41+5 :)

Synnytystapa-arvioon menet sinne joka tapauksessa, paikan päällä voit sitten ilmoittaa jos et halua käännösyritystä. Mäkin olin kovasti sitä mieltä, etten anna kääntää esikoista, mutta paikan päälle mentyäni suostuin kuitenkin yrittämään, kun lääkäri lupasi, että lopettaa kääntämisen heti, jos kovin sattuu. Ei lääkäri ehtinyt kauaa mahaa painaakaan, kun totesi, että vauva on niin tiukasti lantionpohjassa kiinni eikä suostu hievahtamaankaan, joten turha yrittää kääntää. Kysyi sitten neuvotteluasenteella, että miten haluan synnyttää, tehäänkö sektio vai yritänkö alateitse. Ilmoitin, etten alatiesynnytykseen suostu, joten seuraava kysymys oli, että minä päivänä haluan vauvan, eli milloin sektio tehdään. :D Harvempi pääsee itse toivomaan lapsensa syntymäpäivän.

meillä oli esikko perätilassa kokoajan. Minulla lisäksi hepatoosi, niin lääkäri ei suostunut edes keskustelemaan kääntöyrityksestä. Suunniteltuun sektioon siis jouduin.

vauva oli koko raskauden ajan perätilassa, välillä poikittain. Kerran lääkäri arvioi sisätutkimuksessa että olisi ollut rt:ssa mutta neuvolan ultra ei toiminut joten sitä ei voinut varmistaa.. Rv 36 edelleen PT, ja sain lähetteen käännösyritykseen.
Ei kestänyt kauaa lääkärin yritys, vauva ei hievahtanutkaan paikoiltaan. Ei sattunut.
Siitä lantion magneettikuvaukseen, ja tulosten mukaan olis mahtunut syntymään pt:ssa.
Kontrollikäynti rv 39 sanottiin että on hyvässä asennossa, peppu tosi alhaalla ja synnytys onnistuisi näiltä näkymin.
rv 40+1-2 supistuksia, lähdettiin synnärille. ultrassa selvisi että on jalka edellä joten sektioon!
Eli tilanteet voi muuttua....

Synnytystapa-arvioon menet sinne joka tapauksessa, paikan päällä voit sitten ilmoittaa jos et halua käännösyritystä. Mäkin olin kovasti sitä mieltä, etten anna kääntää esikoista, mutta paikan päälle mentyäni suostuin kuitenkin yrittämään, kun lääkäri lupasi, että lopettaa kääntämisen heti, jos kovin sattuu. Ei lääkäri ehtinyt kauaa mahaa painaakaan, kun totesi, että vauva on niin tiukasti lantionpohjassa kiinni eikä suostu hievahtamaankaan, joten turha yrittää kääntää. Kysyi sitten neuvotteluasenteella, että miten haluan synnyttää, tehäänkö sektio vai yritänkö alateitse. Ilmoitin, etten alatiesynnytykseen suostu, joten seuraava kysymys oli, että minä päivänä haluan vauvan, eli milloin sektio tehdään. :D Harvempi pääsee itse toivomaan lapsensa syntymäpäivän.

Olisipa täälläkin yhtä helppoa!:D

Yhteistyössä