Vauva (7kk) valvoo öisin, apuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti on vähän väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti on vähän väsynyt

Vieras
Oiskos kellään apuja, ideoita?

Vauva on nyt pari kuukautta tai ylikin valvonut lähes joka yö. Vauva nukahtaa kaikille unille (paitsi siis yöllä) oikein hyvin, itekseen eikä siis syliin tai pullolle. Iltaisinkin nukahtaa tosi hyvin.

Noh, nukkuu sitten yöunia tunnin, pari ja herää. Joskus nukahtaa vielä uudelleen ja ja joskus ei mutta siis viimeistään klo 2 herää ja valvoo vaihdellen 2-3h, viime yönä 4h. Yleensä herää itkemään eikä rauhoitu sänkyyn, on nostettava ylös. Itku alkaa aina kun koettaa laittaa sänkyynsä.

Viime yönä otin viereeni, siinä nukahti n. tunniksi ja sen jälkeen valvoi klo 2-6 höpisten, kiljahdellen, vedellen mua tukasta jne.

Vauvan pinnasänky on ihan mun sängyn vieressä, ei siis luulisi olevan mikään kamala hätä tai yksinäisyys kun olen ihan lähellä.

Tassuttelu teoriassa kuulostaa hyvältä, käytännössä ei vaan siihen rauhoitu. Ja miten kauan sitä itkettämistä sitten pitäisi jatkaa? Esim. 5 min ja sitten rauhoittelu? Jatketaanko tota sitten tuntikausia?

Niin, ja päivällä nukkuu tosi hyvin. Myös aamulla nukkuu hyvin ja jatkaa unia helposti puoleen päivään jos annan. Olen yrittänyt rajoittaa noita aamu- ja päiväunia, mutta se ei ole auttanut. Olen myös pyrkinyt siihen, että on väh. 3h hereillä ennen nukkumaanmenoa, ei auta. Päiväunilta monesti joutuu herättämään, kun nukkuisi tietysti univelkojaan pois... Mikä siinä on, että päivällä nukkuu hyvin ja yöllä ei? Yövalokin on jne.

En tiedä mikä avuksi, mutta meillä 7kk ihan sama tilanne. Saattaa yöllä valvoa monta 1-2h pätkää omassa sängyssään kiljuen ja hölpöttäen omiaan. Itkuksi asti menee noin 1-2krt, jolloin juo pullollisen (200ml) maitoa ja nukahtaa tovin huudeltuaan uudelleen. Sänky siis meidän sängyn vieressä.

Pois en ota sängystä jos ei huudoksi mene. Meillä ei luulisi liittyvän liikkeelle lähtemiseen, kun ei vielä liiku mihinkään... :) vinkkejä kuulen myös minä mielellään jos jollain on antaa tuohon yön rauhottamiseen.

Rajoita päiväunia. Kahdet päiväunet, nouskaa aamulla järkevään aikaan ja tarjoile ruoat aina samaan kellonaikaan. Ulkoilu aina samaan aikaan. Älä laita liian aikaisin nukkumaan. Tuon ikäisen yöunet voi olla vaan 8 tuntia joten jos menee kahdeksalta nukkuun niin herää varmasti keskellä yötä.

Meillä vauvan yöheräilyihin auttoi (ainakin vähän) unipussi. Heräili aiemmin helposti ja nous sitten heti konttausasentoon. Viikon käytössä ollut unipussi rauhoitti näköjään selvästi vauvaa, niin että on nukkunut lähes joka yö koko yön omassa sängyssään (herää kyllä pari kertaa, mutta pelkkä tutti+tassutus on auttanut). Lisäksi yritän tankata illalla vauvalle mahdollisimman korkeaenergista ruokaa just ennen nukkumaan menoa, jotta ei tulis yöllä ainakaan nälkä. Tsemppiä!

Niin ja meidän vauvan heräilyjen kanssa on erityisen tärkeetä, et siihen reagoi heti (eli imettää ja laittaa takas omaan sänkyyn tai vaan tassuttaa ja pistää tutin suuhun). Jos vauva kerkee itkeä hetken, niin sitten se herää kunnolla ja sit meilläkin valvotaan ja kauan..

Yhteistyössä