Vauva huutaa autossa, vinkkejä?

  • Viestiketjun aloittaja vieras....
  • Ensimmäinen viesti
ap...
Mun kokemus taas isomman sisaruksen kanssa on ollut se, että totuttaminen ei auta mitään vaan aika, isosiskolla siis huudot helpottui vähän yli puolivuotiaana kuin taikaiskusta. Ja tylsistynyt 2-vuotias on minusta eri asia kuin hätääntyneenä kirkuva pikkuvauva. Varmaan jonkun kohdalla määrätietoinen totuttaminen auttaa, mutta mun intuitio on sitä mieltä että tämän lapsen kanssa se ei ainakaan vielä ole oikea ratkaisu :)
 
kkkb
Mun kokemus taas isomman sisaruksen kanssa on ollut se, että totuttaminen ei auta mitään vaan aika, isosiskolla siis huudot helpottui vähän yli puolivuotiaana kuin taikaiskusta.
Eli huuto loppui, mutta ei siksi että tottui ajeluun? Vaan "taikaiskusta", hmmm :rolleyes:
Miten vauva reagoi jos on autossa joka ei liiku? Onko eroa onko auto käynnissä vai ei? Onko väliä missä vauhdissa auto on? Huutaako yhtä paljon suoralla ja tasaisella kuin mutkaisella ja kuoppaisella?

Paljon yleensäkään käytätte autoa?
 
ap...
Vauva matkustaa autossa ehkä 1-2 kertaa viikossa 2x15min. Vauhdilla, tien tasaisuudella tms. ei ole selkeää vaikutusta. On tyytyväinen ekat minuutit ja sit alkaa huuto, joskus loppuu kun auto sammutetaan perillä (tietää pääsevänsä pois?), joskus rauhoittelussa menee vartti.

Ja kyllä, sanoisin että kyse ei ole tottumisesta jos lapsi huutaa samalla intensiteetillä puoli vuotta ja sitten yhtäkkiä "herää" siihen että laulu, juttelu tms. kiinnostaa riittävästi rauhoittaakseen. Mitä sitten kukakin tottumisella tarkoittaa... sitä että huomaa, ettei kukaan kuitenkaan vastaa huutoon, tai että huomaa, ettei autoilu olekaan niin vaarallista tai epämukavaa kuin ajatteli? Ensimmäistä en tavoittele, jälkimmäinen olisi mieleen, mutta en usko että toteutuu huudattamalla :)
 
karua
Ilmastointiin kannattaa ainakin kiinnittää huomiota jotta autossa vaihtuu ilma todella tiheään. Huono ilma aiheuttaa herkästi pahoinvointia. Kun pienessä purkissa on monta matkustajaa, ilma ei yksinkertaisesti riitä.

Minä ajoitin kanssa automatkoja unien aikaan eli saatoin ajaa pitkät matkat öisin. Itkusta ei rikki mene, mutta kuka haluaa voida neljä tuntia pahoin. En minä ainakaan, enkä halua sitä lapsellekkaan.
 
autohuutaja täälläkin ollut..
Meillä esikoinen oli juuri tuollainen autohuutaja - huusi hysteerisenä tikahtumiseen asti joutuessaan autoon (ja myös kaikkialla muualla missä joutui olla "sidottuna"). Ja siihen ei auttanut sitten niin mikään. Pahimmat ajot oli yöaikaan, kun kuviteltiin että sujuisi helpommin silloin. Ei, vaan huusi lisäksi vielä väsymystäänkin. Ei siis nukkunut koskaan autossa. Mikään muu ei auttanut kuin aika. Joten valitettavasti vinkkiä ei ole antaa - muuta kuin että meillä ei toiminut edes se yöllä ajaminen. Tsemppiä ja voimia sukulaisten kommenttien kuunteluun! Olen kuullut ne samat lukuisia kertoja..Meillä kaksi muutakin lasta, mutta heidän kanssaan (auto)huuto on ollut erilaista.
 
meillä auttoi
meillä huuto liittyi mahasta nouseviin nesteisiin. siihen auttoi caviscon lääke apteekista. annetaan ruokailun jäkeen ja hyvin autoi. olisiko siis pulauttelua/ löysä mahaportti vai mikä se on....
 
huutamani äiti täälläkin
meillä nyt parin päivän päästä 9kk täyttävä tyttö, joka on keksinyt tämän autohuutokonsertin ehkä noin kuukausi pari sitten. Aiemmin poikkeuksetta nukahti autossa melkein heti, tai ainakin suht tyytyväisenä köllötteli kaukalossa. Matkapahoinvointi saattaisi sopia kuvioon, sillä itse olen lapsesta saakka ollut herkästi autossa pahoinvoiva. Jotenkin kuitenkin epäillen, sillä nykyään huuto alkaa heti kun laitan kaukalon autoon! Tänään menomatkalla tosin nukahti muutaman kymmenen metrin ajon jälkeen, mutta tulomatkalla säesti kiljuen lastenlauluja... olen siis kaikenlaisia vinkkejä kokeillut mitä näissä olosuhteissa pystyin. Illalla testataan auttaako toisen vanhemman istuminen takapenkillä. toivottavasti!
Olisin loppuviikosta lähdössä 400km päähän mummolaan, mummo tulee takapenkille kyllä mukaan, mutta hemmetti jos sekään ei auta...!
Tyttö on vielä pienikokoinen, joitakuinkin 7kg, joten kasvot menosuuntaan istuminen ei tule kysymykseen vielä pitkään aikaan. Turvaistuimen voisin käydä ostamassa, mutta onkohan siitäkään apua, jos kuitenkin selkä menosuuntaan edelleen matkustaa.
 
ammattilainen
Löytyy nykyään helposti, suosittelen. Meillä alkoi 6kk heti viihtymään paremmin kun käännettiin. Oli juurikin tuo tilanne etten mahtunut itse taakse.

Poika ei tosin ollut pahimman luokan autossa huutaja...mutta sen verran hankalia automatkat olivat että jotain piti tehdä. Onnistui samalla helpommin antaa tutti tms.
Taitaa olla tällä kirjoittajalla hiukan käsitteet sekaisin. Alle 9 kg painoista lasta ei saa tieliikennelain mukaan kuljettaa kasvot menosuuntaan. Harva lapsi taitaa olla ap:n lapsen iässä vielä tuon painoinen. Ja turvakaukaloita ei todellakaan voi asentaa koskaan kasvot menosuuntaan.
 
Brumbrum
Alkuperäinen kirjoittaja huutamani äiti täälläkin;30079814:
meillä nyt parin päivän päästä 9kk täyttävä tyttö, joka on keksinyt tämän autohuutokonsertin ehkä noin kuukausi pari sitten. Aiemmin poikkeuksetta nukahti autossa melkein heti, tai ainakin suht tyytyväisenä köllötteli kaukalossa. Matkapahoinvointi saattaisi sopia kuvioon, sillä itse olen lapsesta saakka ollut herkästi autossa pahoinvoiva. Jotenkin kuitenkin epäillen, sillä nykyään huuto alkaa heti kun laitan kaukalon autoon! Tänään menomatkalla tosin nukahti muutaman kymmenen metrin ajon jälkeen, mutta tulomatkalla säesti kiljuen lastenlauluja... olen siis kaikenlaisia vinkkejä kokeillut mitä näissä olosuhteissa pystyin. Illalla testataan auttaako toisen vanhemman istuminen takapenkillä. toivottavasti!
Olisin loppuviikosta lähdössä 400km päähän mummolaan, mummo tulee takapenkille kyllä mukaan, mutta hemmetti jos sekään ei auta...!
Tyttö on vielä pienikokoinen, joitakuinkin 7kg, joten kasvot menosuuntaan istuminen ei tule kysymykseen vielä pitkään aikaan. Turvaistuimen voisin käydä ostamassa, mutta onkohan siitäkään apua, jos kuitenkin selkä menosuuntaan edelleen matkustaa.
Kannettava dvd-soitin. Satkulla irtoaa. Loppuu huuto. Meillä nuorin aloitti jo 5 kk iässä tylsyyshuudon. Teletapeilla ratkeaa, kotona ei toki vielä töllöllä viihdytetä.
 
"Lissu"
Meilläkin esikoinen huusi aina autossa... alkoi kun ajettiin synnäriltä kotiin, loppui kun käännettiin istuin nenä menosuuntaan. Muuten huusi siitä lähtien kun auto lähti liikkeelle, siihen asti kun pysähtyi. Ei sitten paljoa autolla menty pitkää matkaa...

Nykyisin tyttö on 8 v ja kärsii edelleen matkapahoinvoinnista, toissapäivänä viimeksi yrjösi isänsä niskaan automatkalla. Joten eiköhän se siitä johtunut alunperinkin, helpotti vaan kun ei tarvinnut selkä menosuuntaan kulkea.
 
vierailija
Turvatyynyn takia ei voi laittaa toista istuinta eteen. Kahta eri kaukaloa on kokeiltu, autoja ei ole ollut useampaa tarjolla.

Onpa lohdullista, että on tullut näin monta empaattista vastausta. Sukulaiset kun suhtautuu lähinnä tuhahdellen, että ei se huutamisesta rikki mene se vauva, ei pidä tehdä asioista liian vaikeita
Sen turvatyynyn saa ”pois päältä”.
 

Yhteistyössä