vauva ja taapero, nukkumisjärjestelyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mutsi hukassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mutsi hukassa

Vieras
Meillä on nyt muutaman viikon ikäinen vauva ja esikoinen on vajaa 1,5-vuotias. Vauva on toistaiseksi ollut rauhallinen, mutta kuten vauvat yleensä, saattaa tämäkin herätä itkemään keskellä yötä tai esikoisen päiväuniaikaan. Esikoinen tietysti herää meteliin ja sitten onkin äiti pinteessä, kun huutavan vauvan kanssa pitäisi mennä rauhoittamaan esikoista, joka ei vauvan kitinässä nukahdakaan uudelleen. Onko teillä muilla vanhemmat lapset tottuneet vauvan itkuun niin, etteivät siihen enää herää?

Entäpä miten nukutatte taaperon? Toistaiseksi meillä on mies nukuttanut esikoisen, kun minä olen vauvan kanssa, mutta mies joutuu pian työmatkalle ja minä jään kotiin kolmisin näiden lasten kanssa. Meillä ei taapero osaa nukahtaa yksin, vaan pidämme häntä kädestä kunnes nukahtaa, yleensä siihen menee n. puoli tuntia.

Mitenköhän vauvan saisi nukkumaan kopassaan? Nyt hän nukkuun tissin vieressä läpi yön kohtalaisen hyvin, mutta koppaan laitettaessa alkaa heti kamala huuto, joka loppuu heti kun pääsee syliin. Vaikka olisi miten unessa, niin huuto alkaa heti kun joutuu koppaan. Esikoinen opetettiin tassuttelemalla pinnasänkyyn joskus 4-kuisena, mutta toisaalta eskoisen yöheräilyt voisi olla helpompi hoitaa, jos vauva ei olisi koko ajan tississä kiinni.

Kertokaapa muut teidän nukkumiskuvioistanne?

Näin jälkiviisaana olisi tietysti kannattanut se taapero opettaa nukahtamaan yksin ilman kädessäpitelyä ENNEN kuin vauva syntyi... Unikouluja on monenlaisia ja jotta et tee samoja virheitä vauvan kanssa, niin kannattaisi vaan sitkeästi opettaa vauvaa nukahtamaan omaan sänkyynsä, nimittäin jos meinaat nukuttaa vauvaa sylissäsi ja samalla pidellä taaperoa kädestä, niin aika hankalaksi se menee. Sillä tavalla saat helposti menemään tunnin pari joka päivä sekä päivä- että yöuninukutuksiin.

Oletko ajatellut, että nukuttaisit päiväunille kummankin vaunuihin? Jos hommaat kaksosrattaat, joista saa erikseen selkänojat alas, niin silloin saisit nukutettua heidät yhtä aikaa kävelylenkin aikana.

Meillä esikoinen pantiin yöunille ensiksi ja kun hän oli nukahtanut (osasi itse nukahtaa n. 15 minuutissa), niin sen jälkeen imetetty vauva tuotiin omaan sänkyynsä. Meillä esikoinen ei nukahtanut vauvan itkuun, vaan esikoinen nukkui koko yön läpeensä omassa sängyssään. Vauvaa en ottanut missään vaiheessa viereeni.

Kuopus ei olisi laskenut minua vähän isompana millään pois, mutta sanoin, että lepää sängyssä ja pidä uninallea paikallaan, ettei se herää ja sanoin käyväni vessassa. Viivyin aluksi wc:ssä minuutin ja siitä sitten lähdin lisäämään "wc:ssä" oloaikaa minuutti kerrallaan lisää. Lopulta päästiin siihen tilanteeseen, että kuopus ehti nukahtamaan, ennenkuin tulin takaisin. Ehkä jotain sen tyyppistä voisi kokeilla teilläkin?

ja meillä esikoinen ei nukahda 15minuutissa! Ja heräilee edelleen kuopuksen (11kk) ääntelyihin toisinaan, ja heräilee muutenkin 2-3 kertaa yössä. Lapset ovat erilaisia.
Suosittelen helpottamaan arkeanne vaikka näin: kokeilkaa "tuolihivutusta" esikoisen kanssa. Eli pikku hiljaa siirrytte nukuttamaan vähän kauemmas. Ensin vaikka pidätte hetken kädestä, menette esim. puoli metriä kauemmas. Kun lapsi tottuu tähän parissa illassa, menette pari metriä kauemmas, kun tottuu taas, olettekin jo huoneen ovella, ja sitten totutatte siihen, että olette oviaukon toisella puolella viikon kuluttua. Meillä tämä toimi. Edelleen ollaan siinä pisteessä, että esikoinen nukahtaa itsekseen, kun jompikumpi vanhemmista istuu viereisessä olohuoneessa, mieluiten vähän näkyvissä. Saa nähdä, kun pian muutamme, miten sitten. Siellä nimittäin olkkari ei tule olemaan lasten huoneiden vieressä...
Nukuttamiseen yksin paras konsti meillä on se, että vauva nukutetaan ensin ja sitten vasta esikoinen.

Meillä lapset ovat 1v6kk ja 4kk. Ensimmäiset viikot olivat hankalimmat, kun esikoinen heräsi pienimpäänkin äännähdykseen yöllä ja alkoi huutaa. Vähitellen kyllä tottui vauvan ääntelyyn ja nyt kärsii melko kovastikin huutaa ja pitkään, ennen kuin isompi herää. Aamulla viiden jälkeen isomman uni alkaa olla jo niin kevyttä, että sitten herää pienemmän lapsen syömisen ääniin ja pomppaa pystyyn huutamaan, jolloin pienempikin herää. Meillä siis noustaan yön viimeisen syötön jälkeen. Pidempään voitaisiin nukkua, jos isompi olisi omassa huoneessaan etteivät herättäisi toisiaan.

Vielä kuukausi takaperin vietiin ensin isompi nukkumaan kahdeksalta ja kun hän oli nukahtanut, lähdin yhdeksän maissa imettämään pienempää uneen. Yhtä aikaa nukuttamisesta ei tullut mitään. Sitten sain kuitenkin opetettua pienemmän nukahtamaan itsekseen ja nykyään menevät yhtäaikaa nukkumaan. Mies hoitaa isomman iltahommat ja minä pienemmän. Jos olen yksin, syötän ensin pienemmän, jotta jaksaa odottaa isomman iltapuuhien ajan hermostumatta, sitten isomman syötöt, hampaiden pesut yms ja sänkyyn. Sitten on pienemmän vuoro.

Tuli sekava selostus ja liekö tuosta edes apua ap:lle, mutta näin meillä mennään nukkumaan.

Yhteistyössä