Vauva ei viihdy lattialla

  • Viestiketjun aloittaja mammuttimamma
  • Ensimmäinen viesti
mammuttimamma
Meidän vauva ei oo koskaan juuri viihtynyt lattialla. Osittain se on varmasti mun oma syy, kun en alusta saakka opettanut köllimään joitain aikoja lattialla. Nyt vauva on 7,5kk ja mua on alkanut huolestuttamaan hänen liikkuminen. Tuntuu, että monet samanikäiset ryömii tai edes jollain lailla liikkuu eteen- tai taaksepäin, mut jos meidän vauva suostuu oleen lattialla edes 15 min, niin kääntyilee nykyään vaan mahalleen ja takasin selälleen ja pyörii mahallaan paikallaan ympyrää, mut yleensä vaan makaa kyljellään tai selällään ja leikkii leluillaan. Eli ei mitään uutta kehitystä liikkumisessa ainakaan pariin kuukauteen! Tiedän, että jokainen kehittyy ja alkaa liikkua ajallaan, mut ku tää oli aina hirveen aktiivinen ja kova liikkumaan, mut nyt ku ei siis juurikaan saa harjotusta, kun ei suostu oleen lattialla, niin tuntuu että liikkumisen kehitys taantuu. Onko kokemuksia?
 
Jippii
Ei kannata yhtään huolestua.

Ensinnäkin, vauvaa ei voi "kouluttaa" viihtymään lattialla. Paljon parempi pitää sitä sylissä! :) Saa läheisyyttä ja turvaa ym ym ym.

Kyllä ne kaikki oppivat liikkumaan. Meidänkin tyttö ei ryöminyt ollenkaan, lähti konttaamaan päälle 9 kuisena. Joten jäitä hattuun vaan. Kyllä se siitä! :)
 
Tyrä nivus tai napa sellainen voi aiheuttaa kipua ja epämukavuutta vauvlle että ei viihdy lattialla.Onko neuvolassa tarkastettu tätä asiaa tai ollut puhetta tästä, "liikkumattomuudesta" kun tuntuis ettei toi ihan luonnollisen kehityksen ikävaihtelun piikkiin enää sovi mutta tää on vaan mun mielipide enkä oo lääkäri?Mutta tosta tyrähommasta on vähän koemustietoa.
 
Siis täh??Ai sun mielestä kaikki lapset oppii konttaamaan viimeistään 7kuisena muuten on jälkeenjääny, toiset ei konttaa ollenkaan. Johan se on kävelyssäkin iso "haarukka" 8kk-1,5v kun on ns normaali kehitys. Monet vauvat oppii keskimääräisesti konttaamaan 7-9kk välillä. Suosittelisin sinua lukemaan jotain esitteitä hiukan jotta olisit asioista paremmin perillä. Ja ehkä ne sun näkemät vauvat ovat olleet vaan kehityksessä edellä ja ovat näitä 9kk ikäisenä kävelemään lähtijöitä ;)
 
Edelliseen
Ei tyrä ole jälkeenjääneisyyttä vaan vatsanpeitteiden aukko/ ohut kohta mistä suoli voi pullistua ulos ja aiheuttaa kipua. Kyllä minä tiedän mitä on erilaisuus lasten kehityksessä, vaikka en nyt se lääkäri ollutkaan.Ei lapsi ole mikään nukke tai omaisuus jota voi ylpeillen esitellä että kun oppi niin aikasi ja niin helposti ja on niiin kiltti ja hieno ja erinomainen.Ei lapsen puolesta tarvitse aikuisen "kilpailla" millään oppimisaikatauluilla, eikä näin ollen loukkaantua tai noin tuohtua.Pitää ajatellla lapsen parasta ei omaa ylpeyttään! Lapsi on elävä tunteva ITSENÄINEN YKSILÖ ja meidän vanhempina pitää miettä onko HÄNELLÄ hyvä olla oli hän sitten millainen tahansa terve tai ei, toiveidemme täyttymys tai pettymys.
 
meillä tyttö ei liikkunut oli vaan mahallaan ja leikki leluilla enkä mä tajunnut edes olla huolissani 9kk ikäisenä oppi konttaamaan (eli ryömimis vaihe jäi pois) sit kaikki tapahtu jo liiankin nopeesti konttausta kuukausi sit oltiinkin jo harjottelemassa kävelemistä ja 10½kk ikäisenä käveltiin..
 
hemulitar
Meillä ei kanssa liikuttu varhain, mutta opittiin käveleen sitte kummiski ennen 1v. Pinsettiote oli sitäki varhasempi ku aina vaan paikallaan räpelteli.

Kyllä se siitä, ootko koittanu rintareppua? Ite pistin rinkkaan ku kasvo, siellä viihty pieniä aikoja ja sai kädet vapaiks.

Yksikseen viihtuminenkin on tosi yksilöllistä, lähdin ite siitä lähtökohdasta, että tämä on vaan tällänen. Ei se armeijaiässä enää sylissä lorvi. ;)
 

Yhteistyössä