Vauva huutaa autossa, vinkkejä?

  • Viestiketjun aloittaja vieras....
  • Ensimmäinen viesti
vieras....
5-kuinen vauva huutaa autossa hysteerisenä, ihan kuin siskonsa aikanaan. On eliminoitu parhaamme mukaan kylmä, kuuma, nälkä, märkä vaippa yms., mutta ei ole merkitystä. Väsyneenä huutaa vain kovempaa, ei nukahda kohtuullisessa ajassa (pidempiä matkoja ei siis olla ajettu, kai se lopulta sammuisi :(). Virkeänä saattaa pari minuuttia rapistella lelua kädessä ennen kuin kiljunta alkaa. Kaukalossa saattaa istua tyytyväisenä ennen/jälkeen automatkan eli istuimessakaan ei ole vika. Seuraksi takapenkille ei mahdu (2 turvaistuinta).

Nyt olisi vähän pakko ajaa 2 x 2h. Onko vinkkejä, kokeilemisen arvoisia kikkoja?
 
jgcvb
Mennä junalla. Ajaa yöllä.

En jaksais huudattaa. Ei ole noin tärkeää mun elämässä päästä autolla. Meillä nyt siis yksi pahoinvoiva 3v ja 1v huutaja, ei ajella autolla.
 
ap...
Joo, esikoisen seurana istuin, ja joskus 6kk+ siitä alkoi olla iloakin, sitä ennen ei juurikaan. Nyt tän toisen seuraksi en tosiaan pääse kun yleensä kyydissä on molemmat lapset eli istuinten väliin ei taakse mahdu (ja isosisarusta ei voi siirtää etupenkille turvatyynypaikalle), ja etupenkiltä laulelu tai kädestä pitäminen (itse melkoisessa solmussa) ei riitä.

Kasvot menosuuntaan kaukaloista en ollut kuullutkaan!
 
viera.s
Meilläkin vauva huusi aina automatkat, mutta nukahti sentään jos oli unien aika. Joten ajoitettiin matkat niin että vauva nukkui ainakin suurimman osan aikaa. Minä kyllä olin aina takapenkillä vauvan kanssa, mutta vauva huusi kun olisi halunnut syliin, ei viihtynyt kotonakaan koskaan sitterissä.

Eli ajoittaisin noin pitkän ajomatkan siten, että vauva nukkuu ainakin osan matkasta. Tai onnistuisikohan nukuttaminen kaukaloon paremmin jo etukäteen, jos vauva siellä autossa hätääntyy kun ei näe sinua?
 
Tsemppiä..
Oletteko kokeilleet nukuttaa kaukaloon jos kerran viihtyy siinä ennen automatkaa) ja siirtää nukkuvana autoon,herääkö kun auto liikkuu? Meillä "autohuuto" alko vasta vähän alle vuoden iässä kun siirrettiin turvakaukalosta istuimeen. Siihen auttoi vaan aika.. eli varmaan n kuukauden verran autoiltiin mahd vähän (ja kuunneltiin vauvan huutoa ja usein myös musiikkia yhtä lujalla),sit alko helpottaa..
 
ap...
Junalla ei pääse ja bussipysäkiltäkin olisi vielä yli 20km kohteeseen. Mekin on vältetty autoilua mahdollisimman paljon, mut nyt haluaisin päästä tapaamaan ukkiani kun ei tiedä kauanko hänessä enää henki pihisee :( Mut katsotaan.
 
Kasvot menosuuntaan kaukaloista en ollut kuullutkaan!
Löytyy nykyään helposti, suosittelen. Meillä alkoi 6kk heti viihtymään paremmin kun käännettiin. Oli juurikin tuo tilanne etten mahtunut itse taakse.

Poika ei tosin ollut pahimman luokan autossa huutaja...mutta sen verran hankalia automatkat olivat että jotain piti tehdä. Onnistui samalla helpommin antaa tutti tms.
 
Vieress
Maissinaksuja syöttämällä olen päässyt aina puolen tuntia eteenpäin tuonikäisen kanssa. Ihmettelen kyllä kovasti miten siihen keskipenkkiin ei muka mahdu kun minäkin mahduin aikanaan tupleleveän perseeni kanssa opel corsan keskipaikalle vaikka oli istuimet molemmin puolin. Toki myönnän että isofix-aikana istuimet saattavat olla lähempänä toisiaan kuin ennen.
 
Vieress
Niin se vielä että pelkät sisävaatteet päällä tietysti autoon ja peitto päälle, pipo päähän ulkona kuljetuksen ajaksi. Tuttia ei ilmeisesti ota? Laulaminen on myös tehokas keino kun on joku tuttu laulu mikä muutenkin rauhoittaa. Muistelin justiin että olisinko joskus imettänytkin auton liikkuessa lapsi kaukalossa siellä takapenkillä.. Ainakin yritin sitä kun täällä palstalla joku sitä suositteli..
 
"saana"
Tutti ja jokin lelu sekä laulaminen tai musiikki oli niitä, jotka meillä hieman helpottivat. Tosin kaksin kun oli vauvan kanssa liikenteessä niin joutui pysähtelemään tuttia etsimässä... Huutoa siis riitti, mutta näillä pärjättiin sen kanssa. Vältettiin toki ajoa, mutta maalla asutaan. Nyt tuli mieleen auttaisiko sellainen peili, josta voisi nähdä muutakin kuin penkin selkänojaa?
 
"matkalla"
matkapahoinvointia,paha olo koko ajan kun auto liikkuu,ei välttämättä oksentelua.Kyllä mullekkin tulee jos selkä menosuunnassa menisin.Pitemmillä matkoilla suosittelen jotain muuta liikennevälinettä,meillä helpotti siinä vaiheessa kun muksu oli jo niin iso,että oli turvallista matkustaa autossa kasvot menosuuntaan.
 
ap...
Laulua ja leluja on ahkerasti kokeiltu, tutti ei pysy suussa, muut vinkit otan muistiin. Ykkössarjan bemarissa jää kahden telakallisen turvaistuimen väliin sen verran tilaa että siihen mahtuisi noin puolet minun toisesta pakarasta, eli ei MITÄÄN mahdollisuuksia.

Kiitos vastauksista!
 
papapa
eikö toista istuinta voi asentaa etupenkille? Selkä menosuuntaan?'

Niin ja me siirryttiin kaukalosta istuimeen noin 6kk iässä, ei mahtunut lapsi enää toppavaatteissa kaukaloon.

Ostettiin semmoinen istuin, jossa oli säädettävä istuin, sen sai ensin "takakenompaan" ja vasta myöhemin pystympään. Tästä on toki liki 10 vuotta.
 
Hmoh
Meillä lapsi alkoi huutaa autossa tärinästä silloin kun oli hampaita tulossa. Samaan vaikutti istumakulma ja pehmeys.
Oletko kokeillut muita kaukaloita yms, jos johtuu juuri tärinästä. Tai toista autoa?
 
ap...
Turvatyynyn takia ei voi laittaa toista istuinta eteen. Kahta eri kaukaloa on kokeiltu, autoja ei ole ollut useampaa tarjolla.

Onpa lohdullista, että on tullut näin monta empaattista vastausta. Sukulaiset kun suhtautuu lähinnä tuhahdellen, että ei se huutamisesta rikki mene se vauva, ei pidä tehdä asioista liian vaikeita :(
 
Pruum
Sorry, ei houkutteleva vinkki, mutta vaihtakaa auto. Meille tuli tila-auto, kun toka huutaja saatiin. Saahan sen perseensä luut hangaten isofixpenkkien väliin, mutta mitähän jää jäljelle kolarissa. Me ollaan paljon liikkuvaa porukkaa ja ei haluttu jäädä kotiin eikä huudattaa. Huutaahan se vauva silti välillä, mutta on äitinä lohduttaessa paremmin läsnä kuin etupenkiltä kättä taakse sokkona sohien. 3 isofix-paikkaa jos on takapenkillä niin kyllä siinä reunapaikalla leveämpikin ihminen mukavasti istuu.
 
Huutajien äiti
Mun lapsista kaksi ovat olleet autohuutajia. Muistathan myös tarkistaa, ettei aurinko paista vauvan silmiin? Meillä mökkimatkat sujui niin, että ajoitettiin uniaikaan ja unien aikana posotettiin niin pitkälle, kun päästiin. Sen jälkeen tuttia suuhun (kannattaa käyttää tuttinarua niin tutti ei karkaa), pientä syötävää käsiin, leluja ja tauko siinä vaiheessa, kun huuto yltyi mahdottomaksi. Kannattaa varata paljon aikaa matkalle niin voi pysähdellä tarvittaessa usein.
 
3n äiti
Meillä huuto väheni vähän, kun vauva siirrettiin kaukalosta turvaistuimeen heti kun sai puolivuotiaana alkaa istuttamaan. Pitkille automatkoille en silti alle 2-vuotiaan kanssa lähde.
 
Voih
Voi raasua! Siis sekä äitiä että vauvaa :)

Meilläkin oli autohuutaja, syy oli selkeesti matkapahoinvointi. Alko jossain puolen vuoden kieppeillä, sitä ennen matkat suju ihan ok. Loppu vasta kun saatiin naama menosuuntaan. Muksu on nyt pian 10 vee ja istuu edelleen takapenkin keskipaikalla, jotta näkee ulos, muuten oksentaa takuuvarmasti.

Mullekin anoppi sano, että syy on mussa, syötän jotain sopimatonta lapselle... Mun äiti taas oli sitä mieltä että kuvittelen (!!!) koko jutun. Kunnes lapsi sitten kerran oksens mummon syliin :-D

Tsemppiä!
 
prumprum
Anteeksi nyt vaan, mutta yhdyn kyllä niiden sukulaisten mielipiteisiin. Lapsi autoon ja sillä sipuli. Kyllä ne vauvat huomaa, että saavat ohjelmaa takapenkille laulua, leluja, seuraa jne. Olet itse rauhallinen ja annat huutaa jos huutaa. Ja nimenomaan paljon sitä autoilua pienissä pätkissä, niin tottuu.
 
Meilläkin oli autohuutaja. Loppu vasta kun istuin käännettiin etuperin. Ei yhtään siedä olla takaperin vieläkään. Vauvana nukku vain vähän autossa joten ääntä piisasi. Ei auttanu mikään konsti siihe huutoon. Minä olen sitä mieltä että kyllä se kannattaa silti totuttaa olemaan autossa vaikka huutaa, siskon likka on reilu 2,5v ja edelleenkään he ei voi ajaa mihinkään pidemmälle kun likka ei halua olla autossa. Joten eivät sitte ole. Aina on menty lapsen mukaan tässä asiassa. Suppeaksi menee elinpiiri jos matkustaa ei voi missään missä on oltava paikallaan penkissä.
 

Yhteistyössä