Vauva 9 kk ja töihin meno

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pohtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pohtija

Vieras
Sain todella hyvän työtarjouksenja työ alkaisi kun äitiyslomani loppuu. Nyt tässä punnitsen vaihtoehtoja, mutta tuntuu kamalalta edes ajatella laittavansa 9 kuukauden ikäisen vauvan vieraalle hoitoon.
Onko muita, jotka ovat tuon ikäisen vienyt hoitoon ja palannut työelämään? Kuinka lapsi on selvinnyt? Tuntuiko äidistä pahalta? Kirpaiseeko tuo vain äitiä ja lapsi viihtyykin hoidossa hyvin?
Ajatuksena oli, että olen pitempään kotona hoitamassa lasta. Tuo työtarjous tuli yllätyksenä ja on sellainen ettei siitä todellakaan kannattaisi kieltäytyä. Toista tuollaista ei tule. Mitä tehdä?

Minä menin töihin lapsen ollessa 9kk.Alusta asti mennyt hyvin.On pienessä ryhmässä tarhassa,ihanat hoitajat.Siellä mennään lapsen oman rytmin mukaan,päiväunet ja syönnit lapsen oma rytmin mukaan.kaikilla ei toki mene näin kivuttomasti,mutta meillä mennyt hyvin.Kyllä jännitti aluksi itseä.Tsemppiä :)

olen harkinnut töihin menoa ehkä sit kun lapset on yli vuoden. Mutta silloinkin menen vain jos saan äitini hoitamaan siä, hän siis on ollut paljon lasteni kanssa tekemisissä. Vieraiden hoteisiin en ihan noin pientä antaisi.

Ymmärrän, että joskus on vaan pakko mennä töihin. Jos, sun ei ole pakollista mennä niin kannaattaa miettiä hoitoon vientiä noin pienen kohalla. Kiintymys-suhde on nyt voimakkaimmillaan ja miltä tuntuu jos se oma pieni kullannuppu haluaakin hoitopäivän jälkeen jäädä hoitajan syliin? Minä en todellakaan raaskisi, eikä onneksi ole pakko!

Minä olen vienyt 10 kk:n ikäisen ja hyvin sujui alusta alkaen. Tietenkin itsestäni tuntui pahalta ja olisihan lapselle se ihan paras paikka ollut varmasti kotona. Mutta elämässä joutuu välillä tekemään hankalia valintoja. Itse vein perhepäivähoitoon, jonka henkilökohtaisesti uskon olevan lapselle ehdottomasti paras vaihtoehto. Yhteen uuteen aikuiseen on helppo kiintyä ja tutusta aikuisesta saa sitten turvaa huonollakin hetkellä. Myös äidin kannalta on ihanaa, kun kuulee päivän kuulumiset aina yhdeltä ihmiseltä ja sama ihminen on hoitanut lasta koko päivän.

Jos hyvän työapikan saa, niin sitten sen ottaa. valmistaudu viettämään kaikki ilta-aika lapsen kanssa, että todella saa syliä ja halia töiden jälkeen. Ei kauppoja/harrastuksia/siivouksia tms. Tee viikonloppuna ruokaa pakkaseen ja hanki vaikka pikaruokia kaupasta.

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Jos hyvän työapikan saa, niin sitten sen ottaa. valmistaudu viettämään kaikki ilta-aika lapsen kanssa, että todella saa syliä ja halia töiden jälkeen. Ei kauppoja/harrastuksia/siivouksia tms. Tee viikonloppuna ruokaa pakkaseen ja hanki vaikka pikaruokia kaupasta.

Tätä peesailen. Ne työpaikat on tosiaan aika kivenalla näinä aikoina :)

Niin, näinhän se menee. Ensimmäiseen puoleen vuoteen et HALUA tehdä mitään muuta kuin olla kotona (tai lapsen kanssa liikenteessä) työn lisäksi. Varaudu myös siihen, että ympärillä olevien on vaikea ymmärtää, että haluat vain olla lapsesi kanssa kaiken vapaa-ajan. Kun pitäähän sinunkin ulkopuolisten mielestä päästä tuulettumaan.

Mulla ei ole omakohtaista kokemusta, koska lapseni aloitti päivähoidossa vanhempana (1 v 6 kk ikäisenä), mutta hänen päiväkotiryhmäänsä tuli pari kuukautta sitten 9 kk ikäinen vauva. Ekat pari viikkoa aamut tuntui olevan aika kovaa huutoa. Tuon oman lapseni aamuisin myöhemmin hoitoon, joten vauva oli jo paikalla ja kovasti itkuinen. Mutta parin viikon jälkeen alkoi helpottaa. Itse mietin miten pikkuinen pärjää kun hän ei kävele tai edes seiso ja muut lapset ovat 2-3-vuotiaita ja kovasti vauhdikkaita. Mutta hyvin näyttää pärjäävän ja nykyään on ihan iloisen ja hymyilevän oloinen. Ulkona on ollut joko vaunuissa tai hoitajan sylissä, kun olen mennyt omaa lastani hakemaan. Mutta henkilökohtaisesti odottaisin että lapsi osaa kävellä ennen kuin veisin hänen hoitoon. Se on vain oma näkemykseni ja ymmärrän kyllä että työ ja toimeentulokin ovat tärkeitä perheen hyvinvoinnille.

Sellaista unelmaduunia mulla ei olekaan, että suostuisin menemään heti äitiysloman loputtua kokopäiväisesti töihin. Sitten voisin EHKÄ harkita, jos mies jäisi kotiin lapsen kanssa, mutta enpä kyllä varmaan pystyisi siihenkään.

Ja tämä on sitten ihan mun omassa päässä, joillekin sopii, joillekin ei. Mulla jää nyt virastotyöajoilla työharjottelun jälkeen niiiiiin vähän aikaa kotona, että en millään pystyisi tekemään tästä vakituista ratkaisua.

meillä ei ihan noin nuorena mennyt, mutta aika pienenä kuitenkin 1 vuotiaana, ehdottomasti perhepäivähoitajalle, kyllä se lapsi varmasti viihtyy, pahemmalta taitaa äitistä tuntua kaikki se syyllisyys, kun vie pienen lapsen moneksi tunniksi "vieraan" hoitoon, mutta mulle ainakin pahin on ollut valvotut yöt, kun ei meillä ainakaan ole kovin usein kokonaan nukuttuja öitä saanut nauttia, hoidon alotus oli yhtä hullunmyllyä sairastuluiden + muiden heräilyjen vuoksi, hampaat valvottivat välillä, ja 1-3 tunnin yöunien jälkeen tuntui aika epätodelliselta lähteä itse töihin ja viedä lasta hoitoon, onneksi meillä lapsi sai nukkua ekat päikkärit (oli siis perhepäivähoidossa) jo puoli yheksältä, hoitoon vietiin seitsemältä ja kun pihalle lähtivät nukkui likka no ennen kun toppapuku oli päällä ja nukkui rattaissa ulkona ekat päikkärit ja sitten toiset muiden kanssa samaan aikaan päivällä. Nyt jälkeenpäin ajateltuna se oli todella rankkaa, ja on vieläkin vaikka lapsi on jo yli kahden, mutta edelleen heräilee öisin ei ihan joka yö mutta melko usein kuitenkin, nyt on tullut uutena jotku ihme valvomiset herää yhen aikaan ja meinaa että nyt noustaan ylös ja siinä pyörimisessä saattaa helposti mennä se 2-3 tuntia.... kohta onneks alkaa äippäloma ja sitten saa edes aamulla nukkua hieman pidempään eikä herätys soi kello 5.20...

Alkuperäinen kirjoittaja fc-venus:

Tätä peesailen. Ne työpaikat on tosiaan aika kivenalla näinä aikoina :)

peesailen tätä.

Hei!
Mulla on kanssa töihin meno ja poika 9 kuukautta, pojan isäkään ei voi
jäädä kotiin hoitamaan. Kyllähän siinä varmasti itku tulee multa ja pojalta
kun pitää jättää tuntemattomien ihmisen kanssa. Se ajatus jotenkin lohduttaa
kun ajattelee että onhan siellä muitakin samanikäisia ja kyllä kun leikit
kunnolla alkaa niin eiköhän äiti ja isi vähäks aikaa unohu.

Poika meni perhepäivähoitoon vanhempainvapaan päätyttä. Hoitopaikka on ihana, poika viihtyy ja saa syödä ja nukkua omassa rytmissään. Itse kai tässä kärsii, lasta kova ikävä koko ajan. Yritän vain ajatella, että ihan hyvää se pojalle tekee, kun oppii olemaan muiden lasten kanssa eikä tarvi aina vaan äidin naamaa katsella. Ja vaikka poikaa ikävöinkin, niin työhön paluu on kyllä tehnyt ihan hyvää itsellenikin, mammalomalla tuo sosiaalinen verkosto kutistui melko olemattomiin.

Yhteistyössä