Vauva ei ole koskaan juonut tuttipullosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fanny00
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

Fanny00

Vieras
Meillä on nelikuinen tyttö, joka ei ole koskaan syönyt tuttipullosta. Tämä on sopinut meille hyvin, sillä maitoa on tullut aina hyvin, tyttö kasvaa kovaa kyytiä ja minä nautin imettämisestä. Minulla ei ole myöskään ollut kiire lähteä omille reissuille. Eli meille tämä pelkkä tissittely on sopinut hyvin.

Monelle muulle se sen sijaan on tuntunut olevan ongelma. Sukulaiset ovat suorastaan vaatineet, että minun pitäisi opettaa tyttö pullolle ja jättää hänet hoitoon. Muuten ei vauva kuulemma koskaan suostu olemaan kellään hoidossa. Tai että saatan vaikka joutua autokolariin ja vauva nääntyy nälkään, kun ei ole tottunut tuttipulloon. Kaveritkin pitävät minua outona ja saan olla aina selittelemässä, miksi meillä ei käytetä tuttipulloa.

Onko täällä muita, jotka eivät ole käyttäneet ollenkaan tuttipulloja? Vai olenko minä ihan oikeasti sellainen friikki, kuin muut antavat ymmärtää? Olen tähän asti ollut varma, että meille tämä tuttipullottomuus on paras ratkaisu, mutta kun olen saanut niin paljon aiheesta p...:aa niskaan, niin olen alkanut miettiä, että olenko sittenkään tehnyt oikein.

Entä miten te tuttipullottomat olette tehneet jatkossa? Siis oletteko opettaneet vauvan juomaan nokkamukista (ja minkä ikäisenä?) vai mitä olette tehneet?

meillä näin myös. maitoa tuli eikä ollu kiirettä/tarvetta lähteä mihinkään enkä jaksanu siinä vauvanhoito tohinassa mitään pullon opetteluja miettimään. n. 3 kk iässä yritettiin vähän opettaa että jos olis jäänyt hoitoon mutta ei oikein oppinut. ehkä oli vääränlainen tuttiosa tai jotain mutta otettiin sit vaan vauva mukaan juhliin. vauva on nyt vähän yli 6 kk ja joitakin viikkoja olen yrittänyt nokkamukia opettaa. tavallisesta tuli liikaa ja meinasi tukehtua, joten ostin semmosen josta tulee vaan imemällä. vauva nyt jotenkin sitä "jyystää" ja vedet on välillä rinnuksilla kun ei tajua niellä aina. vauva oli juuri vähän aikaa sitten äidilläni joitakin tunteja ja hän yritti antaa nokkamukista (silloin vielä oli vaan se tavallinen) rintamaitoa muttei kelvannut. n kk päästä olis tarkoitus jättää vauvaa vähän enemmän hoitoon niin toivon että oppis hyvin tuon mukin.

Meillä ei vauva koskaan oppinut tuttipullolle. Alkuun ei ollut tarvetta ja kun ajattelin kokeilla niin ei kelvannut minkäänlainen pullo. Eikä se mikään ongelma ollut siis, mielelläni minäkin imettelin ja 6kk mentiin täysimetyksellä.

Se todellakin tuntuu olevan muille paljon suurempi ongelma mutta mitäs sitä muista huolehtimaan. Kyllä sitä monet kerrat sai kuulla päivittelyjä... Imetystä kun vielä kesti 1v2kk ikään ennen kuin loppui kokonaan. Jopa lääkäri sanoi minulle että "lapsi on jo 11kk, ei tarvitse enää imettää" =) Ei kylläkään neuvolalääkäri...!

Meidän vaavi on siis jo 1,5-vuotias =) Alettiin totuttelemaan tavalliseen mukiin 8kk iästä lähtien ja hyvin sujui kun imetys lopulta loppui. Siinä vaiheessa imetin vaan kerran päivässä, loppu maito mukista, lisäksi viiliä, piimää jne. ja välillä velliä varmuudeksi. Ekaa kertaa huoli pullosta kun oli velliä ;)

Ei siis suuriakaan ongelmia ole pullottomuudesta ollut =).

Mulla on nyt 1,4v poika, joka ei koskaan saanut tuttipulloa. Ei ollut tarvetta antaa. Nokkamukista alettiin opetella juoda muistaakseni joskus 7-8kk ikäsenä. Ja sit varmaan noin 10kk ikäsenä alkoi juoda pillillä ja 1v joi ite ihan normaalista mukista. Eli ihan hyvin on meillä mennyt ilman tuttipulloa, mutta muistan kyllä että samaa "painostusta" oli sillon pienempänä tohon tuttipulloon ja tuttiin.

Vauva on reilu 3 kk eikä pulloa vielä ole tarvittu tai oikeammin huolittu. Välillä ajattelen, että mennään sinne 6 kk ilman pulloa ja opetellaan sitten sitä nokkamukia. Toisinaan välillä ajattelen, että voisihan tuo juoda äidinmaitoa myös tuttipullosta. Minusta äidillä on hyvä olla omiakin harrastuksia. Elikä tässä sitä vielä mietitään, saa nähdä miten käy.

Meillä oli vähän jo ongelmakin kun 7kk tyttö ei huoli tuttipulloa eikä korviketta. Eilen joi sitten suoraan lasista keitettyä vettä. Ihan ok jos kerran tällä systeemillä saa nestettä sisään, ruoan päälle ja silloin kun olen esim. kaupassa/jumpassa ja tissi matkassani ;) ! Eipä tuo esikoinenkaan huolinut kuin lasista juotavaa (ei siis nokkamuki kelvannut koskaan), mutta hälle sentään kelpasi tuttipullo.

Olen myös sitä mieltä, että olisi toisaalta hyvä jos olisi joku muukin tapa juomiseen, kuin tissi. Mutta hyvä jos ei tarvitse muuta ja kaikki sujuu. Ei se mikään pakko ole opettaa, jos itse on aina läsnä.

Yksi vaihtoehto on kokeilla osaako/oppiiko juoman pillistä. Siis oikeasta pillistä, itse vain pitää mukista kiinni. Jotkut vauvat oppivat miltei välittömästi imemään pillistä.

meillä opetettiin alusta asti MYÖS pullolle, vain sen takia, että mieskin voi osallistua vauvan syöttämiseen. Siis maito pumpattiin pulloon. Mies on ollut siitä kiitollinen, että on voinut osallistua kokonaisvaltaisesti vauvan hoitoon. Ei toki todellakaan kaikilla ole tarvetta pullolle opettaa, mutta meillä se on helpottanut montaa asiaa, koska tämä mamma on halunnut tehdä alusta asti muutakin, kuin istua kotona. Sitä en kyllä tosin ymmärrä miksi ihmiset arvostelevat toisten tapaa syöttää lasta. Se ei ensinnäkään kuulu kenellekään ja toisekseen jokainen tekee, niin kuin heille parhaaksi sopii. Se tosin taitaa olla totta, että jos tarve tulee, voi pullolle opettaminen myöhemmin olla mahdotonta, mutta nokkamukit yms. on keksitty ja luulen kyllä ettei vauvakaan itseään nälkään tapa.

No en oo moista KOSKAAN kuullut, että kukaan tänä päivänä painostaisi pulloruokintaan!!??

Päinvastoin; kun en imettänyt (keskos)esikoistani koskaan, sain jatkuvasti osakseni paheksuvia katseita ja piikikkäitä sanomisia sieltä täältä, kun annoin pienelle vauvalleni pullosta maitoa...Että "just tollasia nykyajan äidit, ei viitsitä imettää, pullosta vaan annetaan, että päästään harrastaman.."Jne.
Kyllä ärsytti, voi jumalau...

Kun mikään ei tunnu kelpaavan. Kenenkään ratkaisut eivät millään miellytä kaikkia, aina joku näkee vaivaa. Hämmentävän moni katsoo asiakseen ja ennenkaikkea oikeudekseen kommentoida pienten lasten äitien valintoja.
Meistä jokainen tietää, miten loukkaavaa ja raivostuttavaa se saattaakaan olla.

Olen muutaman kerran antanut korvikemaitoa vauvalle ( 2kk ), koska olen todellakin juu halunnut hetken ihan omaa aikaa, istunut vaan kahvilassa kahvia juoden ja lehtiä lukien. Olempa myös rohjennut ihan lenkillekin muutaman kerran ja myönnettäköön, että kerran olen jo ollut baarissakin. Niin järisyttävän kauhea ihminen minä olen!

Mites nyt suu mahdettais panna tyypeillä, jotka usuttavat mm. ap:tä antamaan pullomaitoa...Samat tyypit sanois varmaan, että voi kamalan kamala, antaa vaan pullosta maitoa, että pääsee juhlimaan, kyllä on huono nainen ja kelvoton äidiksi...

Onneks me itse tiedetään ( useimmat ainakin, toivottavsti ), mikä on lapsillemme ja itsellemme, perheellemme parasta.

Meidän vauva syö kyllä pullosta, vaikka ensin vähän raivoaa. Kurjaa siinä on, että hän saa joskus ilmavaivoja korvikkeesta ja pulautteleekin siitä paljon enemmän, kuin normaalisti saamastaan rintamaidosta.
Siksi sitä ei ole kiva antaa ja oonkin alkanut pumppaamaan pakastimeen rintamaitoa siltä varalta, että joskus taas haluan olla yli syöttövälin "omissa oloissani".
- Mikä meillä toistaseks tarkottaa vajaata kahta tuntia...

Tsemppiä!

Fanny00:lle: no et tosiaankaan oo mikään friikki!-! Jatka samaan malliin, äkkiähän tuo pari kuukautta mennä vierähtää ja sitten tulevatkin jo kiinteät kuvaan mukaan. Mun tyttö (nyt 6kk) sai sairaalassa pullosta lisämaitoa aluksi kun oma maito ei ollut vielä noussut kunnolla ja nälkä oli isolla tytöllä... Kotona ei oo tuttipulloja ja korvikkeita tarvittu, mut enpä oo tytöstä ollutkaan erossa kuin saunomisen ajan ja kerran kaupungilla syöttöjen välissä. Eli miksi opettaisit pullolle jos sulla ei vielä oo tarvetta niille kuuluisille omille menoille...? Mun tyttö muuten joi lasista nelikuisena -tosin aika paljon menee rinnuksille- ja nyt nokkamukista, NUK-merkkinen kahvallinen muki on mainio, siinä on pehmeä nokka, ikäänkuin tutti mut kuiteskin 'juomanokkamaisesti' muotoiltu ja sieltä tulee vain imiessä. Tyttö menee ekaa kertaan varsinaisesti hoitoon tällä viikolla ja tuohon NUK'in mukiin ajattelin maitoa laittaa...

Pidät vaan pääsi Fanny00! (-:

Meilläkään ei tyttö oppinut pullolle vaikka mitä yritettiin ja sitten annettiin asian olla. Nyt tyttö on 11kk ja hyvin on pärjätty tissin ja nokkamukin voimin. Nokkamukilla leikkiminen aloitettiin 5kk:n iässä ja nykyään menee sujuvasti venttiilillä tai ilman... Pikkuhiljaa kai siirrytään tavalliseen mukiin.
Mutta mä en ONNEKSI ole saanut kuulla siitä yhtään ihmettelyä.

Piti vielä tulla kommentoimaan sitä "ettei vauva totu koskaan vieraisiin ellei jätä välillä hoitoon".

Meillä on lapset olleet tosi vähän missään hoidossa. Esikoinen on pian 4v ja ensimmäisten kolmen vuotensa aikana oli hoidossa kolme kertaa. Yksi niistä oli se kun kävin synnyttämässä hälle pikkusiskon =) Olenko siis huono äiti kun en "totuta lapsiani vieraisiin"? En tietenkään, ainakaan useimpien mielestä ;). Lapsi ainakin on ihan normaali ja n. 3-vuotiaasta asti on ollut innokkaasti menossa yökylään lähes minne vaan eli ei ainakaan siihen ole vaikuttanut millään tavalla.

Kuopus on 1,5v siis ja tähän mennessä molemmat mummit ovat olleet meillä yhden yön lasten kanssa. Kertaakaan ei ole ollut yötä vieraassa paikassa ilman vanhempiaan. En näe siihen mitään syytä! Enkä usko että olisi haittaa! Mielestäni en ole takertuvainen tms. Kyllähän ne lapset kasvaessaan ehtii kyläillä ihan riittävästi..

Vähän ehkä menee aiheen vierestä =) mutta kun tästäkin asiasta oli ap:llä mainintaa.

Kiitoksia kaikille rohkaisevista kommenteista. Niin se kai menee, että aina on joku neuvomassa tai tuomitsemassa, teki niin tai näin. Olen kuullut jopa samojen ihmisten ensin kehuvan, kuinka hienoa on, kun imetän. Melkein samaan hengenvetoon saan kuitenkin kuulla, että kyllä tuttipullo pitäisi ehdottomasti olla. Ei pitäisi tosiaan välittää mitä muut sanoo, vaan tehdä niin kuin ite parhaaksi näkee... Mutta kun itellä vielä hormoonit heittelee, niin toisten mielipiteet loukkaa vähän turhankin helposti. Mutta jatkamme siis pelkillä tisseillä. :-)

Jatkanpa vielä tätä keskustelua. Minusta ei ole mitenkään ristiriitaista, että sama henkilö sanoo, että hienoa, että imetät ja samaan hengenvetoon jatkaa, että pitäisi ehdottomasti olla myös tuttipullo. Itse voisin olla sellainen ihminen. Olen miettinyt, että mitäpä jos vaikka sairastun ja vauva saa saman taudin. Jos en jaksa, kykene, voi imettää, niin kyllä olisi hyvä, jos vauva osaisi imeä myös tuttipullosta. Toisaalta kuten tuolla jo sanoinkin, saan voimaa ja energiaa myös omista harrastuksista, kuten jumpassa käymisestä. Olisi kiva käydä siellä ja olla huolettomalla mielellä, että kyllä ne siellä kotona miehen kanssa pärjää. Sitäpaitsi kun tavoitteena on 6 kk täysimetys, tuntuu se vähän pitkältä ajalta olla kokoajan sidottu vauvaan. Olisin siis tyytyväinen, jos vauva osaisi täysimetyksen ohella juoda maitoani myös pullosta.

Hei,

meillä poika nyt 11kk, eikä juo pullosta ollenkaan, nokkamukista saan juomaan muutamia imaisuja päivässä, pilliäkään ei ole lupaavan alun jälkeen tajunnut. Lasista saan myös muutaman kulauksen hörppyytettyä.

Kiinteät aloitettiin jo 4kk iässä, mutta maidon sai edelleen tissistä enkä ole kauheasti ollut omissa menoissa, joten aluksi ei ollut tarvetta antaa pulloa. Sitten kun 7kk iässä aloin pulloa tarjota, niin ei kelvannut ollenkaan, eikä ole myöhemminkään siis oppinut.

Nyt kun täytyisi yrittää vieroittaa poika tissistä, niin tuo pullottomuus on meillä ongelma, kun tuntuu ettei saa nestettä tarpeeksi siitä n-mukista. Sama juttu tutin kanssa, eli nyt kun vieroitus ja omaan sänkyyn siirtäminen on käynnissä, niin homma olisi tosi paljon helpompaa, jos poika söisi tuttia. Olenkin ajatellut, että jos meille saadaan toinen lapsi, niin hänelle tarjoan ihan vauvasta sen verran pulloa ja tuttia että tottuu. Mutta nää on näitä juttuja, että ne äidit jotka on antanut tuttia ja pulloa kiroilee, että seuraavan kanssa ei tee sitä virhettä ja minä pullottomana ja tutittomana äitinä sitten taas toisinpäin...

Noista neuvoista ja kommenteista: imetän siis 11kk poikaa noin 2-4 krt päivässä ja (valitettavasti) yölläkin. Aikomus olisi vähentää mutta kuitenkin jatkaa töiden alkuun (2kk). Sain just sukulaisvierailulla (ml. oma äiti) hämmästyneitä kommentteja, että "miksi ihmeessä noin isoa poikaa imetät ja ei noin iso mies enää tissiä tarvi". Äitini vihjaisi, että tämän ikäisen imettäminen on jo jotenkin outoa. Hämmästyttävää! Mitäs sitä muiden kommentteja kuuntelemaan, mutta kyllähän ne nyppii.

Kukin varmaan tietää, miten itselle on paras.

Meillä on syöty sekä tissiltä, että pullosta. Pienestä pitäen on tähän oppinut niin ei ole tuottanut ongelmia. Laitoksella sai pullomaitoa jo ja rintakumin kanssa jatkettiin sitten tissiltä. Nyt (8 kk) on kiva kun osaa molemmat, niin pääsee äitikin käymään välillä jossain.

Meillä 2v 3kk poika ei koskaan juonut tuttipullosta. Rinnasta nokkamukiin ja nyt tavan muki. Toinen syntyi äsken,ja yritän taas pitää rinnassa, ruiskulla korkeintaan jos tarttee lisämaitoa. Sitten,kun uuvuttaa,opetan tuttipullolle,saa jättää hoitoon pitemmäksi aikaa.

Meidän neiti, 6kk syö sekä tissiä, että pulloa (lypsettyä maitoa). Pullosyötöt olivat meidän perheessä käytännön sanelema pakko, meinattiin olla välillä ihan hukassa, kun vauva hylkäsi pullon, eikä "huono äiti" päässyt töidensä pariin.

Olen päässyt läheltä seuraamaan myös toisenlaista esimerkkiä, missä vauva ei syö muuta kuin tissiä. Äiti ei pääse mihinkään. Hän kyllä tuntee ylpeyttä siitä, että vauva on niin äitin oma kulta ja tissin perään, mutta on samalla rättiväsynyt, eikä elämässä todellakaan ole muuta kuin lapset.

Tuollaiset ap:n kokemat autokolariuhkaukset ovat naurettavia, mutta sohaisenpa sen verran mehiläispesää ja sanon, että kyllä se pulloruokinnan mahdollisuus helpottaa äidin elämää huomattavasti. Ja antaa ainakin meidän perheessä isälle tärkeän roolin lapsen hoitajana.

Alkuperäinen kirjoittaja VP.:
..mutta sohaisenpa sen verran mehiläispesää ja sanon, että kyllä se pulloruokinnan mahdollisuus helpottaa äidin elämää huomattavasti. Ja antaa ainakin meidän perheessä isälle tärkeän roolin lapsen hoitajana.

Samaa mieltä. Meillä isä tuntee saavansa ihanan yhteyden vauvaan juuri syöttäessään. Eli on se vaan niin, että ravinnon antaminen on tärkeä osa suhdetta lapsen ja vanhemman välillä.

Itse en pistä lainkaan pahakseni sitä että pääsen nyt esim. joululahjaostoksille ilman vauvaa. Kukin tyylillään, mutta minä puollan sitä että vauva osaa molemmat taidot; sekä pullon että rinnan. Vauva on niin fiksu että oppii kyllä molemmat, jos opetetaan.

Saman kaltaisesta syystä opeteltiin myös tutin syöminen; vauva haluaisi aina nukahtaa rinta suussa, mutta nyt sinnikkään opettelun (2 kk kesti!) tuloksena myös isä voi hoitaa nukutuksen kun tutti korvaa rinnan turvantuojana.

Sohaisenpa minäkin muurahaispesää... Minusta on kyllä hieman outoa, jos isä ei muuten saa yhteyttä lapseen kuin ruokkimalla pullosta. En sen tähden kyllä pulloruokintaan ryhtyisi. Meillä isä pesee lapsen, vaihtaa vaipan, vie ulos, kantelee ja sylittelee ja yhteys on mielestäni löytynyt hienosti. Minkä sille voi jos vain minulla on tissi, josta tulee maitoa. Mieheni ehtii kyllä syöttää lasta maniniosti myöhemminkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ninnu2:
Sohaisenpa minäkin muurahaispesää... Minusta on kyllä hieman outoa, jos isä ei muuten saa yhteyttä lapseen kuin ruokkimalla pullosta. En sen tähden kyllä pulloruokintaan ryhtyisi. Meillä isä pesee lapsen, vaihtaa vaipan, vie ulos, kantelee ja sylittelee ja yhteys on mielestäni löytynyt hienosti. Minkä sille voi jos vain minulla on tissi, josta tulee maitoa. Mieheni ehtii kyllä syöttää lasta maniniosti myöhemminkin.

Mistäs vetäisit tähän keskusteluun tuon argumenttisi, että " minusta on kyllä hieman outoa jos isä ei muuten saa yhteyttä lapseen kuin ruokkimalla pullosta."

Kuka täällä sanoi, ettei isä saa MUUTEN yhteyttä lapseen???? Jos se syöttäminen on äidille niin kovin ihanaa ja ainutlaatuista, niin en oikein ymmärrä miksei isä saa sitä kokea, jos se kerta mahdollista on..
Ja minusta outoa on, että ensin kierretään tuttipullot kaukaa, annetaan tissiä, tissiä ja vaan tissiä. Kehuskellaan ja kiillotellaan omaa sädekehää, kun on niin kaikkivoipa olo, kun imettää ja arvostellaan niitä, jotka pullosta ruokkivat ja sitten tullaan tänne itkemään, kun vauva ei monen kuukauden ikäisenä osaa pullosta syödä. Todella nurinkurista minusta. Miten lapsi voi oppia keskitien jos äiti on äärilaidassa??

Alkuperäinen kirjoittaja Äätii:
Alkuperäinen kirjoittaja VP.:
..mutta sohaisenpa sen verran mehiläispesää ja sanon, että kyllä se pulloruokinnan mahdollisuus helpottaa äidin elämää huomattavasti. Ja antaa ainakin meidän perheessä isälle tärkeän roolin lapsen hoitajana.

Samaa mieltä. Meillä isä tuntee saavansa ihanan yhteyden vauvaan juuri syöttäessään. Eli on se vaan niin, että ravinnon antaminen on tärkeä osa suhdetta lapsen ja vanhemman välillä.

Itse en pistä lainkaan pahakseni sitä että pääsen nyt esim. joululahjaostoksille ilman vauvaa. Kukin tyylillään, mutta minä puollan sitä että vauva osaa molemmat taidot; sekä pullon että rinnan. Vauva on niin fiksu että oppii kyllä molemmat, jos opetetaan.

Tuostapa noita mielipiteitä poimin. Eli kaipa sen tärkeän roolin lapsen hoitajana voi saada muutakin kautta kuin pulloruokinnalla. Ja toivottavasti isä saa ihanan yhteyden vauvaan juuri syöttäessään. Luepa listaa huolella! ;)

Yhteistyössä