Vauva melkein 5kk pitää äitiä tuttinaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dolly04
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Dolly04

Jäsen
05.10.2009
339
0
16
Olen nyt pähkäillyt tämän asian kanssa jo kauan, kun en tiedä toiminko "oikein" vai teenkö vaan karhunpalveluksen itselleni jota sitten myöhemmin kadun, kun tuota tissitakiaista alan rinnasta vierottaa.

Eli kyseessä 4½ kk poikani, joka käyttää tissiä tuttinaan! Täysimetys lopetettu lapsen ollessa 1kk (maito ei riittänyt) ja tämän jälkeen on poika imenyt toisen tissin tyhjäksi n. kerta päivään (toisesta rinnasta ei enään tullut mitään). Ajoitin ton imetyksen aina päikkäriaikaan, poika kun nukahti imettyään helposti rinnalle, kuitenkin tissiä suussaan pitäen ja nyt ollaan siinä tilanteessa, että maitoa ei multa (tietääkseni, ainakaan rinta ei enään "täyty" ole tullut enää aikoihin, mutta silti poika vaatii tissin suuhun päikkäreille käydessään..

Nukahtaa kyllä unille hyvin vaunuihin ja sänkyynkin ilman rintaa, mutta herää VIIMEISTÄÄN 40min. päästä täysin väsyneenä, eikä suostu nukahtamaan ilman tissiä Olen yrittänyt silitellä, kanniskella ja vaikka ties mitä, mutta toinen vaan raivoaa naama punaisena..

Tuttia ei ole huolinut ikinä ja edelleen sitä melkein päivittäin yritän tyrkyttää, tuloksetta. Yöunille käydessä tätä ongelmaa ei ole, poika nukahtaa nätisti omaan sänkyynsä, ilman tissiä

Sinäänsä mua ei häiritse tuo tuttina oleminen, koska nukun yleensä itsekkin päikkäreitä silloin ja pystyn nukkumaan vaikka poika tississä roikkuukin, mutta mitenkäs kun poika on päivän isänsä kanssa tai vaikka mummilassa hoidossa?! Huutaa sitten väsymystään koko päivän

Mielipiteitä siis kaipaan, jatkanko hyvillä mielin "tuttina" ja nautin hyvin nukkuneesta lapsesta vai jätänkö tissittelyn pois ja karjutaan sitten molemmat täällä väsyneinä? Ja olisko kellään vielä vinkkejä tuohon tissistä vierottamiseen, koska joskus se on kuitenkin edessä..

no, itse neuvoisin,että tee niinkuin toivot/jaksat jatkossakin tehdä.
Mutta oma mielipide on, että nyt viimestään kannattaa vierotus alottaa. Tossa iässä vauva ehdollistuu moniin asioihin todella nopeasti, nopeammin ku pienenä. Kuten meillä taas tuttiin. Oli käytössä vain unilla. Unet meni aikasemmin ok, nukku hyvin putkeen, kunnes alkoikin yksi kerta heräillä 1h välein ku tuttia ei suussa ollut. 6kk iässä päätin,että nyt riitti. Nakkasin tutin mäkeen, huusi toki naama punaisena ensimmäisenä iltana tutitta, seuraavana vähemmän jne. Kunnes alko nukkua putkeen monta tuntia. Nykysin nukkuu 10-11h heräämättä (ellei oo muuta "ongelmaa" kuten hampaita tms..).
Toki protestoi, ihan takuulla, mut valjasta miehesi "unikouluttamaan", ei muistu tissi silleen mieleen(vrt. imetykseen). Takaan että parissa päivässä tissijuttu unilla unohtuu.
:hug:

Varmaan koittaisin vierottaa jos ei isä saa päikkäreille, sitähän voi koittaa joku päivä miten käy.

Vieroitukseen keino jos siihen päädyt:
Miten olisi esim vkloppuna niin,että kumpanakin päivänä päiväuniaikaan poistut paikalta vaikka lenkille ja asia saattaa olla sillä ratkaistu :) Tuonikäinen varmasti vielä päikkärit nukkuu (ennemmin tai myöhemmin myös ilman "tuttia") mutta voisi olla helpompaa "irtautua" jos ei näe sua ja tissiä siinä ekoina kertoina :) Samalla poistuu myös kiusaus antaa sitä.

Kiitos vastauksista :)

Tämähän on ihan täysin itse aiheutettu "ongelma", on vaan niin helppoa mennä siitä mistä aita on matalin :ashamed: Monesti kun aamullakin saa sen muutaman lisätunnin nukkumiseen, kun tunkee toiselle tissin suuhun niin nukahtaa siihen |O Mutta juu, en mä halua ikuisuutta tuttina viettää ja niin kuin kauniskuu sanoit, vierottaminen muuttuu varmasti hetki hetkeltä vaikeemmaksi joten lähiaikoina se on tehtävä.

Tänään poika oli äitini luona hoidossa, kun itse olin kirppareilla pyörimässä (kerrankin sai rauhassa shopata ;) ) ja juuri päikkäriaikaan. No poika oli huutanut pää punasena puol tuntia putkeen äitini sylissä ja sitten lopulta nukahtanut. Eli ihan samanlailla kuin kotonakin, jossei anna tissiä. Nukkui n. 40min ja taas heräs ihan väsyneenä, muttei ilman tissiä suostunut nukahtamaan uudestaan. Valvoi reilu tunnin verran, kunnes mentiin pojan kanssa yhdessä unille, yritti selkeesti tissiä hamuta, mutte antanut vaan silittelin vain ja siitähän tuo otti vielä isommat kiepit. Otin syliin että rauhottui ja taas laskin viereeni ja lopulta nukahti ja nukkui taas 40min :headwall: Jostain syystä ei vaan osaa sitten nukkua pidempää pätkää putkeen vaikka selkeesti väsyttää.

Mutta toivoa ei ole menetetty, ehkä tämä tästä vielä :laugh:

hän ei osaa nukkua pidempää pätkää putkeen, koska on tottunut siihen että aina kun hän pikkuisenkin havahtuu syvemmästä unesta, niin tullaan tissillä nukuttaan takasin. meidän poika oli samanlainen. 5kk iässä en enää sit jaksanu herätä yöllä 2h välein ja taistella päikkäreiden kans, niin opetin vauvan nukahtamaan itsekseen. imetin kyllä 8kk asti, mut aina vain ruokailuiden jälkeen. vauvan on opittava et ruoka ei ole enää tuossa iässä lohtu. =) suosittelen tracy hoggin kirjaa "the baby whisperer solves all your problems". siellä on paljon vinkkejä eri tempperamenttisille lapsille. varmasti löytyy joku konsti teillekin,miten saa lapsen opetettua nukkumaan. ;) siellä on tosi tarkat ohjeet. englanninkielinen on parempi kuin suomenkielinen ja sen voi tilata netistä. kannattaa tosiaan aloittaa unikoulua vkonloppuna ja hyödyntää paljon miestä (tai isovanhempia ym), koska tältä vauva ei odota tissiä. tsemiä! B)

palezzu Kiitos kirjavinkistä! Tosin tähän hätään en tuota kirjaa mistään saa :/ Pystyisitkö mitenkään vähän avaamaan miten sait vauvasi nukahtamaan uudelleen?

Tänään nukuttu ilman tissiä. Neljät päikkärit kaikki kestoltaan max. 40min. Olisi vaan niin paljon helpompaa jos edes osan noista nukkuisi putkeen :| Nukahti päivällä vaunuihin, heräs 40min unien jälkeen selkeesti vielä väsyneenä, söi kumminkin maitoa ja uudelleen nukuttaminen sisällä kesti melkein tunnin |O Koko ajan hieroi silmiään ja oli väsyneen oloinen, muttei vaan suostunut nukahtamaan. Annoin kitistä sängyssään ja vasta kun rupesi kunnolla itkemään otin syliin (silittelyt ei auttanut). Sylissä yritti mm. hamuta mun poskea ( :D ) eli selvästi "etsi" tissiä.. Lopulta nukahti. Kuulostaako taktiikkani edes lähimainkaan hyvältä?

Dolly: teidän vauvalle ei varmaan nuo tassuttelukonstit tehoa..? musta nuo sun konstit kuulostaa ihan hyvältä. =) meillä piti ottaa käyttöön tuosta kirjasta semmoinen nostelu-unikoulu. meille se toimi hyvin. jotkut vauvat hermostuu vain siitä mut joillain taas ei muu auta. siinä on se idea,et aina kun vauva huutaa, niin se otetaan syliin ja rauhoitellaan. ei hyppyytetä ettei se nukahda syliin. selästä voi silittää (mahasta ei vauvaa kannata silitellä ) ja hokea jotain rauhoittavaa varmalla äänellä (ei saa sääliä lasta ym). tarkoitus on opettaa vauva itse rauhoittumaan ja nukahtamaan. heti kun huuto lakkaa niin lasketaan vauva alas vaikka se alkaisikin jo alasmennessä huutamaan. irroitetaan ote ja otetaan uudestaan syliin. tätä tein eka iltana n.100kertaa. seuraavana oli vain 10. sit kun vauva herää niin kannattaa vähä aikaa kuunnella sitä itkun laatua et kannattaako siihen juosta heti vai odottaa et rauhoittuuko vauva itse. tein kaverille parin sivun suomennoksen tuosta kirjasta, kun hän ei "uskaltanut" lukea kirjaa englanniksi. xD jos haluat laittaa sähköpostiosoitteesi, niin voin lähettää sen sinulle. =) siinä kirjassa on 100sivua ohjeita, et tämä mun sepostus ei ehkä hirveesti selventäny, mut hyvä jos jotain apua on. =)

Meillä kans sama probleema :headwall: ja kaiken kruunaa se että poika on tottunut nukkumaan meidän vanhempien välissä.. Öisin käyttää siis halutessaan tissiäni tuttina (maitoa kyllä tulee), ei syö tuttia laisinkaan vaikka on yritetty jopa tuputtaa..

NYT alkaa olla niitä hetkiä, jolloin haluaisin lopettaa koko (huvi)tissittelyn mutta MITEN??? Neuvolasta on aika turha kysyä neuvoa, kun ei sieltä ikinä saa mitään selkovastauksia.. Ensimmäinen askel olis varmaankin ainakin aloittaa yönukkuminen OMASSA sängyssä.. huoh..

Elizabeth Pantleyn kirjaa "Pehmeä matka höyhensaarille" suosittelen minä! Siinä on myös hyviä vinkkejä miten saada huvituttina oleminen ja yöheräily loppumaan.

Mä olen koko pojan vauvaiän tehnyt niin, etten ole antanut pojan nukahtaa rinta suussa. Joko on itse lupsauttanut sen pois tai olen ottanut sen pois. Sama neuvotaan tuossa kirjassa. Eli heti kun vauvan imeminen on heikentynyt, muuttunut sellaiseksi lupsutteluksi ja vauva alkaa olla unen rajamailla MUTTEI vielä unessa, otetaan rinta vauvan suusta. Okei, vauva useimmiten havahtuu, ja alkaa hamuamaan rintaa. Tässä vaiheessa kannattaa koettaa laittaa toisella kädellä vauvan suu kiinni. Jotkut vauvat saattavat tyytyä tähän ja nukahtaa. Jos vauva hermostuu, annetaan rinta uudelleen suuhun ja koetetaan uudelleen. Tätä jatketaan niin kauan kunnes vauva nukahtaa ilman rintaa.

Vaatii pitkää pinnaa, mutta toimii! :)

Tuohon uudelleennukahtamiseen päiväunilla mulla ei ole mitään kikkakolmosta. Meillä auttoi vain aika. :/ Ap:n konstit kyllä tuntuvat hyviltä, eiköhän päikkärit ala ajan kanssa pidentyä. :hug:

palezzu laitoin sulle y-viestinä mun s-posti osotteen :heart: Kiitos vaan hirveästi jo etukäteen! Toivottavasti jotain apua niistä olis, kaikkee on kokeiltava ;)

Ensimmäinen aamu ilman tissittelyä ja päivä alkoikin sitten jo 6.50 |O Normaalisti kun poika herää tohon aikaan, laitan tissin suuhun ja jatketaan unia sinne n. 8.30.. Otin pojan kyllä viekkuun vielä köllimään ja kädet ristissä toivoin, että nukahtais itekseen vielä siihen, mutta turha toivo :kieh: Ei auttanut kun silmät ristissä lähteä kahvin keittoon! Jännä, että muutama viikko sitten olin yötä pois kotoota ja mies täällä pojan kanssa, poika oli herännyt n. klo 6 aamulla ja mies oli ottanut pojan viereensä ja olivat nukkuneet klo. 9 !!! :o No meneehän tuo jo viimestään klo. 20 yöunille, että ehkä sitä unta vaan ei enää riitä sitten seitsemän jälkeen... äiteellä kyllä riittäs :D

Ensimmäisillä unilla on tällä hetkellä. Nukahti omaan sänkyyn hyvin klo. 9.15, katotaan jääkö unet taas lyhyiksi..

Mitenköhän toi nukutustaktiitta toimii muuten ulkona vaunuissa? Eli jos tota nostelutaktiikkaa tekee sisällä niin voiko sitä tehdä myös ulkona jos poika nukkuu vaunuissa? Nostetaan-lasketaan vaunuista/vaunuihin niin kauan kunnes nukahtaa uudelleen?

pikkuihra tsemppiä teillekkin kovasti "unikouluun" :hug: Käyhän täällä päivittämässä kuinka sujuu ;)

pantalaimon Kuulostaa fiksulta! Vaan esikoinen kun on niin sitä on tehny näköjään kaikki mahdolliset virheet ja mennyt siitä mistä aita on matalin, turvatakseen omat unet :ashamed: Ja nyt se sitten kostautuu..

Meillä, luojan kiitos, on ainakin tähän asti yöt mennyt tosi hyvin! Yhdellä herätyksellä mennään, paitsi viime yönä heräili kolmen jälkeen tunnin välein ja mä ihmettelin että mitä hittoa?!? Mutta toivottavasti oli vaan joku poikkeus ja yöt jatkuisi edelleen hyvinä..

DOLLY :hug: meillä kyl muutenki pv unet väheni tossa iässä pätkiksi, ihan sama mitä konsteja tein. Yön nukkuu putkeen joten mitää uudelleennukahtamisongelmaa tuskin on..
Ja meillä ihan samaa, herää ja monesti "kesken".. sitten on kiukkunen muttei nuku uudelleen.. ei vaikka hyssyttäsin, vetelisin vaunuissa tai antasin maitoa..
Mä oon vaan aatellu et näin mennään.. joskus unet onnistuu, joskus ei.. aikamoista säätöä oon yrittäny..
Meillä noi nostelut/tassuttelut tsm. toimii jollain asteella mut monesti riehaannuttaa kahta kauheemmaks.. tajuaa ehkä että joku on lähellä jonka kanssa pääsis pois makkarista/vaunusta/tms. mut sit se ei otakaan vaan alkaa hytkyttää :D.. En tiiä.. tempperamenttikysymys.

Tsemppiä. Ainaki aika auttaa..jos ei muu..
Toiv. helpottaa!!

Pantleyn kirjassa vissiin suosittan perhepetiä enemmän(?) Tuossa Hoggin kirjassa suositaan sitä et lapsi nukahtaa omaan sänkyyn. Et kannattaa miettiä kumpi itelle passaa. Meille perhepeti ei sitten sopisi millään. Ei vauvan eikä vanhempien puolesta. Mut kumpikin vaihtoehto on "oikea".
Mustakin tuntu et alussa tehtiin kaikki mahdolliset "virheet" vauvan kans, mut lapset on niin joustavia et ne on kyl helppo korjata jälkeen päin. Ja eipä ne tainneet mitään kovin vakavia virheitä olla.. :)
Nykyisin meidän poitsu nukahtaa/rauhoittuu parhaiten, kun laittaa hänet sänkyyn, lähtee huoneesta ja ovi kii. Muuten hän vain leikkii ja naureskelee sängyssä. Jos iso itku tulee, niin toki sit pitää käydä silittelemässä.

^ Kyllä Pantleyn kirjasta löytyy ohjeet myös omaan sänkyyn nukuttamiseen. Kirjailija itse on toki perhepedin kannalla (ja meilläkin poika nukkuu vieressä ), mutta hän myös tunnustaa, että perheet ja tarpeet ovat erilaisia ja menee "jopa niin pitkälle", että myöntää, että jotkut vauvat nukkuvat parhaiten yksin omassa huoneessaan (tätähän eivät kaikki perhepedin suosijat purematta niele ;)). :)

Juu, asian viereen.. mutta lisään että meillä ei tuo viekkunukkuminen toimis.. Tyttö pyörii ja potkii, herää tuijottamaan mua/meitä jne. Kokeilin joku aika sitten ku oltiin kylässä..mut onneks saatiin matkasänky lainaan. Omassaan nukkuu heräilemättä (yleensä ainaki ,ellei oo muuta..) Mut tottakai kaikki o erilaisia, ja riippuu onko vauvasta asti tottunu nukkumaa viekussa :)

Kiitos palezzu postista, nyt kun poika on jo unilla eikun lukemaan ;)

Joo meillä ei myöskään toi perhepeti toimi. Poika nukkui ensimmäiset kaks kuukautta meidän sängyssä ja mä nukuin koko sen ajan niiiiin huonosti, samoin poika! On siis nukkunut jo pitkään yöt omassa sängyssään ja nukkuu siellä paljon paremmin, niin myös me vanhemmat =)

Mä päätin tänään, kun yritin saada poikaa jatkamaan päikkäreitään, et anti olla! Kuhan nyt päivisin edes jonkunajan nukkuu niin tyydyn tällä hetkellä siihen. Ilmeisesti nuo "pätkäunet" on tässä iässä ihan normaaleja ja voivat korjaantua kunhan ikää tulee lisää! Tärkeintä on nyt päästä tosta tissittelystä eroon lopullisesti :kieh: Tänään ei ole tissiä tullut ja poju nukahti ekoille unille omaan sänkyynsä ilman nukuttamista 9.15 ja heräsi 10.45 :o Toiset "unet" otti vaunuissa 12.45-13.00, en saanut uneen enään vaikka kuinka yritin :ashamed: Kolmannet unet omassa sängyssä, vähän itkua, mutta nukahti lopulta eikä tarvinnut edes ottaa syliin, 15-15.45, taas heräsi ihan väsyneenä ja puolen tunnin ajan yritin saada takasin nukkumaan, mutta ihan turhaan :( Toinen vaan raivos ja raivos ja mä en enää jaksanu, mentiin sitte lattialle leikkimään :D Ihme kyllä ei ollut yhtään kiukkuinen vaikka unet jäikin selkeesti kesken.. Iltaunia ei enää otettu vaikka poikaa selvästi väsytti ja yöunille sammui kun saunalyhty klo. 19.20 |O

Ja musta tuntuu ku olisin valvonu miljoona tuntia |O :D Jospa sitä ittekkin menis ajoissa nukkumaan..

Nyt en oo KOKO PÄIVÄÄN antanu tissiä, wuhuu |O Saas nähä miten poitsu menee nukkumaan, vielähän tuo kukkuu.. :// Josko tuo iskä sais lapsen nukkumaan, niin ei olis äipän rinnat "houkuttelemassa" =)

Ostin jopa tänään muutaman "huvitutin", jos yöllä tulee hirmusia tunteen purkauksia.. Toisaalta tuntu vähän hölmöltä ostaa tutteja, kun ei ole ikänään niitä syönyt..

Katsellaan aamulla miten ristissä on silmät, ja miten kiukkunen laps mahtaa olla (meillä vielä korvatulehdus tässä kaiken päällä) ja hampaitakin vissiin tulossa..

Dodii, yö meni suht hyvin, paremmin siis kuin olin arvellut.. Poitsu meni nukkumaan vähän yli kympin, heräs n. 23.30 ja ite en saanu nukutettua vaan iskä hoiti sen homman =)
Sitten nukuttiin n. 03.00 asti, lämppäsin maidon ja iskin pullon kouraan (ite nukahdin samantien) ja sitten herättiin 07.00 holleilla =) Siinä vaiheessa oli silmät aikalailla ristissä joten sorruin ja otin poitsun tunniks viereen tissille.. Mutta vaan tunniks..

EHKÄ TÄÄ TÄSTÄ..

Ja sitä tuttia ei huolinu, joten antaa olla sen tuputuskin..

Meillä vähän huonompi yö alla :ashamed: |O

Poika tosiaan nukahti normaalisti omaan sänkyynsä ilman nukutuksia 19.20. Itse en tietenkään malttanut mennä ajoissa nukkumaan, vaan piti taas kukkua puolille öin :headwall: No, 00.20 alkoi itku kuulumaan sängystä, ajattelin ettei voi olla nälkä vielä, mutta kokeilin silti antaa maitoa, ei syönyt.. Itku jatkui hetken, ei ollut hätäitkua vaan enemmänkin kitinää, joten annoin olla sängyssä enkä edes paijaillut tms. Sitten klo.05 kuului hirvee mekkala pojan pinnasängystä ja kun menin katsomaan oli toinen kääntynyt täysin ympäri, repinyt pinnasängyn pehmusteen irti ja rummutti jaloilla sängyn päätyä ja höpötteli itsekseen :kieh: Otin pojan sängystä ja tarjosin maitoa, kun ei ollut vielä syönyt koko yönä ja rauhottuikin sitten maidon juotuaan. Seuraava herätys 07 jolloin mies oli jo ylhäällä lähdössä töihin ja nosti pojan meidän sänkyyn mun viereen, poika sitten mun yllätykseksi nukahtikin siihen vielä tunniksi :heart: Ihanaa, sai nukkua vähän pidempään!

Ensimmäiset päiväunet nyt menossa. Vähän oli taistelua käydä nukkumaan ja kun ei ekaks onnistunut niin tultiin vähän olkkariin kävelemään ja koitettiin hetken päästä uudelleen, poika joi maidon ja nukahti sänkyynsä =)

pikkuihra Onnittelut hyvästä yöstä :flower: Mä ymmärrän ton "sortumisen" ihan täysin, houkutus on niin suuri kun on itse kuoleman väsynyt |O Mä olen niin vakaasti päättänyt, ettei tissiä enää heru, vaikka mikä tulis (vannomatta tietty paras :whistle: ), mutta mulla eriasia, kun maitoa ei oo tullut enää pitkään aikaan, joten ihan tutin virkaa olen toimittanut :/

Yhteistyössä