VAUVA EI SYÖ PULLOA!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiiti

Vieras
Apua, mitä ihmettä teen....meillä vauva nyt pian 4kk ja on täysimetyksellä...pulloa ei ole huolinut koskaan!!Ei siinä mitään, ihanaa se vain on, kun voi imettää jne. MUTTA mä en voi lähteä yhtään mihinkään, koska tissit täytyy olla pian paikalla jos nälkä yllättää!!Ja kokeiltu on erilaisia pulloja, eri syöttäjiä, asentoja, eri kellonaikoja jne. MIKÄÄN EI AUTA!!!Mua ahistaa ihan hirveesti se, että vauva on niin kiinni mussa....olen menossa perjantaina kampajaalle ja jos en sitä ennen saa vauvaa syömään, niin kivaa on sitten isällä..ja pikkuveljellä, joka on 2v....

Olisiko kelläään enää mitään vinkkejä mitä voisin tehdä...tarkoituksena ei siis suinkaan ole imetyksen lopettaminen, vaan saada äidille se tunne että voin rauhassa käydä vaikka kaupassa, ilman että mietin kuinka kovaa ja kauan vauva kotona taas huutaa....

Ja niille jotka vastaa taas tosi fiksusti, niiiiin TIEDÄN että "ei se vauva siihen huutoon kuole jne." mutta haluaisin että isällekin tulisi se tunne, että hän voi jäädä kotiin molempien lasten kanssa, ilman että huuto tulee...ja että hän pärjää....

miten meillä mentiin kun mikään muu ei onnistunut:

Vauva ruokittiin pullolla hieman ennen kuin heräsi. Eli maitoa tuttipulloon ja kun vauva nukkui sängyssään niin osasi kyllä puolihorteisena lupsuttaa maidon ja sitten jatkoi unia vielä hetken aikaa ennen kuin heräsi. Ja olihan vauva tyytyväinenkin kun herätessä ei ollutkaan hirmuinen nälkä :)

Sänky meillä oli hieman (patja tuettu esim. pyyheliinoilla) etunojassa joten maito ei jäänyt pyörimään nenään tm. kun muistan joskus olleen puhetta että nukkuvaa vauvaa ei saisi tästä syystä syöttää kun voi altistaa korvatulehduksille jos maito jää onteloihin. Ja muutenkin vaikka pääosin imetän niin aina sänky tällä tavoin tuettu ja kaikkien lasten kohdalla säästytty korvatulehduksilta eli yhtään tulehdusta ei ole kenelläkään vielä ollut. Tosin on varmasti kiinni monesta muustakin seikasta kuin vain kohoasennosta.

Meillä ei kukaan kolmesta ole osannut syödä pulloa. Itse ratkaisin tilanteen niin, että isä antoi mössöjä ja nokkamukista vetta ollessani pois. Mössöt aloitettiin kahdella ekalla neljän kuukauden ja kolmennella viiden kuukauden iässä. Lapsesi on sopivassa iässä aloittamaan mössöt, suosittelen. Viimeisn oppi juomaan sellaisesta "nokkatutista" (pullon päähän laitettava nikkamukin mallinen osa, joka on pehmeä). Se pelasti tilanteen monesti... Niitä sai ainaki Prismasta, tosin jostakin syystä lukee, että yli 6-kuisille. Kaikki muksut nyt ei vaan juo tuttipullosta...Aikansa kutakin.

kiitos jo vastanneille!!

Halusin vielä kommentoida, että kyse ei ole siitä etteikö neiti osaisi, vaan hän ei yksinkertaisesti halua...saa ihan järisyttävän huutokohtauksen...tuttiakaan ei syö. Oon 2 kertaa ollut pois, niin että isä ja mummi on koittanut syöttää...on syönyt huudon kanssa jonkun verran (50ml ehkä..) ja kun olen tullut pian sen jälkeen kotiin, niin neiti on haukannut kiireesti tissistä kiinni ja syönyt kauan. Eli vatsaansa täyteen ei syö...

Kiitos vinkeistä...taidan kokeilla molempia...jospa vaikka yöunetkin pitenisi,tällä hetkellä syö nimittäin 3h välein yölläkin.....ja välillä useamminkin...

ei oo oppinu meilläkään kumpikaan lapsista vaikka kaikenlaiset tuttipäätkin koitettiin, koitti syöttä mies ja mumma mutta ei vain onnistunut. Esikoista syötin 1v:ksi, kuulostaa hurjalta mutta sä olet tuossa 4kk jo siinä kohdin että kiinteät alkaa häämöttämään jolloin päiviin alkaa tulla rytmiä ja kun niitä alkaa menemään sit joskus puolen vuodne jälkeen paremmin niin mies voi ens hätiin antaa sosetta. Tuossa vaiheessa yleensä myös rytmit säännöllistyy joten pystyt paremmin ennakoimaan missä välissä menisit menollesi. Ja sit kun imetys loppuu ei ole huolta pullovieroituksesta tai yöllisistä pullosessioista niinkuin joillakin kuulostaa olevan! Koita tsempata vielä hetken, kohta helpottaa!

Kantsisko vastaisuudessa ottaa se pullo imetyksesn rinnalle (antaa esim iltamaito) heti alusta asti, niin ei tulisi vastaavanlaisia ongelmia. Vauva kyllä aivan takuulla oppii pullolle ja tissille ihan pienenä, mutta ei tosiaankaan enää kuukausien päästä. Tietysti kaikki eivät halua olla vauvasta erossa ensimmäiseen puoleen vuoteen, mutta ymmärrettävää on että jotkut haluavat. Itse kaipasin parisuhdeaikaa jo parin kuukauden jälkeen..

pullo kannattaa minunkin mielestä ottaa alusta asti mukaan ja itse olen alussa pumpannut rintamaitoa ja juottanut sen pullosta juuri siitä syystä ettei tulisi ap:n kaltaisia tilanteita. Huomioita jota olen tehnyt lähipiiristä on se, että mitä enemmän kuukaisia tulee, niin tissiriippuvuus (jossain vaiheessa tissi muuttuu lähinnä tutiksi, kun lähempänä vuoden ikää ravinnollinen merkitys olematon) vaan kasvaa ja pullon antaminen on aina vain mahdottomampaa.
Huono äiti kun olen minäkin

Pakko taas kommentoida...eli esikoisemme kanssa kävi niin, että ALUSTA ASTI annoin pulloa, koska en jaksanut tissimaratooneja, joita poika olisi halunnut. (olin masentunut ja fyysisesti tosi kipeä synntyksen jälkeen) JOLLOIN KÄVI NIIN ETTÄ poika ei suostunut enää rintaa ottamaan!!!Huusi kuin peikko, kun yritin rintaa tarjota!!!Monen päivän ja viikkojen taisteluiden jälkeen luovutin ja siirryin kokonaan pulloruokintaan....ELI TÄMÄN TAKIA EN USKALTANUT PULLOON TOTUTTAA TÄTÄ TOISTA VAAVIA...kun olisin tiennyt, ettei neiti tissistä hevillä luovu, niin olisin kyllä pulloa aina välillä antanut....LAPSET OVAT NIIIIIIIIN ERILAISIA!!!!! :)

niin kyllähän siinä pulloruokinnan ottamisessa rintaruokinnan rinnalle on aina se riski että lapsi alkaa hylkiä rintaa. Tämä siis on ihan jokaisen äidin oma valinta kysymys ja tietoinen ns.riskinotto. Se että halusin ite varmistaa rintaruokinnan onnistumisen unohtamalla aluksi pullot ei johtunut mistään fanaattisuudesta että haluasin täysimettää hamaaan tulevaisuuteen vaan että halusin varmsitaa lapselle hyvän ruuan mutta ennenkaikkea koen sen kuitenkin helpommaksi tavaksi kuin pullojen kanssa läträämisen. Ite laitoin sit vuodeksi omat tarpeet hieman vähemmälle, mutta en mä silti kotiin jämähtäny.

maidän tyttö ei suostunut syömään muuta kuin rintaa ja mullakin oli hermot tiukas ku ei voinu ilman vaavia lähteä mihkään.. jos kaupassakin kävi ja ois muksu ollu nukkuus ni heti ku lähin alko huutaa ja huus koko ajan ku olin pois..

kaikkia pulloja yritettiin ja vaikka mitä.. si alotettiin soseet ja sillä sai muksun hiljaseks mut pulloa ei silti juonu vaiks ois siihe lypsäny..

no siinä 6kk iässä muuttu yhtäkkiä tilanne.. suostu juomaan pullosta myös.. ah mikä autuus.. et en tiedä mikä siinä oli.. meinaan sairaalassa ja hiukan sieltä palaamisen jälkeen söi pullosta mut sitten tuli stoppi.. mutta ihan itsellään sitten alkoi taas juomaan.. kyllä se ajan kanssa sujuu..

niin ja tytöltä katkaistiin se kielen jänne n.3kk iässä vaikka ei se imemistä haitannut niin voihan olla että sekin jotenkin liittyy asiaan..

Meillä sama, lapsi oppi nokkamukille vasta noin 8kk iässä... Olinkin "kotiarestissa" siihen asti.
Voin lohduttaa, ettet todellakaan ole ainoa, jolle on käynyt samoin...
Onnea yrityksille...

Meillä otettiin semmoinen nokkamukin nokka pulloon käyttöön heti 4kk jälkeen ja siitä on saanut isäkin hyvin pumpattua maitoa menemään. Ei ole pullot kelvannut meidänkään lapsille koskaan, eikä tutitkaan.

Moi,
Meillä myös sama ongelma kuin alkuperäisellä. Siis nokkamukin nokkia on olemassa myös pulloihin?? En ole kuullutkaan. Kokemuksia? Tietääkö kukaan tuosta suositusikä 6 kk alkaen... miksi vasta tuolloin? Meidän vauva 5 kk. Nyt on ihan parin päivän sisällä oppinut nokkamukista juomaan silleen hörpyttämällä pikkaisen, mutta suurin osa menee kaulalle, olisikohan tuosta pullon nokkamukiosasta apua, toimisiko paremmin?

Itse ostin ihan citymarketista ja laitetaan siihen renkulaan tuttiosan tilalle. On semmoinen pehmonen, ei niin kova kuin nokkamukissa ja vähän isomman oloinen eli ei niin pieni kuin mukissa. En tiedä miksi tuo suositus, olisko se, että tuetaan täysimetystä sinne 6kk asti??? Meillä ei ainakaan ole ollut ongelmia sen käytön kanssa vaan maitoa menee hienosti.

Yhteistyössä