Vauva nukkuu todella huonosti yöt. Äiti väsyy. Apuja?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt äippä

Vieras
Vauva on pian 7kk. Hän ryömii jo ja nousee jo konttausasentoon ja nytkyttää. Yöt muuttuneet näiden juttujen jälkeen levottomiksi. Mä olen väsynyt ja päätä särkee ja niskat jumissa. Tyttö syö vielä öisin tissiä kerran-kaksi.
Mitä voin tehdä? Tyttö nukkui eilenkin päiväuniaan 11-13 ja 15-17. Kun sitten tuli yöunien aika,tyttö oli todella kiukkuinen ja vein sänkyyn 20:15. Nukkui 21 asti,mutta heräsipä sitten valvoen 22:30 asti. Tätä on tapahtunu nyt ehkä kaksi viikkoa että nukkumaanmeno aikaan otetaan 30 min. tirsat ja kukutaan sitten puoleenyöhön. Ja kun sitten itse jossain kohtaa kaatuu sänkyyn yö on syvältä. Tyttö heräilee sen 1-2h välein känisemään ja otan viereen. Eikä ole koskaan syöny tuttiakaan. Tyttö ehkä syö tissiä tai sitten ei. Jossain vaiheessa mun on siirrettävä takaisin omaan sänkyynsä että saisin itse oikaistua itseni sänkyyn ja ehkä unesta kiinni.. Kunnes tyttö taas änisee ja sama alkaa alusta. Kun mies herää 6 töihin,saatan vasta sitten päästä kunnolla nukkumaan kun on tilaa ottaa vauva viereen ja pyörähtää itse miehen paikalle sänkyyn. Ja nukun sitten n. 6-9:30 asti. Tyttökin herää vasta tuolloin. Ja ekat päiväunet on jo 11.. Mitä tässä voi tehdä ettei järki lähde?! En osa nukkua päivällä kun on pyykäystä ja viimein sitä omaakin aikaa tehdä jotain,kuten nyt kirjoittaa tätä..

Voi ei, tsemppiä! Tiedän miltä sinusta tuntuu. Harmi että meillä auttoi ainoastaan aika. Sinulle jää kuitenkin päivisin omaa aikaa mielestäni aika hyvin. Minun lapseni nukkui 8kk vanhana päiväunia 2 x 30min ja öisin heräili miten sattui. Jos nukkuisit itsekin toiset päiväunet? Voisiko mies hoitaa vauvaa iltakukkumisen aikaan, vai onko hän silloin jo nukkumassa?

Voi ei, tsemppiä! Tiedän miltä sinusta tuntuu. Harmi että meillä auttoi ainoastaan aika. Sinulle jää kuitenkin päivisin omaa aikaa mielestäni aika hyvin. Minun lapseni nukkui 8kk vanhana päiväunia 2 x 30min ja öisin heräili miten sattui. Jos nukkuisit itsekin toiset päiväunet? Voisiko mies hoitaa vauvaa iltakukkumisen aikaan, vai onko hän silloin jo nukkumassa?

Mies tietenkin koettaa parhaansa mukaan hoitaa kukkujaa,mutta kun on hänenkin herättävä töihin ja nukkuu yhtä katkonaista unta yöllä kuin minä niin...Jotenki tuntuu ettei tästä äitiydestä pysty nyt just nauttimaan :(

Olisiko mahdollista että mies menisi sohvalle yms nukkumaan, saisitte tilaa sänkyyn ja mieskin nukkuisi rauhassa? Kyse nyt ei olisi kuin tilapäisestä kuitenkaan. Meillä mies usein hilpaisee sohvalle viimeistään siinä vaiheessa kun sängyssä on neljä nukkujaa, viimeyönä nukuin vauva ihan kyljessä ja 2v vauvan kyljessä. Meidän vauva on melkein 7 kk ja aika levotonta on ollut meno myös meillä.

Tää ei nyt auta sua, mutta vauvasi nukkuu kyllä tosi hyvin päivällä.. Mene itse nukkumaan myös ekoilla unilla. Ota vaikka tunnin tirsat sohvalla.

Niin,vauva nukkuu päivällä hyvin ja siitä olen kiitollinen mutta tuo yö tässä nyt onkin ongelma. Pitääkö mun rajottaa päiväunia? Kuten jo kirjotin niin vain eilin tyttö nukkui tuon 15-17 välin. Yleensä se on 15-45min. ja viimeisiltä päiväuniltaan hän herää 18 maissa jos noita pätkiä vaan nukkuu. Ja viim. 20:30 koitan saada yöunille..jolloin sit nukkuu 30 min. tirsat..:headwall:

Jos teillä on mahdollisuus antaa pikkuinen yö-kylään. Niin kannattaa käyttää tilaisuus hyväksi ja nukkua itse ainakin välillä yksi yö hyvin.
Sitten jaksaa taas paremmin. Kyllä ne pienet yleensä johonki väliin oppivat nukkumaan. Meillä silloin kun on yösyönnit lopetettu.

tämä kaikki varmasti liittyy tähän kehitysvaiheeseen jne. mutta joku tolkku pitäs olla,olkoonkin sit vauvasta kyse :) Ja ei mä en pysty nukkumaan silloin kun vauva menee ekoille unilleen 11 jos olen noussut sänkgystä vain 1,5-2h aikaisemmin siitäkin huolimatta että on huonosti nukuttu yö takan..

Koita siirtää yksiin päiväuniin joille laitat lapsen vasta 12.00 ja saa nukkua sen mitä nukuttaa. Yöksi mies sohvalle tai patjalle että saat vauvan viereesi koko yöksi ja saatte kaikki edes vähän nukuttua, että pysytte järjissänne.

[QUOTE="sini";27837730]Jos teillä on mahdollisuus antaa pikkuinen yö-kylään. Niin kannattaa käyttää tilaisuus hyväksi ja nukkua itse ainakin välillä yksi yö hyvin.
Sitten jaksaa taas paremmin. Kyllä ne pienet yleensä johonki väliin oppivat nukkumaan. Meillä silloin kun on yösyönnit lopetettu.[/QUOTE]

Niin,kyllähän mummi ja ukki ottas hänen koska vaan mutta kun typy tissiä vielä toisinaan tarvii ja siis nukahtaakin tissille,joka on jääny nyt mainitsematta,niin voi olla aika nihkee yö porukoillakin :) Ja siis kun tämä neiti ei osaa syödä tuttipullosta,enkä tietenkään ala sitä enää tarjoomaankaan..
Tyttö söi pullosta mun maitoa elämänsä ekat 1,5vkoa kunnes oppi imuotteen tissistä. Sen jälkeen ei enää pullo kelvannu eikä osannu sitä imeä..Enkä mä sitä tajunnu tarjotakaan kun ei ollu tarve mennä minnekään jne. niin ei tullu mieleenkään.

Entä jos laittasit myöhemmin nukkumaan illalla ettei nukkuis noita tirsoja? Vai meneekö yliväsyneeks ja nukahtaminen on vielä vaikeempaa? Minäkin varmaan kokeilisin tuota et mies sohvalle ja sinä vauvan kans sänkyyn.

Meillä on ollut todella huono nukkuja lapsi (johtuu pitkälti allergioista) koko ikänsä. Nyt 2-vuotiaana yöt ovat yhä vielä huonompia kuin teillä, joten en ehkä ole ihan paras neuvoja, mutta tässä nyt kuitenkin muutama.

Pitäisikö jälkimmäisiä päiväunia alkaa lyhentämään? Siinä on kuitenkin suht lyhyt väli (3 tuntia) ennen yöunia. Vauva ei taida olla väsynyt siinä kohtaa vielä. Meillä siirryttiin jo puolivuotiaana yksiin päiväuniin, se auttoi illan ruljanssia edes vähäsen. Lapsi ei selvästikään tarvinnut toisia päikkäreitä, eikä hän itsekään niitä suostunut enää helposti nukkumaan.

Toinen juttu, Oletko kokeillut, jos vauva menisi nukkumaan vasta kello 21? Jos hänen rytminsä vaan on myöhäisempi? Toisaalta tuo päikkärien lyhentäminen voisi auttaa siihen yöunille nukahtamiseen.

Ja ihan oikeasti, mene edes makuulle lukemaan kirjaa tai mieluummin torkkumaan vauvan päikkärien aikana. Se auttaa omaa jaksamista paremmin kuin väkipakolla väännetyt kotihommat vauvan päikkärien aikana.

Jaksamista, tiedän, on rankkaa!

Ja jos mahdollista niin ole itse keskemmällä sänkyä ja vauva itsesi ja esim pinnasängyn väliin, kyllä parisänkyyn kolme mahtuu. Ja kun mies hoitaa illalla niin mene nukkumaan vaikka mikä olisi ja sovitte viikonloppuna vuoroaamut, niin molemmat saa yhden pidemmän aamun.

Viimeksi muokattu:
Kiitos vaan neuvoista. Vaikuttaa kyllä siltä että esim. 4h unien välissä on liikaa ja vauva on yliväsyny kun sänkyyn vien illalla. Siksipä varmaan nukkuu sen 30 min. tirsat. Kyllä siis ehkä kuukausi sitten tyttö jäi unillee 21 viimeistään nukkuen aina 01-02 heräämättä. Sitten äninä alkoi jolloin otin viereen syömään ja sitten takaisin omaansa,nukkuen helposti 05-06 asti. Tuo rytmi sopisi mulle paremmin kuin hyvin.. Äiti vaan sanoo että odottapas kun alkaa nouta puuta vasten,seisoo pinniksessä yölläkin..iik! Tyttö nukahtaa aina autollaki ajettaessa,kohta lähden äitini luo hänen kanssaan niin nukkuu sit autossakin uudestaa jos vaikka kohta heräisikin. Ja sama pätee vaikka kauppareissuihin. Autossa nukuttaa aina huolimatta siitä vaikka olisi vaikka tuntia aiemmin herännyt 2h unilta..Ääh!
Ja jotenkin tuntuu että kun vauva nukkuu niin saa itse hengähtää,joten ei huvita herättääkään häntä vaikka pitäisikin.
Ja siis näitä 1,5-2h unia tyttö nukkuu ulkona. Sisällä jos päiväuniaan nukkuu on ne sitten sitä 30min-45min. korkeintaan,ei ikinä ole nukkunu sisällä 2h ..
Tyttö nukkuu nyt ja ehkä vielä automatkan,nostan vaunuista kaukaloon. Herätän perillä. Tyttö nukahtaa kotimatkalla (10min.) herätänkö sittene,ehkä 16 maissa kotiudutaan. Tuossa välillä ei nuku mummin luona.
Sit kotona syötän ja varmaan 17 tyttö haluaa unilleen,joilta herää 17:30 maissa. Yöunille 21..katotaan auttaako.

[QUOTE="vieras";27837921]Tuohon on hyvin yksinkertainen ratkaisu; unikoulu ja yöimetykset samalla pois.[/QUOTE]

Kyllä ei kiinnosta väsyneenä ruveta huudattaa lasta yhtään sen enempää kuin jo huutaa.. Tottakai tiedän että unikoulu auttaa mutta mä en taida kyetä moiseen. Ainakin just nyt tuntuu siltä kun väsyttää ihan jumalattomasti. Enkä kyllä tiedä osaanko oikeeta systeemiä.

Ja jos mahdollista niin ole itse keskemmällä sänkyä ja vauva itsesi ja esim pinnasängyn väliin, kyllä parisänkyyn kolme mahtuu. Ja kun mies hoitaa illalla niin mene nukkumaan vaikka mikä olisi ja sovitte viikonloppuna vuoroaamut, niin molemmat saa yhden pidemmän aamun.

Meillä on jenkkisänky eli korkea. Miestä pelottaa että vauva tippuu kun on alkanut mönkiä pitkin sänkyä unissaan. Senpä takia mies haluais että vauva pysyy omassa sängyssään..

Minä ehkä vaihtaisin tytön rytmiä vielä. Aamulla ylös vaikka klo 8.00 sit päiväunille klo 10 ja toiset unet sitten klo 16 eteenpän ja sitten yöunille klo 19-20 ja kokeilisin sinun unipussia, jos se helpottaisi tytön pyöriskelyä, eikä pääse niin nytkyttelemäänkään.. meillä ainakin autto vilkkaan pojan kanssa, kun pistin unipussiin niin siinä ei ollutkaan niin helppo enää temuta :D

Yhteistyössä