vauva hoitoon..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

elli

Vieras
Tyttö on nyt 2kk ja mieli tekee tuullettumaan,ongelmana vaan on että täysimetän ja tuttipulloa ei innolla oteta..kerran olin 4 tuntia poissa ja mies oli typyn kanssa tuloksena 2h huutoa mutta lopulta otti pulloa.Olen välillä kokeillut pulloa vaihtelevin tuloksin.nyt kysynkin:viitsinkö viedä yökylään siskolle ja luottaa että ottaa pulloa nälkäänsä??

Jos et sääli nälkäänsä huutavaa lastasi, niin sääli edes siskoasi, joka yrittää pientä tuntikaupalla rauhoitella. Ehtisiköhän sinne tuulettumaan sitten, kun vauvalle osaa syödä muutakin kuin rintaa?

Minä en täällä yleensä moralisoi toisten valintoja, mutta nyt täytyy sanoa, että olen samaa mieltä edellisten kanssa. Olisi ehkä hiukan itsekästä viedä hoitoon lapsi joka ei ehkä huoli pulloa.

Kannattaa ensin kokeilla, että viet lapsen siskollesi niin, että pääset hätiin jos ei huoli pulloa.
Meillä lapsi ei huoli pulloa minulta, eikä isältään, mutta mun äidillä kun on ollut hoidossa (ei yötä kylläkään), niin onkin huolinut maidon pullosta.

Meillä on poika nyt 11kk,eikä ole koskaan ollut yöhoidossa.Eikä ole tullut mieleenkään viedä.Eikö sitä nyt voisi tuulettua jollain muullakin tavalla kun mennä kapakkaan ryyppäämään ja viedä vauva yökylään???

Opettaisin ensin juomaan pullosta. Jos ei öidin juottamana kelpaa niin sitten isä yrittämään. Vähän sillai ""Siperia opettaa""-systeemillä mutta tutussa kodissa tuttujen vanhempien kanssa. Joskus voi tulla tilanne että vauva pitää viedä hoitoon ""vakavammankin"" syyn takia kuin siksi että pääsee itse tuulettumaan, ja siksi musta on hyvä että pullo kelpaa.

Meillä tytsi 2kk ei huoli pulloa minulta, kun olen yrittänyt antaa lisämaitoa tai sitten tissimaitoa pumpattuna. Joulupäivänä jouduin viemään esikoisen päivystykseen pissatulehduksen vuoksi, tiedossa oli että saattaa hetki vierähtää ja vauvaa ei kannata ottaa mukaan rs-viruksen vuoksi. Minä sitten hätää kärsimässä, että miten mummi pärjää rääkyvän neidin kanssa. Mutta kappas vaan, hyvin oli mennyt Tuttelit pullosta ja minä sain kärvistellä kivistävien tissieni kanssa vielä hyvän aikaa kotiin tulon jälkeenkin, kun neitokaisella oli massu täynnä. Että kyllä se Siperia ilmeisesti opettaa...
2 kk vanhaa en kyllä veisi vielä yökylään, huolisi sitten pulloa tai ei. Veikkaan ettei sinunkaan tuulettumisesi menisi ihan niin mukavasti kun ehkä luulet, tissit pukkaa nimittäin täyttymään melko nopsasti ja lypsäminen baarin vessassa ei ehkä onnistu tai ole ainakaan kovin mukavaa. Ja muutaman situkan jälkeen saattaa olo herkistyä muutenkin niin että vauvaa tulee ihan kamala ikävä...
Itse olen kyllä luvattoman huono viemään lasta yökyläilemään, meidän neiti 2,5v on ollut kerran yksin yöhoidossa - muulloin arjen irtiotot on hoideltu miehen kanssa vuorotellen. Mutta kukin tietty tyylillään ja meillä ei noita hoitopaikkoja kyllä olekaan ihan nurkan takana!
Huh, tulipas tekstiä heti aamusta :O)

Ensiksi sinulle nimimerkki Äiti: Alkuperäinen puhui tuulettumisesta viestissä, jonka sinä tulkitsit heti kapakkaan menemiseksi, eli älä vedä omia johtopäätöksiä.

Muuten vähän samoilla linjoilla kun täällä moni muukin, eli kokeile ensin että pullosta lähtee sujumaan. Meillä kanssa niin, että poika ei huolinu pulloa minulta, isältä ja mummilta kyllä (kun oli mummilla eka kerran hoidossa, yönyli, ollessaan 4kk)

Aikast kipakoita vastauksia olet saanut. Mutta..

Eli kokeilkaa ensin miten sujuu. Menkää vaikka syömään ja mahdollisesti yhdelle driksulle miehesi kanssa. Siten että pääsette ½ h tunnissa takaisin jos vauva ei pulloa huoli.

Omille tutuille ei satunnainen pullosta juominen ole imetystä haitannut. Päinvastoin on erittäin hyvä jos vauva osaa myös juoda pullosta. Ja kannattaakin opettaa vauva myös juomaan pullosta. Koska kaikkea voi sattua ja vauva voi tarvita myös lisänesteytystä, esim. jos tuo suht yleinen oksennustauti iskee tms.

Kokeilkaa myös eri pulloja, esim. meillä ehdoton oli tuo aventin pullo, myös paljon kehuttu on tuo mam-ultivent pullo.

Ja kannattaa opetella ja kokeilla, on helpompi tosiaan kesällä antaa vettä lisänä pullosta. Auttaa myös muutaman kuukauden päästä kun lopetellaan yösyöttöjä, kun voi antaa yöllä tissin sijasta vettä pullosta.

Yleisesti ottaen on helpompaa jos vauva on oppinut myös pullolle.

meil oli tyttö eka kerran hoidossa kun oli kuukauden ikäinen(mentiin miehen kans hyvän ystäväni häihin). Tosin mummo tuli meille hoitamaan. ei meilläkään pulloa kunnolla huolinut kun isi tai minä syötettiin mutta kylläpäs vaan oli illalla maistunut kun mummo syötti ja tuli oikeasti nälkä. samalla oli oppinut myös tuttiin kun ei se lohtutissi siinä vieressä ollutkaan kokoajan. olin pois 7 tuntia, otin muutaman siiderin ja pari lasia boolia. tulin kotiin jo puoli yhdeltä ja tytön imetin aamulla 10 aikaan. hyvin meni, mene vaan rauhassa tuulettumaan, kyl vauvasi sitä pulloa huolii kun oikeasti nälkä tulee ja hyvä ja luotettava hoitaja jaksaa sitä kitinää jonkun aikaa kuunnellakin, eihän se ole kuin yksi ilta.