Vauva nukkuu yöllä, vaan ei päivällä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Anni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Anni"

Vieras
Parin kuukauden ikäinen vauva nukkuu yöt 1-2 syötöllä, laitetaan 20-21 välillä nukkumaan ja noustaan 7-9 aikaan ylös.

Nukkui ennen hyvin päiväunetkin, yleensä 1-2 lyhyemmät (1-1,5h) ja 1 pidemmät (3h), mutta nyt päivisin kun laitan unille heti kun väsymisen merkkejä näkyy niin saattaa 15-30min nukkua ja sitten herää kitisemään, ja tämän jälkeen on pirteä ja jumppailee ja jokeltelee kehdossaan. Jossain vaiheessa sitten kyllästyy yksin pötköttelyyn ja alkaa itkemään kunnes nostan pois kehdosta.

Aiemmin nukkui vaunuissa, nyt ei nukahda sinnekään kuin hetkeksi kerrallaan.

Iltaa kohden on sitten kärttyinen minkä luulen johtuvan väsymyksestä.

Onkohan tämä joku ohimenevä vaihe vai mitä, jos on kokemuksia tai vinkkejä niin mielelläni lukisin niitä. :)

Ei minulla itselläni ole ongelmaa asian suhteen, mutta kaikki keille olen asiasta maininnut ovat kauhistelleet kuinka vauvan tulisi kyllä nukkua ainakin yhdet pitkät päiväunetkin. Joten olen nyt siinä uskossa että tämä meidän tämänhetkinen rytmi on jotenkin huono tai outo.

Mulla kaksi tuollaista lasta. Nukkuvat yönsä, mutta päivisin vain lyhyitä pätkiä. Ei väliä ollaanko vaunuilemassa, autoilemassa, omassa sängyssä. Harvinaisia ovat ne päivät jolloin nukkuu yli puoli tuntia kerrallaan. Eipä siihen ole mikään auttanut, paitsi isommalla se, kun toisen päiväunet jäivät lopulta pois ja nukkui vain yhdet päivässä.

On sekin raastavaa, kun saa nukuttaa kauan, sitten vauva nukkuu vartin ja kitisee taas pari tuntia väsymystään, kun ei tietenkään voi nukahtaa uudestaan, onhan hän jo tovin torkkunut.
Ap:lle sympatiat täältä.

Ihme, että pitää tähänkin tulla heti pätemään, että "ole onnellinen että..". Te yövalvottajien vanhemmat; olkaa onnellisia, että teillä on lapsi/a, toisilla ei ole, vaikka tahtoisivat".
Jos nyt tälle linjalle lähdetään, niin aina jollain on asiat huonommin. Onko niin vaikeaa olla hiljaa, jos ei ole mitään muuta sanottavaa kuin vittuilua?

Meillä alkoi sama juttu noin 3 kuukauden iässä, että päiväunet lyheni radikaalisti. Nukkui noin puolen tunnin pätkiä kun aikaisemmin 3-4h oli ihan normaalit unet. Kuukauden päivät sitä kateltiin ja vauva alkoi olla myös tosi kitisevä sitten niin vietiin lekurille. Lääkäri sanoi melkein ensimmäisenä, että voi johtua refluksista kun ei viihdy vaakatasossa (ei myöskään viihtynyt siis enää lattialla) ja aloitettiin Gaviscon. Sen jälkeen unet palautui ja se iloinen tyttö saatiin takaisin :D

Ihan tuttua. Aina se 40min eikä yhtään pidempää. Tosin noita unia meni kyllä useampi päivässä. Yöt nukkui hyvin, mutta söi kyllä useammin kun teidän vauva. Kyllä se siitä lähtee sujumaan. Kohta se nukkuu päivällä hyvin, mut yöllä ei. :D näin ainakin meillä. Muistan kyllä kuinka ärsyttävää se oli kun ei saanut oikein mitään tehtyä päikkyjen aikana kun oli jo hereillä.

Meillä on samanlainen 8-viikkoinen vauva, tosin hän ei ole missään vaiheessa oikein nukkunut päivisin. Saattaa mennä useita päiviä, että suostuu nukkumaan vain 15 min pätkiä ja nekin sylissä. Muuten on enemmän tai vähemmän itkuinen. Noin joka 4. päivä sitten ottaa unia takaisin ja nukkuu päivisinkin. On ilmeisesti niin väsynyt. Lääkärineuvolassa juuri epäiltiin maitoallergiaa ja/tai silent refluxia, joten nyt ollaan jonossa lastenpolille.

Yhteistyössä