Vauva nukkuu liikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestuttaa

Vieras
Hei!
Minulla on pian 8 kk vanha vauva. Olemme opettelemassa pois yösyötöistä ja opettelemme myös nukkumaan omassa sängyssä. n. viikko takana ja ihan ok on mennyt! MUTTA: vauva nukkuu siis yöllä n. 10-12 h mutta tunti-kaksi heräämisen jälkeen alkaa kiukku ja nukkuu päiväunet! Miten voi tuommoisten yöunien jälkeen heti nukuttaa? Heräilee siis yöllä n. 4 kertaa mutta tyytyy nykyään tuttiin ja peiton päälle laittamiseen. Muutenkin vauva on ollut jotenkin krenkku nykyään.. On myös melko unelias päivän mittaan, toki on virkeitäkin aikoja päivässä. meillä ei ole oikein rytmiä päivissä. Mikä olisi hyvä tuon ikäisen rytmitys? Eli kuinka monet päiväunet olisi hyvän olla? Ruokailu menee kyllä rytmissä mutta muuten ollaan vähän hukassa..

Mun mielestä kahdet unet tuon ikäiselle, ne ekat just aamupäivällä ja tokat sitten vaikka joskus 3:n maissa (riippuu molempien päiväunien pituudesta?). Illalla kannattaa olla vähän pitempi väli että valvoo, niin yöunille on sitten sopivan väsynyt. Aamupäivällä ne päikkärit voi ihan hyvin olla jo 2 tuntia heräämisestä.

Mun mielestä toi on ihan normaalia. Meidän 1 v 1kk ikäinen tyttö nukkuu 12 tunnin yöunia välillä jopa 13 h ja väsähtää usein 2 tuntia heräämisen jälkeen. Jaksaa toki valvoa pidempäänkin ennen päikkäreitä. Meillä nukutaan usein vieläkin 2 päikkärit (tosin lyhyet). 8- kuisena oli 2 päikkärit, mutta välillä nukkui kolmetkin.

Meillä nukutaan vieläkin 3 päikkärit ja tyttö on 10kk. Aamulla herää klo 7.30 ja käy päikkäreille 9.30. nukkuu pari tuntia. Käy n. klo 14 tunnin unille ja klo 17 nukkuu vielä tunnin. Eli 4h päikkäreitä ja 10h yöunia.

Tuo väsymys voi johtua myös yöheräilystä, koska vauva ei silloin nuku syvää unta, jos heräilee usein. Siksi väsyy helposti myös päivällä.

Meidän 8 kk:n ikäinen vauva nukkuu kolmet päikkärit. Yhdet pitkät (2-3h) ja kahdet lyhyemmät (½ h).

Voitan yrittää pidentää nukkumavälejä, esim. leikkimällä vauvan kanssa tai vaikka ulkoilemalla. Meidän vauva rakastaa ulkoilua ja tykkää katsella maisemia. Sillä tavoin minä saan vauvan pysymään hereillä jos tuntuu, että menee liian aikaisin yöunille. Illalla kun on vielä lämmintä ja valoisaa niin voi ihan hyvin ulkoilla hieman. Vastaavasti voit kokeilla tuota aamulla jos vauvasi väsähtää liian aikaisin.

Yhteistyössä