Vauva 9kk syö tosi vähän kiinteitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Miinu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Miinu"

Vieras
Moi!
Olen vähän neuvoton tämän asian suhteen:/ Tyttövauva 9kk syö tosi huonosti kiinteitä. Päivässä menee yksi pieni purkki kasvisliha sosetta ja aamulla ja illalla alle puoli desiä puuroa. Tissiä syö sitten pitkin yötä (perhepedissä nukutaan). Päivisin saa tissiä vain kaksien päiväunien aikaan. Sormiruuasta on kiinnostunut, mutta siitä menee lattialle enemmän kuin suuhun. En haluaisi lopettaa imetystä vielä, mutta se taitaa viedä päivän ruualta niin paljon tilaa, että olen joutunut jo miettimään sitäkin. Karkeampaa purkkiruokaa koitin ja sanoi heti yäk. Ruokahetket on kauheaa viihdyttämistä, että saan muutamia lusikallisia suuhun:P Paino on kuitenkin noussut hyvin. Olisiko jollain kokemusta asiasta?

Meillä tyttö nyt 10kk. Meillä on välillä sellasia päiviä että niitä 8kk ruokia menee vain puolipurkkia päivässä, illalla kyllä syö sen desin puuroa ja maitoa juo päivällä. Välillä taas menee se 8kk ruoka ja vielä sellanen pikkupilttipurkillinen ruokaa. Johtuukohan hampaista? Kannattaa kokeilla sitä 8kk kanakeittoa, se on aika "vetelää" ettei oo sellasta kökköä, meillä neiti tykkää myös siitä semperin peruna-purjokeitto, se on aika vetelää et menee tuttipullosta vellitutilla tai sitten voi laittaa vähän maitoa joukkoon..

Mä olisin ollut ikionnellinen, jos mun esikoinen olisi 9kk ikäisenä syönyt kokonaisen pikkupurkillisen ruokaa.. Itse en näe tuossa tilanteessa mitään ongelmaa. Mutta jos ahdistut asiasta ja alat tehdä siitä ongelman, sellaisen myös saat. Trust me.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Mä olisin ollut ikionnellinen, jos mun esikoinen olisi 9kk ikäisenä syönyt kokonaisen pikkupurkillisen ruokaa.. Itse en näe tuossa tilanteessa mitään ongelmaa. Mutta jos ahdistut asiasta ja alat tehdä siitä ongelman, sellaisen myös saat. Trust me.

Pakko kommentoida ja kysyä, että miten et näe ongelmaa siinä, että 9kk ikäinen syö pitkin yötä? Onko teillä nyt maalaisjärki kadonnut kokonaan?

Sama täällä ! Meillä ei kukaan kolmesta lapsestamme ole tässä iässä syönyt noin paljoa ja silti ovat kasvaneet aivan terveinä.
Meilläkin 9 kuukautta vanha tyttö tankkaa rintaa öisin ja vaikka toki tiedän että yösyöntien lopetus lisäisi päiväsaikana tapahtuvaa ruoan menekkiä niin en lopeta yösyöttöä vaikka kirjoittaja "vieras" nyt kokeekin tämän yösyötön maalaisjärjen katoamisena.

[QUOTE="vieras";29002945]Pakko kommentoida ja kysyä, että miten et näe ongelmaa siinä, että 9kk ikäinen syö pitkin yötä? Onko teillä nyt maalaisjärki kadonnut kokonaan?[/QUOTE]
No eihän se kivaa ole, siinä olet oikeassa. Mutta syömisen tekeminen vaikeaksi ja hankalaksi tai minkäännäköinen tuputtaminen/pakottaminen ei tule parantamaan tilannetta.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
No eihän se kivaa ole, siinä olet oikeassa. Mutta syömisen tekeminen vaikeaksi ja hankalaksi tai minkäännäköinen tuputtaminen/pakottaminen ei tule parantamaan tilannetta.

Tuputtaminen/pakottaminen? Missä niistä puhuin? Puhuin ainoastaan siitä, että tuon ikäinen syö ÖISIN, aloittajan mukaan pitkin yötä. Rytmit ihan totaalisen päälaellaan. Tuollaisessa tilanteessa, jos lapsi ei itse sitä tee, tulee vanhempien opettaa lapselle oikea ruokailurytmi. Lapsenkin etu on kunnon yöunet, yösyöminen tuossa iässä ei palvele yhtään ketään.

Aloittajalle suosittelen unikoulua, meillä lopetettiin yöimetykset kun lapsi oli 7kk ikäinen ja yhdessä yössä oppi mikä on homman nimi. Sen jälkeen loppui se syöminen puolen yön tietämillä, nukkuu iltakasista aamuseiskaan joka yö. Eikä päivällä kieltäydytä ruoasta :)

Neuvoisin,että jos kerran kasvaa ja voi hyvin niin lakkaa stressaamasta tuolla ruokailulla ja jatka imetystä entiseen tapaan. Mielestäni näissä asioissa tuijotetaan ihan liikaa kaikkia numeroita ja unohdetaan lasten yksilöllisyys. Kaikki puolivuotiaat eivät nuku täysiä öitä vaikka miten opetetaan! Meillä muut lapset oppineet ns oppikirjan mukaan syömään,mutta kuopuksella meni tosi kauan oppia. Hän oppi vasta 11kk iässä syömään kiinteitä ihan kunnolla ja nyt 1v4kk iässä syö samaa ruokaa muun perheen kanssa. Tsemppiä!

[QUOTE="vierailee";29003109]Neuvoisin,että jos kerran kasvaa ja voi hyvin niin lakkaa stressaamasta tuolla ruokailulla ja jatka imetystä entiseen tapaan. Mielestäni näissä asioissa tuijotetaan ihan liikaa kaikkia numeroita ja unohdetaan lasten yksilöllisyys. Kaikki puolivuotiaat eivät nuku täysiä öitä vaikka miten opetetaan! Meillä muut lapset oppineet ns oppikirjan mukaan syömään,mutta kuopuksella meni tosi kauan oppia. Hän oppi vasta 11kk iässä syömään kiinteitä ihan kunnolla ja nyt 1v4kk iässä syö samaa ruokaa muun perheen kanssa. Tsemppiä![/QUOTE]

Ei yli puolen vuoden ikäinen yleensä tarvitse ruokaa. Pieni osa lapsista voi tarvita vielä vuoden ikään asti yölläkin ja silloinkin vain kerran ja aamuyöllä, ei tissittelyä läpi yön. Tuollainen syöpöttely ei ole mitään nälkää vaan puhutaan UNIHÄIRIÖSTÄ. Ei normaalia eikä palvele kyllä yhtään ketään tuollainen.

[QUOTE="vieras";29003027]Tuputtaminen/pakottaminen? Missä niistä puhuin? Puhuin ainoastaan siitä, että tuon ikäinen syö ÖISIN, aloittajan mukaan pitkin yötä. Rytmit ihan totaalisen päälaellaan. Tuollaisessa tilanteessa, jos lapsi ei itse sitä tee, tulee vanhempien opettaa lapselle oikea ruokailurytmi. Lapsenkin etu on kunnon yöunet, yösyöminen tuossa iässä ei palvele yhtään ketään.

Aloittajalle suosittelen unikoulua, meillä lopetettiin yöimetykset kun lapsi oli 7kk ikäinen ja yhdessä yössä oppi mikä on homman nimi. Sen jälkeen loppui se syöminen puolen yön tietämillä, nukkuu iltakasista aamuseiskaan joka yö. Eikä päivällä kieltäydytä ruoasta :)[/QUOTE]

Kuulostaa hyvältä. Minkälaisen unikoulun pidit? :)

Se vauvahan tarvitsee 600ml maitoa päivässä. Ja jostain kumman syystä et sitä sille päivisin anna niin yöllähän se tankkaa. Kun ruuan ja maidon väliin jättää 1,5h niin kyllä se ruoka sinne mahaan mahtuu.

[QUOTE="Kiinnostunut";29003342]Kuulostaa hyvältä. Minkälaisen unikoulun pidit? :)[/QUOTE]

Mies piti saman mitä pidettiin esikoisella, eli tassuttelu-unikoulu (ohjeet mm. MLL:n sivuilla). Arvasin, että tällä toisella tulee menemään helposti kun ollut aina muuten hyvä nukkuja, tuo syönti vaan aina katkaisi unet klo 24-1 väliltä eikä selvästikään ollut nälkää vaan ihan pelkkä tapa, ei saanut unta sitten ilman tissiä herätessään. Tämä oppi yhdessä yössä, sen jälkeen yöt olleet ihan unelmia. Esikoisella meni muistaakseni 3 yötä unikouluun, onkin aina ollut huonompi nukkuja ja tutti hänellä käytössä, tällä toisella ei. Ihan turhaan vanhemmat rasittaa itseään ja lasta valvomisella kun asian voi hoitaa näinkin helposti. Huusihan meilläkin yöllä tämä lapsi, mutta iskän vieressä ja kokoajan käsi päällä eikä hetkeäkään tarvinnut yksin huutaa. Jos huuto yltyy hätäiseksi niin lapsi nostetaan ylös, muutoin riittää silittely/tassuttelu. Meillä ei tätä toista tarvinnut kertaakaan edes nostaa sängystään :) Esikoista taas piti ekana yönä muistaakseni parikin kertaa, mutta oppi hänkin viimein.

Meilläkin pian 9kk vauva herää yöllä ainakin muutaman kerran tissille. En mä pidä sitä ongelmana, ei se mua häiritse. Siihen se nukahtaa sitten pian uudelleen. Sama oli esikoisen kanssa. Yösyönnit jatkuivat niin pitkään kuin imetyskin. Ja nyt on ihan normaali ja normaalisti nukkuva 3 -vuotias.

Jos ketjun aloittaja haluaa saada lapsen syömään enemmän kiinteitä niin ratkaisu on yksinkertainen. Unikoulu ja yösyöttöjen lopetus. Ateriat 5 krt päivässä säännöllisesti ja imetys aina vasta aterian jälkeen "jälkiruuaksi". Kyllä yli puolivuotias tarvitsee jo muutakin ruokaa kuin äidinmaitoa, lähinnä proteiinitarve kasvaa. Eli on se sekä äidin että lapsen etu jos ruokailuun tulee enemmän järkeä.

Meillä tassuteltiin 6,5 kk iässä yösyötöt pois. Edelleen osittaisimetän 9 kk ikäistä tyttöä. Entinen tissitakiainen on nyt hyvä syömään kunnon ruokaa. Ja tuli muuten päiväuniinkin lisää pituutta kun rytmi parani. Itseänikään ei yösyötöt häirinneet, mutta mies ja neuvola alkoi niistä huomautella. Ja hyvä että niin tekivät koska unikoulu ja rytmin säännöllistäminen oli toistaiseksi parasta mitä tähän vauvavuoteen on mahtunut. Alettiin koko perhe nukkua paremmin ja kaikki voivat paremmin :)

Meillä tassuteltiin 6,5 kk iässä yösyötöt pois. Edelleen osittaisimetän 9 kk ikäistä tyttöä. Entinen tissitakiainen on nyt hyvä syömään kunnon ruokaa. Ja tuli muuten päiväuniinkin lisää pituutta kun rytmi parani. Itseänikään ei yösyötöt häirinneet, mutta mies ja neuvola alkoi niistä huomautella. Ja hyvä että niin tekivät koska unikoulu ja rytmin säännöllistäminen oli toistaiseksi parasta mitä tähän vauvavuoteen on mahtunut. Alettiin koko perhe nukkua paremmin ja kaikki voivat paremmin :)

Joo tottakai kannattaa muuttaa asioita, jos niistä tulee jollekin ongelma. Tarkoitin vain, että välttämättä se yösyöminen ei ole ongelma, kun noissa vastauksissa tuli jotenkin sellainen että HERRANTÄHDEN LOPETTAKAA NYT SE YÖSYÖTTÄMINEN. Jos vauva syö päivisin hyvin ja yösyöminen ei perheen elämää haittaa, niin ei sitä mun mielestä tarvitse lopettaa 9 kk iässä. Meillä tosiaan ne yöheräilyt vaan lopahti itsestään kun imetyskin loppui. Ei siitä sen enempiä stressiä otettu.

Joo tottakai kannattaa muuttaa asioita, jos niistä tulee jollekin ongelma. Tarkoitin vain, että välttämättä se yösyöminen ei ole ongelma, kun noissa vastauksissa tuli jotenkin sellainen että HERRANTÄHDEN LOPETTAKAA NYT SE YÖSYÖTTÄMINEN. Jos vauva syö päivisin hyvin ja yösyöminen ei perheen elämää haittaa, niin ei sitä mun mielestä tarvitse lopettaa 9 kk iässä. Meillä tosiaan ne yöheräilyt vaan lopahti itsestään kun imetyskin loppui. Ei siitä sen enempiä stressiä otettu.

Mutta sehän se onkin, kun aloittajan vauva EI syö päivällä hyvin.

Yhteistyössä