vauva ei juo korviketta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja on imetetty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

on imetetty

Vieras
Heips! Oliskos antaa hyviä vinkkejä, millä houkutella 10 kuinen vauva juomaan korviketta. Meillä on imetetty tähän asti ja nyt imetän enää kerran vuorokaudessa. Vauva on huolinut erittäin nihkeästi pulloa aikoinaan ja nokkamukista juominen ei näytä olevan sen mieluisampaa. Tarjoan joka ruoan yhteydessä mukista, nokan kanssa ja hörpyttämällä ilman kantta. Yritän pullosta kun tiedän, että on nälkäinen ennen ruokaa, jälkeen ja keskellä....En saa menemään juuri yhtään maitoa koneeseen, ja suositukset maidon saannille on huikeat. Syötän jogurtteja ja kuukauden ajan poika on syönyt myös juustoa ja ihan tavallistakin maitoa olen jo suuhun laittanut. Vatsavaivoja noista maitotuotteista ei näytä tulevan, mutta täytyisi kai lapsen juodan vähän enemmän päivän mittaa??? Soseita syö erittäin hyvin, viisi-kuusi ateriaa päivässä ja ihan normaaleija annoksia. Ei myöskään juo vettä sen isompia määriä kuin maitoakaan. Joskus ottaa kulauksen ja toisenkin, mutta edelliset kaksi lastani ovat juoneet pullotolkulla maitoa... Voiko olla, että poika saa tarvittavat nesteet soseista? Ja tuosta yhdestä imetyskerrasta varhain aamulla? Kannattaisikohan lopettaa imetys täysin heti? Vuoden ikään mennessä olen ajatellut joka tapauksesa lopettaa imetyksen kokonaan...onko kokemusta, voiko yhdestä imetyskerrasta olla "haittaa" päivän muulle juomiselle? Päivällä ei kinua rintaa, itse lopetti imemisen ruokailujen jälkeen noin kuukausi sitten. En imetä myöskään yöllä. Aamulla viiden aikaan herää ja tuolloin haluaa selkeästi imeä. Olen kokeillut eri korvikelaatuja, mutta mitään eroa en ole huomannut. Huolettaa vauvan nesteiden riittävä saanti. Vauva voi hyvin, on iloinen ja kaikki on kunnossa.

Heips! Oliskos antaa hyviä vinkkejä, millä houkutella 10 kuinen vauva juomaan korviketta. Meillä on imetetty tähän asti ja nyt imetän enää kerran vuorokaudessa. Vauva on huolinut erittäin nihkeästi pulloa aikoinaan ja nokkamukista juominen ei näytä olevan sen mieluisampaa. Tarjoan joka ruoan yhteydessä mukista, nokan kanssa ja hörpyttämällä ilman kantta. Yritän pullosta kun tiedän, että on nälkäinen ennen ruokaa, jälkeen ja keskellä....En saa menemään juuri yhtään maitoa koneeseen, ja suositukset maidon saannille on huikeat. Syötän jogurtteja ja kuukauden ajan poika on syönyt myös juustoa ja ihan tavallistakin maitoa olen jo suuhun laittanut. Vatsavaivoja noista maitotuotteista ei näytä tulevan, mutta täytyisi kai lapsen juodan vähän enemmän päivän mittaa??? Soseita syö erittäin hyvin, viisi-kuusi ateriaa päivässä ja ihan normaaleija annoksia. Ei myöskään juo vettä sen isompia määriä kuin maitoakaan. Joskus ottaa kulauksen ja toisenkin, mutta edelliset kaksi lastani ovat juoneet pullotolkulla maitoa... Voiko olla, että poika saa tarvittavat nesteet soseista? Ja tuosta yhdestä imetyskerrasta varhain aamulla? Kannattaisikohan lopettaa imetys täysin heti? Vuoden ikään mennessä olen ajatellut joka tapauksesa lopettaa imetyksen kokonaan...onko kokemusta, voiko yhdestä imetyskerrasta olla "haittaa" päivän muulle juomiselle? Päivällä ei kinua rintaa, itse lopetti imemisen ruokailujen jälkeen noin kuukausi sitten. En imetä myöskään yöllä. Aamulla viiden aikaan herää ja tuolloin haluaa selkeästi imeä. Olen kokeillut eri korvikelaatuja, mutta mitään eroa en ole huomannut. Huolettaa vauvan nesteiden riittävä saanti. Vauva voi hyvin, on iloinen ja kaikki on kunnossa.

meillä tyttö lopetti kuin seinään rinnasta imemisen 8kk iässä, ei kelvannut ei millään. Korvikkeita ei suostunut juomaan, eikä ollut tottunut tuttipulloon. Siirryttiin suoraan hörpyttämiseen sekä nokkamukiin. Pari viikkoa tuntui ettei nesteitä mene juuri ollenkaan ja alkoi kärsivällisyys sen suhteen loppua. Neuvolasta sanottiin, että sitkeesti aina tarjoaa esim. sitä nokkamukia, kuitenkin soseita sai nestettä. Kyllähän tuo nokkamukiin tottui loppujen lopuksi, mutta ei maitoon ikinä (heh, tai vielä ainakaan). Edelleenkään ei millään juo maitoa kuin sen yhden kulauksen kun sen jälkeen huomaa mitä tulikaan suuhun ja irvistetään (nyt ikää 1v3kk). Puuro tehdään maitoon ja sitä lisätään muihinkin ruokiin vähän. Puuron kanssa syö maustamatonta jugurttia (itse maustettuna hedelmäsoseella), kuulemma saa kalsiumia tarpeeksi näin ne viisaammat sanoneet (lääkäri ja terkka). Meillä ei muuten sitä vettäkään sillon kelpuuttanut siihen pariin viikkoon juuri ollenkaan. Eli melkein hädässä täällä olin ettei saa nesteitä, mutta kyllä vaipat ihan kunnolla kastuivat. Meni kyllä ihan pari kuukautta että osasi kunnolla nokkamukista juoda, sitkee harjoitus vain.

Viimeksi muokattu:
edellinen jatkaa..

Voisit kokeilla kun kuitenkin imee rinnasta vielä välillä, että pumppaisit rintamaitoa ja sekoittaisit siihen vähän korviketta ja pikkuhiljaa siirtyisi niin että siinä olisi enemmän korviketta, näin ei maku muutu hetkessä?

Jos lapsi saa muista kalsiumia (juusto, jugurtit, puuro maitoon jne.) ja pissaa hyvin niin käsittääkseni voit olla huoletta tämän "siirtymävaiheen" :).

Kiitos vastauksistanne. Tänään jätin ensimmäistä kertaa tuon aamuimetyksen pois ja yritin tarjota pulloa, ei huolinut. Jätän suosiolla pullovaiheen kokonaan pois kun ei kerran siitä ole ikinä huolinut. Nokkamuksita ja tavallisesta hörpyttämällä mennään sitkeesti. Puuro maistui aamulla entistä paremmin. Minäkin lisään maitoa melkein joka ruokaan ja puurot teen siihen. Huomasin myöskin, että jauheesta valmistettu korvike maistuu meidän herralle paremmin kuin valmis tetratavara.... ehkä tämä tästä. Mitä mieltä olette siitä, missä vaiheessa voi alkaa tarjoamaan tavallista maitoa, esim. luomumaitoa? Mitään mahaoireita en ole maitotuotteista huomannut, mutta onkohan se silti vielä liian aikaista? Mitä haittaa liian aikaisesta maidon juomisesta voi olla? Ennen vanhaan kai vauvoille juotettiin maitoja ja muitakin juomia saman tien....

Meillä vähän sama tilanne, lapsemme 9 kk ei juo korviketta ja rintaakin huolii enää pari kertaa päivässä. Nokkamukista juo mielellään vettä mutta maidolle irvistää, lypsettyä rintamaitoakaan ei nokkamukista kunnolla juo (vain pieniä määriä). Tämän takia olemme tehneet puurot maitoon ja muutenkin suosineet jogurttia ja rahkaa sisältäviä soseita välipaloina.

Nyt on kuitenkin pari kertaa kelvannut korvikekin. Huomasin että kun tykkää juoda vettä kylmänä niin maitokin menee paremmin alas kylmänä (sekä lypsetty että korvike). Samoin unisena kelpaa paremmin, puoliunessa siis. Annan nokkamukin käteen ja saa itse pidellä siitä kiinni sängyssä selällään.

Yksi vinkki minkä kuulin leikkipuistossa on se että jättää koko korvikevaiheen väliin ja siirtyy suoraan tavalliseen tölkkimaitoon. Ainakin yhden tytön äiti kertoi että korvike ei kelpaa mutta punainen maito tölkistä sen sijaan kyllä. Ja nimenomaan ei mitään kevytmaitoa. Taidan itsekin kokeilla tuota kunhan vähän tulee lapsellemme ikää lisää.

Moi, vinkkinä vain, että meillä lapsi oppi hetkessä juomaan nokkamukista ja pian lasistakin. Ikää oli noin 5 kk, kun käskettiin antaa vettä helteillä. En paljoa antanut, mutta kyllä lapsi mukista tykkäsi. Tuttipulloa ei huolinut ikinä eikä tuttia. Maitoa alkoi juoda vähitellen mukista noin 2-vuotiaana, siihen asti vettä joskus.

Minäkin tsemppaan tarjoamaan mukista/lasista lehmänmaitoa (jos kerta aiot lopettaa imettämisen). Nestettä lapsesi varmasti saa riittävästi soseista, koska niissähän vettä on iso osa. Meillä on lapset juoneet alusta asti vettä (siis muut juomat kuin rintamaito) tavallisesta mukista. Esikoinen n. 8-kuisesta alkaen, kaksi muuta vähän isompana aloittivat. Lehmänmaitoa voi 10-kuinen jo hyvin juoda, jos ei siitä siis tule allergiaoireita - ei sen takia kannata enää korvikevaihetta ottaa väliin (onhan sekin lehmänmaitoa).

Tarvittavan kalsiumin lapsi voi saada puurosta (jos se keitetään maitoon), rahkasta, jogurtista, raejuustosta, juustosta, jne. Itse laskin joskus, että kun esikoinen söi aamuin illoin "aikuisen annoksen" puuroa, että saa jo siitä 5dl maitoa päivässä. Silloin se oli suositus (en tiedä mikä nykyään on, kun imetän vielä nykyistä "vauvaani" ja hän ei saa vielä lehmänmaitotuotteita allergian takia). Puuron lisäksi ei tarvinnut sitten enää stressata muita kalsiumin lähteitä - välillä söi enemmän, välillä vähemmän muuta maitotuotetta sekä rintamaitoa. Nopeasti ovat nuo kaksi ensimmäistä oppineet juomaan raikasta rasvatonta maitoa mukista. Uskoisin, että kesähelteillä kylmä maito voi maistua aika kivasti :).

Yhteistyössä