Vauva ei nuku öisin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pirpana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pirpana

Jäsen
28.12.2004
149
0
16
Onko muilla vastaavaa, että vauva valvottaa yöt? Poika on nyt 9 päivän ikäinen ja tuntuu, että rytmi ikäänkuin väärinpäin! Nukkuu päivät ja yöllä 5-6 tuntia hereillä kerrallaan! Ei edes välttämättä itke, eli ei vatsavaivoja, ei nälkä ym... Tapittelee vaan silmillään ja seurailee... Päivisin ei pysty väkisin pitämään hereillä, kun toinen on niin sikeässä unessa! Ei kai näin pienellä pitäisi vielä edes olla mitään rytmiä, varsinkaan näin pitkiä valvontakausia? Apua kaivataan! Alkaa jo väsymään raskaan sektion läpikäyneenä....

Hei, minulla on 3 kk vanha poitsu ja ekat viikot oli melkoista valvomista. Poika nukkui ehkä tunnin pari kerrallaan. Ainut neuvo minkä voin antaa on, että sinun on yritettävä nukkua silloin kun vauvakin nukkuu. Rytmi tulee sitten aikanaan.

Ei ole mitenkään harvinaista, että vastasyntyneellä on vuorokauden ajat päälaellaan. Eipä tuohon auta paljon muu kuin aika, suunnilleen kolmekuisena vauvalla alkaa käynnistyä melatoniinihormonin tuotanto, joka säätelee mm. vuorokausirytmiä.

Pidä illalla rutiineista kiinni: Iltapesu, yöpuku päälle, syöttö ja nukkumaan. Vauva oppii yhdistämään nämä asiat yöhön ja nukkumiseen, mikä helpottaa rytmin paikalleen loksahtamista.

Yritä jo nyt pitää yö yönä, eli silloin on hämärää/pimeää, hiljaista, ei seurustella eikä vaihdeta vaippaa (ellei ole megakakat ;) ). Valvomisjakson syötöt kannattaa hoitaa kuten tekisit yösyötöt muutenkin, eli mahd. vähällä tohinalla. Mikäli vauva valvoo ihan tyytväisenä, niin anna hänen valvoa ja yritä itse ainakin torkkua. Tässä kohtaa helpottaa, jos vauva nukku samassa huoneessa/vieressä niin osaa itse helpommin torkkua.

Mikäli vauvasi on esikoinen, niin nuku päivällä kun vauvakin nukkuu, jos yö jää kovin lyhyeksi. Varmasti koittaa päivä, tai siis yö :D, jolloin vauvasi oppii nukkumaan "ihmisiksi" ja sitten on taas aikaa tehdä kotihommia, tavata kavereita jne. Oma jaksamisesi on kuitenkin itsesi ja vauvasi parhaaksi, vaikka siinä vähän muu elämä rempalleen jäsisikin hetkeksi :hug:

Itse olen joutunut herättämään molempia lapsiani syömisen takia pitkin päivää. Miksi siis en herättäisi myös, jotta auttaisin rytmiin, jossa äiti jaksaa varsinkin kun arkitohinoihin on pian päästävä takaisin? Tokalla tein niin, että herätin aamuun ja samoin illalla ennen nukkumaan menoa, niin että päivällä on selviä edes lyhyitäkin hereilläolojaksoja. Ja tosi lempeästi tein, illallakin annoin välillä vähän nukahtaa, mutta ei niin, että 3 tuntia nukkuu ennen kuin pitäisi mennä nukkumaan. Ei mennyt kuin muutama päivä ja vauva alkoi nukkua 21-6 välillä heräten välillä syömään. Lempeästi tekee sellaista rytmiä, jossa vauva aamulla ja illalla ainakin valvoo jonkin verran, jotta yöstä tulee yö. Nyt on vaan niin, että syömisen takia en aio herättää yöllä, jos nukkuu 6 tuntia ellei ole todella alipainoinen tai jotain tosi järkevää syytä. Näin jälkeenpäin juuri yöherättäminen on kummallakin ollut ihan turhaa.

Miten Kätilöopistolla neuvottiin herättämään vauva? Vaihdetaan vaippa ja samalla vauvalla on vähän viileämpi, kun on ainakin osaksi vaatteitta. Tracy Hoggin kirjasta Opi kuuntelemaan vauvaasi voisi olla jotain hyötyä. Hän neuvoo esim. hieromaan kämmentä ja hänestä kannattaa heti alkaa luoda rytmiä eli syötön jälkeen pieni hereillä olo ennen nukahtamista. En kaikesta ole samaa mieltä hänen kanssaan, mutta hyviä vinkkejä kirjasta löytyy.

Yhteistyössä