Vauva 6viikkoa ja todella iso napatyrä,mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja napatyrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

napatyrä

Vieras
Pullistu eilen illalla kun huusi suoraa huutoa,koliikki. ainakin luulen et napatyrä on? en saa kuvaa tänne laitettua mutta sillain että napa pullistuu ainakin parisenttiä ulos:/ pitääkö soittaa neuvolaan vai odotanko maanantaihin kun silloin oikea neuvolaaika olisi... vai käynkö heti lääkärissä? tekeekö mitään sille?

Mulla oli toisella lapsella, sellainen tosi iso. Ei siitä neuvolassakaan sanottu kuin että seuraillaan.. meni itsekseen ohi parissa kuukaudessa. Voit kokeilla painaa: siitä pitäisi kuulua hieman loriseva ääni, pitäisi myös palautua itsekseen ylös. EI välttämättä ole mitenkään haitallinen juttu siis.

Juu oon kokeillu painaa ja kuuluu se jänskä ääni... ja pongahtaa heti ylös! eipä neuvolassa enää vastattu ku soittoaika oli aamulla. siksi mietenkin että ainut vaihtoehto on mennä joko yksityiselle tai påivystykseen mut onko tuo sit niin akuutti? voiko vauva itkeä sen takia? maanantaina olisi oikea 2kk neuvola aika...

Neuvolassa sanottiin, että yleensä painuu itsestään takaisin. Meillä taisi mennä kolmessa kuukaudessa takaisin. Yleensä vuoden sisään vissiin painuu takaisin.

omalla lapsellani pullahti napatyrä koska oli kanssa kovin huutavainen ja keskonen(en tiedä vaikuttaako se mitenkään asiaan). mutta ei siis hätää kunhan tyrä painuu alas, harvemmin napatyrä kureutuu ja harvoin niitä lapsilla leikataan ellei ole todella suuri. oman lapsen napatyrä alkoi hiljalleen pienemään ja ihan kaunis napa on nyt =) ei siis hätää! tosin kauheen nätti se ei kylläkään ole... =) j

[QUOTE="hmmm";26105645]minkälainen on kureutunut tyrä? tai mistä tietää et olis?[/QUOTE]

Se tarkoittaa että suolta menee tyräposrtista niin kiertyen että verenkierto suolessa lakkaa tai heikkenee. Googlaa vauvan napatyrä, vauvan artikkelissa on lastenlääkäri Marjo Renko vastannut tyhjentävästi :)

Meidän tytöllä oli kanssa TOSI iso napatyrä, pullahti heti kun se napatynkä irtosi. Puolen vuoden jälkeen alkoi selvästi pienentyä ja nyt 8 kk iässä napa näyttää melkein normaalilta, ihan vähän on vain kohollaan.

Tässä kuva pullahtaneesta navasta, se tosiaan paistoi ihan vaatteiden altakin:

Aijaa.com - 10035625

Meillä tuo kulkenee suvussa, kun itsellänikin on samanlainen ollut ja sisaruksillani myös. Kaikilla on hävinnyt itsestään vuoden ikään mennessä ja ihan normaalit navat meillä nykyään on. Lääkärin mukaan yleensä häviää itsestään vuoden ikään mennessä. Jos napaa painettaessa aikuisen ihmisen sormenpää ei mahdu reiästä sisään, ei kuulemma syytä huoleen.

Joskus ennen napatyrää on hoidettu teippaamalla napa litteäksi, mutta ei siitä mitään hyötyä ole ollut. :)

Meillä kans oli tytöllä iso napatyrä. Koliikki myös+muita suolentoiminta vaikeuksia..oltiin sairaalassakin kovan itkuisuuden takia ja napatyrälle ei tehty mitään. meni itsestään sitten ajan kanssa ohi. Itse olen sitä mieltä, että mahakivut voimistuivat osaksi sen takia kun ilma pääsi huonommin eteenpäin napatyrän kohdalta.

Yhteistyössä