Vauva kasvotarjonnassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ammattilainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täydessä kasvotarjonnassa kukaan ei voi synnyttää, sanoi kätilöni aikanaan. Ei siis edes uudelleensynnyttäjä. Synnytys onnistuu, jos lapsi tulee otsa edellä, ei siis täysin kasvot edellä. Itse olen synnyttänyt ekani otsa edellä ja jälki oli/on niin pahaa, että elinikäiset vaivat traumat jäivät. Peffaan asti repesin ja tikkejä melkein neljäkymmentä.

Alkuperäinen kirjoittaja pieniJahentoOte:
mulla paljastui ponnistusvaiheessa ja sitten lähdettiin sektioon.

Mullakin huomattiin ponnistusvaiheessa, mutta synnytin loppuun asti alakautta. Se tarjonta vaan pitkitti ponnistamisen puoleen tuntiin ja teki hieman tuhoja minulle itselleni. lapsi oli pienikokoinen syntyessään, ehkä siksi niin edettiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hei kaikki:
Täydessä kasvotarjonnassa kukaan ei voi synnyttää, sanoi kätilöni aikanaan. Ei siis edes uudelleensynnyttäjä. Synnytys onnistuu, jos lapsi tulee otsa edellä, ei siis täysin kasvot edellä. Itse olen synnyttänyt ekani otsa edellä ja jälki oli/on niin pahaa, että elinikäiset vaivat traumat jäivät. Peffaan asti repesin ja tikkejä melkein neljäkymmentä.

En tiedä enkä välitä oliko täydessä kasvotarjonnassa vai ei, mutta kasvot edellä tuli ainakin kätilöiden mukaan.

Tikkejä kuusi. Ponnistusvaihe rankka, tarvittiin useampi kätilö avuksi (eli sori vaan muut synnyttäjät jotka olitte samaan aikaan tositoimissa ja kaipasitte kätilöä; ne oli mun huoneessa kaikki :snotty: ).

Onko kasvotarjonta sama kun avotarjonta? Meidän poika syntyi ns. nenä edellä :) Huomattiin vasta ponnistusvaiheessa vaikka ultrattiin juuri ennen saliin menoa. Ponnistusvaihe kesti 35min eikä missään vaiheessa puhuttu mistään sektiosta mitään :/ Onneksi :/ Ainoa mistä kätilö alkoi sitä epäilemään, ja tämänkin paljasti vasta kun vauva oli syntynyt, oli että ponnistamisen tarvi alkoi liiankin ajoissa ja tosi voimakkaana. Hyvin meni, ei sattunut ja tikkejä tuli vain 1 :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Alkuperäinen kirjoittaja muumimamma:
Mulla huomattiin kesken synnytyksen, että vauva on kasvotarjonnassa. Itse ainakin ymmärsin niin että kätilö jotenkin auttoi vauvaa kääntymään raivotarjontaan synnytyskanavassa, joka tapauksessa alakautta siis synnytin kuitenkin.

Häh? Onko tää oikeasti mahdollista? :o
Mäkin olen synnyttänyt kolme kasvotarjonnasta, alateitse kaikki. Hurja ponnistaminen ja välilihaa leikattiin...
Neljäskin alkoi syntymään kasvotarjonnassa, mutta alkoi kesken kaiken itse kääntymään. Kätilö vaan jotenki pyöritteli vauvaa ja pikkuisella oli pää lievästi korkkiruuvilla muutaman päivän. Ja huomattavasti helpommin syntyi, eikä leikattu ollenkaan.

Jos lapsi on täydellisessä kasvotarjonnassa, siis naama edellä tulossa synnytyskanavaan, ei voi synnyttää alakautta, koska sikiö ei mahdu tuleen lantion luiden välistä ulos.

Avosuinen raivotarjonta tarkoittaa sen sijaan, sitä, että vauvan kasvot ovat ylös päin, kun pää syntyy, kun ne normaalisti ovat alas päin. Tää tarjonta tarvitsee myös enemmän tilaa, mutta mahdollista on, että syntyy alakautta.

Nää on siis kaksi eri asiaa :)

esikko tuli kasvotarjonnassa ja huomasivat vasta siinä vaiheessa kun oli jo osittain ulkona...
kiva punnertaa 4.4kg möykky naamatarjonnassa ilman että yhtään ponnistutti...
eli jouduin opetteleen sen ponnistamisen ihan itekseen...

Minulla on kapea lantio, mutta hyvin tuo 3,5-kiloinen mahtui silti tulemaan avotarjonnassa. Ponnistaa joutui todella enemmän kuin kahdesta edellisestä, mutta ei se 5 min kauempaa ottanut (koko synnytys 4h). Vauvan otsa oli mustelmilla, mutta se on siinä tavallista eikä haitallista. Ei minulle puhuttu mitään kääntämisestä, imukupista eikä sektiomahdollisuudesta!

Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Jos lapsi on täydellisessä kasvotarjonnassa, siis naama edellä tulossa synnytyskanavaan, ei voi synnyttää alakautta, koska sikiö ei mahdu tuleen lantion luiden välistä ulos.

Avosuinen raivotarjonta tarkoittaa sen sijaan, sitä, että vauvan kasvot ovat ylös päin, kun pää syntyy, kun ne normaalisti ovat alas päin. Tää tarjonta tarvitsee myös enemmän tilaa, mutta mahdollista on, että syntyy alakautta.

mahtuu kasvotarjonnassakin kun synnyttää alle 2kg keskosen kuten minä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja kylläpäs:
Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:

mahtuu kasvotarjonnassakin kun synnyttää alle 2kg keskosen kuten minä ;)

No joo :) Mut, jos täysaikasia ajatellaan. Ja kasvotarjontojakin on eriasteisia. Mutta täysaikasta lasta, joka on täydellisessä kasvotarjonnassa, ei mahdu synnyttään alakautta =)

Alkuperäinen kirjoittaja vinci:
esikko tuli kasvotarjonnassa ja huomasivat vasta siinä vaiheessa kun oli jo osittain ulkona...
kiva punnertaa 4.4kg möykky naamatarjonnassa ilman että yhtään ponnistutti...
eli jouduin opetteleen sen ponnistamisen ihan itekseen...

Puhut taatusti avotarjonnasta, etkä kasvotarjonnasta.
Avotarjonta on jossa vauva syntyy kasvot ylöspäin kohti kattoa, naamatarjonta missä lapsi syntyy kaula kattoa kohti, naama on ensimmäisenä tulossa kätilöä päin.

Meillä paljastui synnytyksen jälkeen, että oli ollut avotarjonnassa, eikä ollut sen takia päässyt kunnolla edes kiinnittymään, vedet siis kuitenkin oli menneet siitä huolimatta ja synnytystä avitettiin käynnistystipoilla. Synnytys pitkittyi kun paikat eivät sitten lähteneet aukenemaan, mutta oli poika kaikesta huolimatta ihan viime tingassa päässyt kiinnittymään ja pää kääntyi kun loputkin vedet loiskahtivat pois elämän tieltä =) Eli alakautta sitten syntyi sen jälkeen.

Poika syntyi "otsa edellä" kasvotarjonnassa.. ponnistusvaiheen alussa kätilö huomasi että lapsen nenä näkyy ja käski välitömästi lopettaa ponnistamisen. Kätilö kipaisi hakemassa apujoukkoja ja kahden kätilön "leipoessa" mun vatsaa tämä yksi kätilö työnsi varovasti kädellä lapsen päätä oikeampaan asentoon. 40min päästä lapsen päätä saatiin sen verran työnnettyä oikeaan suuntaan että poika syntyi otsa edellä 3 kätilön senkä kahden opiskelijan avustuksella, -ilman suurempaa paniikkia..

mulla molemmat tulleet avotarjonnassa. Eka oli ihan helkutin vaikea, ei ponnistuksen tarvetta, enkä meinannut saada ulos millään, väkisin 3 kätilöä työnsi palleaa painaen vauvan ulos, kun sydänäänet alkoi mennä. Repeämät aivan kamalat.
Tokakin tuli samassa tarjonnassa, kätilö huomasi ja yritti jotain kääntämistä, ei onnistunut, mutta silloin kätilö leikkasi paikkoja auki että syntyi helpommin. Samainen kätilö sanoi että jos kolmas lapsi tulee niin varmaan syntyy samassa asennossa, että joillain naisilla kuulemma on lantio sen muotoinen että väkisin kääntää vauvan väärinpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mulla molemmat tulleet avotarjonnassa. Eka oli ihan helkutin vaikea, ei ponnistuksen tarvetta, enkä meinannut saada ulos millään, väkisin 3 kätilöä työnsi palleaa painaen vauvan ulos, kun sydänäänet alkoi mennä. Repeämät aivan kamalat.
Tokakin tuli samassa tarjonnassa, kätilö huomasi ja yritti jotain kääntämistä, ei onnistunut, mutta silloin kätilö leikkasi paikkoja auki että syntyi helpommin. Samainen kätilö sanoi että jos kolmas lapsi tulee niin varmaan syntyy samassa asennossa, että joillain naisilla kuulemma on lantio sen muotoinen että väkisin kääntää vauvan väärinpäin.

Mullakaan ei ollut mitään ponnistuksen tarvetta, mistä arvelinkin että jotain voi olla pielessä. Väliliha leikattiin imukuppia varten ja mua ommeltiin melkein 2 tuntia! Luulin ompelun olevan ohi kun lääkäri välillä lopetti. Totesi sitten että "nyt on sisäiset vauroit korjattu ja siirrytään ulkoisiin" Kukaan ei tosin koskaan kertonut kuinka monta tikkiä ommeltiin.

Alkuperäinen kirjoittaja mka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mullakaan ei ollut mitään ponnistuksen tarvetta, mistä arvelinkin että jotain voi olla pielessä. Väliliha leikattiin imukuppia varten ja mua ommeltiin melkein 2 tuntia! Luulin ompelun olevan ohi kun lääkäri välillä lopetti. Totesi sitten että "nyt on sisäiset vauroit korjattu ja siirrytään ulkoisiin" Kukaan ei tosin koskaan kertonut kuinka monta tikkiä ommeltiin.

mulla myös kaksi tuntia ompelua, ja ei mikään synnytyksissä tähän mennessä ole sattunut niin paljon kun se ompelu, vaikka tokan synnytin luomuna. Lääkäri halusi ommella nukutuksessa kun emätin piti ommella kuntoon mutta en silloin suostunut. Olis pitänyt suostua.

Yhteistyössä