Vauva-akne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hätääntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hätääntynyt

Vieras
Kolmeviikkoiselle tyttövauvalleni puhkesi yhdessä yössä kasvoihin ja kaulaan vauva-akne, joka pahenee vain koko ajan. Neuvolassa sanottiin että ei tarvita mitään toimenpiteitä, joskus voi laittaa Bepanthenia jos näyttää kovin ärtyisältä. Minusta iho näyttää jo kuitenkin aikamoisen pahalta, näpyt ovat selviä pieniä mätäpäitä ja pelkään että mitä jos siihen jää vaikka arpia. Ja kuinka kauan tuo voi kestää? Onko muita konsteja? Olenko minä ehkä vaikuttanut aknen puhkeamiseen jollain mitä olen syönyt? Seuraava neuvola-aika vasta kolmen viikon päästä...

Ne on hormooninäppyjä, kaikille vauvoille tulee, toisille enemmän toisille vähemmän.

Meidän pojalla oli tosi paljon, ja arpia ei ole jäänyt. Aamuin illoin pyyhin kasvoja kostutetulla vanulapulla. Ja jos vaikutti oikein pahalta, neuvottiin meidän neuvolassa, pyyhkimään puhdistusaineella. Käytin puhdistusaineena septidiniä, ei kirvele. en nyt enää muista kauanko meillä kesti nuo näpyt, mutta ei kauaa. Ja et ole itse vaikuttanut näppyjen syntyyn, tai tavallaan olet kun vauva saa rintamaidosta hormooneja ja ennen kuin ne tasoittuvat myös vauvan nännit saavat olla kuin pienet herneet, sellaiset todella kovat.

Meillä oli kans pahan näköinen, mut hävinneet ovat. Nyt näkyy pari mustapään näköista, mutta nekin tuntuu häviävän (ikää 3kk). Näpyt kesti meillä noin 3vk ja alkoi hävitä sitten vähitellen

mitä te oikein touhutatte?! eihän hormoninäpyille saa tehdä mitään, siitähän ne vasta ärtyvätkin. menette vielä puhdistelemaan jollain sebtidinillä!! maalaisjärkeä kehiin!!!

Minttu hyvä, ainakin huvitutin sivuilla ( http://www.huvitutti.net/arki/tavarat/tarvike4a.shtml ) neuvotaan hankkimaan puhdistusainetta navan tai ärtyneiden ""finnien"" hoitoon... Ei tarvitse taas ihan noin äkäillen toisten tekemisiä kommentoida.

-sametti

Onkohan olemassa jokin ""maalaisjärkeä vastasyntyneiden äideille"" -aapinen, kun ei ole minun käsiini kulkeutunut. Joskushan ne mieltä askarruttavat kysymykset on esitettävä, että ne sitten myöhemmin tietäisi...? Vai onko tietoisuus siitä että ""tietenkään hormoninäpyille ei saa tehdä mitään"" ikäänkuin kasvanut sinuun mystisesti äityden myötä, Minttu? Taidan olla huono äiti kun minulle ei ole käynyt niin.

Oih ja voih, itse atooppisena paskanaamana olen joutunut kiinnittämään huomiota rasvojen tuoteselosteisiin. Kortisonia en laita mielelläni itsellenikään, se on niin vahvaa ainetta. Ei ainakaan sitä näppyihin, jotka tulevat ja menevät! Ei niistä ole haittaa!

Toisekseen miettisin myös "perus"voiteiden käyttöä. Niissä on mineraaloöljyjä ja säilöntäaineita, myös siinä äitiyspakkauksen Erisanissa, joten malttia niiden kanssa vauvan ohuenohuella iholla. Vedellä pesu, eikä sitäkään liian usein.

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä82:
Ne on hormooninäppyjä, kaikille vauvoille tulee, toisille enemmän toisille vähemmän.

Meidän pojalla oli tosi paljon, ja arpia ei ole jäänyt. Aamuin illoin pyyhin kasvoja kostutetulla vanulapulla. Ja jos vaikutti oikein pahalta, neuvottiin meidän neuvolassa, pyyhkimään puhdistusaineella. Käytin puhdistusaineena septidiniä, ei kirvele. en nyt enää muista kauanko meillä kesti nuo näpyt, mutta ei kauaa. Ja et ole itse vaikuttanut näppyjen syntyyn, tai tavallaan olet kun vauva saa rintamaidosta hormooneja ja ennen kuin ne tasoittuvat myös vauvan nännit saavat olla kuin pienet herneet, sellaiset todella kovat.

No ei ainakaan meidän vauvalle tullut näpyn näppyä, joten äläpäs yleistä :)

Heti kärkeen tarkennus: VAUVAN HORMONINÄPYT JA VAUVA-AKNE EI OLE SAMA ASIA! Hormoninäpyille ei saa, eikä tarvitse tehdä mitään. Niitä tulee ja menee, riippuen imettäjän hormoniheilahteluista, syömisistä yms. Luonnollisesti korvikkeella olevat eivät altistu äidin hormoneille, joten harvemmin niistä johtuvia näppyjä tuleekaan. Siksi niitä näppyjä kutsutaankin hormoninäpyiksi! Vauva-akne taas on eri juttu ja siihen voi hakea lääkäriltä reseptin aknevoiteeseen, mikä sopii myös vauvoille. Meidän vauva sai myös diagnoosia varten lähetteen neuvolasta ihotautilääkärille.

Oon myös kuullut että monelle vauvalle iskee juuri sopivasti ristiäisiksi näppylät naamaan - yleistä on. Meillä se kesti muutaman viikon, ja näppyjä oli kaulaa myöden.

Sen sijaan voisin kysyä mistä näpyistä on kyse kun 2-vuotiaallamme on ollut niitä jo vuoden lähinnä suun ympärillä. Näppy muodostuu pienestä valkoisesta ryynistä, niitä tulee ja menee, ja välillä ne punoittaa pahasti, mutta paranee. Kauanhan tätä kestää? Neuvolasta sanottiin että ei pidä huolestua, eikä tehdä niille mitään. Kuulemma molluskat on eri juttu, mitä on yleensä taipeissa. Mitä sitten on oikea vauva-akne?

Vauva-akne on siis ihan samaa aknea kuin murrosiässäkin. Ilmaantuu vaan yleensä n.6kk iässä. Eli tulee finnejä ja/tai mustapäitä, joko pari tai sitten koko kasvot täyteen, riippuen tapauksesta.

Olisiko tuossa 2v tapuksessa kyseessä yskänrokko, eli huuliherpes? tai sitten papilloomavirus?

Alkuperäinen kirjoittaja 2vuotiaan äiti.:
Oon myös kuullut että monelle vauvalle iskee juuri sopivasti ristiäisiksi näppylät naamaan - yleistä on. Meillä se kesti muutaman viikon, ja näppyjä oli kaulaa myöden.

Sen sijaan voisin kysyä mistä näpyistä on kyse kun 2-vuotiaallamme on ollut niitä jo vuoden lähinnä suun ympärillä. Näppy muodostuu pienestä valkoisesta ryynistä, niitä tulee ja menee, ja välillä ne punoittaa pahasti, mutta paranee. Kauanhan tätä kestää? Neuvolasta sanottiin että ei pidä huolestua, eikä tehdä niille mitään. Kuulemma molluskat on eri juttu, mitä on yleensä taipeissa. Mitä sitten on oikea vauva-akne?

meidan tytolla oli n. 2 vuotiaana muutaman kuukauden ajan tuollaisia nappyja, juuri suun ymparilla. havisivat sitten vahitellen itsestaan. kannattaa putsata suun ymparysta hyvin aina syonnin jalkeen.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä