Vauva menee punaiseksi imettäessä ja jäykistää itseään

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hei, osaatteko sanoa miksi vastasyntynyt tyttäreni 10vrk menee aivan punaiseksi häntä imettäessäni? Onko tämä normaalia?
Vauvani myös itkee paljon niin, että hän suoristaa ja jäykistää itseään. Mistä tämä voisi johtua ja mitä tehdä? Tytöllä on myös paljon pulauttelua ja tuntuu että hän herää ja yrittää niellä ylimääräistä puklaustaan. Tätä esiintyy myös unilla ollessaan ja on jotenkin pelottavaa. Voiko vauvani tukehtua siihen?
Neuvolassa ei otettu huoliani kuuleviin korviin. Sanoivat vain, että vauvat ovat sellaisia.
kyseessä on esikoiseni ja siksi ehkä kysymykseni voivat tuntua joillekin typeriltä.
 
vierailija
Putsattiinko vauvan nenänielu hyvin synnärillä? Oma poikani meni ruokaillessaan myös tulipunaiseksi ja itki jolloinka vein hänet näytille sairaanhoitajalle, joka imaisi nenänielun puhtaaksi. Siellä oli selkeä tukos.
Toinenen asia joka tuli mieleen on riittääkö maito vai kiukustuuko vauva imemään turhaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Marko30
vierailija
Olen itse vasta raskaana, mutta mietin, voiko tuo johtua jostain toiminnallisista vatsavaivoista, refluksista tms? Joillain vauvoilla on tosi hankalakin refluksi, ja siihen voinee liittyä muutakin epämukavuuden tunnetta kuin tuo itse pulauttelu.

Kysyisin kyllä myös tuota nenä-nielun puhtausasiaa tai muuta "tukosta" (eritettä) jos on nenä-nielun seutuvilla.

Mitä nyt oman lähipiirin vauvoja vuosien aikana seuraillut, niin kyllähän se ilme punakoituu ja ähinää-puhinaa aiheutuu monestakin asiasta, mutta etenkin ruoansulatusaiheisista.
 

Yhteistyössä