Vauva 5kk ja imetys erittäin haastavaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei, kaipaisin vertaistukea tässä ongelmassa. Toivottavasti löytyy kohtalotovereita.

Vauva on nyt n. 5 kk vanha ja imetys alkoi takkuamaan n. 4 kk alkaen. On saanut myös soseita, muuten vain rintamaidolla. Oli pitkä rintalakko joka helpotti hetkeksi, sitten imettäessä vaan puri, päristeli, pyöriskeli... ihan kun ei enää olisi tiennyt mitä tissillä tehdään! Nyt ei tarvitse kun tissi nähdä niin alkaa joko huuto, tai kääntyy poispäin. Syö unisena, mutta huonosti.

Olen pitänyt ihokontaktia, ottanut pois imetysasennosta kun ei huoli, vaihtanut asentoja, välillä yrittänyt vaan myös tuputtaa kun ei ole syönyt aikoihin, pimeää huonetta... pumpannut sitten olen ja antanut pullosta, tiedän että voi provosoida rintalakkoa, mutta hörpyttämisessä menee tunti ja lusikoimisessa päristellään maidot veks.
Pumppaamalla koko maitomäärää en saa päiväksi, joten korvikekauppa kutsuu pian.

Onko tämä ohimenevää? Kun jo kuukauden tätä ollut, eikä näytä kun pahenevan. Haluaisin imettää ja tuntuu raskaalta ajatella lopettamista, mutta vauvan parastahan tässä on ajateltava, toki tissimaito olisi parasta, mutta kun ei vaan huoli:( tosiaan kyse ei ole mistään pienestä vaikeudesta vaan ihan kaikkea olen pyrkinyt kokeilemaan tilanteen korjaamiseksi.

Kiitos mahd. vastauksista.

En antaisi lisämaitoa ollenkaan. Se sekoittaa koko pakan.

Imetys aina ruuan jälkeen, niin vauva kokisi tulevansa kylläiseksi rinnasta, ei kiinteistä. Jos pelkäät ettei saa maitoa tarpeeksi, voit sen pumppaamasi maidon sekoittaa kiinteiden joukkoon. Ja muista, se mitä saat pumpattua, ei kerro mitään maidon määrästä /riittävyydestä.

Oletko koittanut imettää vauvaa esim suihkussa, saunassa? Kävellen? Laulaen? Kaikenlaista tosiaan kannattaa koittaa. Jos ei huoli, niin tissi pois ja hetken päästä uus yritys. On se joskus aikamoista taiteilua.

Jos vauva päristelee, leikkii, juttelee rinnalla niin anna hänen tehdä niin. Se kuuluu asiaan. Mutta jos itkee eikö huoli rintaa, älä pakota vaan kokeile myöhemmin uudelleen. Tsemppiä!

Ja itse sanoisin nyt 3-vuotiaan äitinä, itseni suunnilleen hengiltä stressanneena "vauvan parasta yrittäneenä", edelleen tästä toipuvana, niin sanoisin että taputa itseäsi olalle, halaa itseäsi lämpimästi ja onnittele itseäsi hyvin tehdystä työstä <3 Sen jälkeen haet kaupasta viisi laatikollista maitoja, ja alat nauttimaan vauvasta hyvillä mielin.
Komppaan edellistä-Tsemppiä! :)

Lisämaitoa on siinä tapauksessa minun annettava, kun vauva ei vain huoli rintaa ja kun huolii, niin juurikin leikkii siinä eikä oikein syö. Pissavaipatkin on vähenemään päin ja en vaan heru pumpulle niin paljoa, mitä vauva tarvitee maitoa:(
Olen imettänyt aina ennen soseita, näin on suositus ja tarjonnut myös jälkeenkin.
Koitan tuota suihkussa imetystä, se on kokeilematta!:) kiitos paljon vastauksista, yritän vielä...
johan tässä onkin taiteiltu, mutta täytyy ottaa sellainen asenne, että vauva saa ravintonsa tavalla tai toisella, ei maailma saa kaatua tissiin;)

Lisämaitoa on siinä tapauksessa minun annettava, kun vauva ei vain huoli rintaa ja kun huolii, niin juurikin leikkii siinä eikä oikein syö. Pissavaipatkin on vähenemään päin ja en vaan heru pumpulle niin paljoa, mitä vauva tarvitee maitoa:(
Olen imettänyt aina ennen soseita, näin on suositus ja tarjonnut myös jälkeenkin.
Koitan tuota suihkussa imetystä, se on kokeilematta!:) kiitos paljon vastauksista, yritän vielä...
johan tässä onkin taiteiltu, mutta täytyy ottaa sellainen asenne, että vauva saa ravintonsa tavalla tai toisella, ei maailma saa kaatua tissiin;)

Se miten lopulta ruokit, on toki oma valintasi. Mutta on paljon mitä voi tehdä imetyksen onnistumiseksi.

Kannattaa liittyä imetyksen tuki fb-ryhmään. Tosi harvoin vauva lopettaa tissin syömisen omasta tahdostaan noin pienenä, ellei sitten kuvioon oteta pulloa/lisämaitoja jne.

Ihan hyvin olet jaksanut imettää, jo 4-5 kk imetystä takaa varmasti vauvallesi hyvän alun elämään. Muistelen että tuossa paikkeilla meilläkin oli ongelmia imetyksen kanssa. Ensimmäiset 4-5 kk oli yhtä taistelua. Olin vaan niin tyhmä etten tajunnut lopettaa tai antanut korviketta vaan elettiin pelkästään sohvalla vauva tissillä. Se oli jälkeenpäin ajateltuna tosi raskasta aikaa. Imetys alkoi sujua n. 5-6 kk:n aikana ja siitä ei sitten ole päästy eroon vaikka vauva on jo 1 v 1 kk...

Suosittelisin että kuuntelet itseäsi ja jaksamistasi. Minä taistelin tuon ajan vaan eteenpäin ja yritin antaa minimaalisesti korviketta. En voi sitä kuitenkaan sinullekaan kehottaa tai suositella, koska olin tosi väsynyt tuolloin ja lähes loppu jaksamaan.

Olen ollut imetystukiäitiin yhteyksissä, kun ongelmat alkoivat. (En ole facessa joten niihin piireihin en pääse).Sainkin paljon hyviä vinkkejä imetykseen. Mietinkin, että eihän vauva voi vielä tässä iässä lopettaa tissiä... ruokiin on lisätty maitoa myös, mutta ilman pumppaamaani maitoa vauva syö ehkä kerran päivässä kunnolla ja sekin tapahtuu vasta yöllä. Neuvolassa näkee miten paino on noussut, vai onko.
Olen ymmärtänyt, että tämmöinen reilu 7kg vauva tarvitsee reilun litran maitoa päivässä. Ei varmaan täyty näillä 8 pikku imasulla ja yhdellä kunnon syönnillä millään?

Pidän imettämisestä todella paljon ja siksi haluankin taistella vielä, se, että tämä menisi mahdollisesti ohi auttaa jaksamaan. Vielä pää kestää, en tosin tiedä kuinka kauan, huoli oman lapsen ravinnon saamisesta on tietysti suuri.
Kiitän vielä teitä, pakko päästä purkamaan tuntoja ja hyvä tietää, etten ole ainoa tämänkaltaisen ongelman kanssa:)

Olen ollut imetystukiäitiin yhteyksissä, kun ongelmat alkoivat. (En ole facessa joten niihin piireihin en pääse).Sainkin paljon hyviä vinkkejä imetykseen. Mietinkin, että eihän vauva voi vielä tässä iässä lopettaa tissiä... ruokiin on lisätty maitoa myös, mutta ilman pumppaamaani maitoa vauva syö ehkä kerran päivässä kunnolla ja sekin tapahtuu vasta yöllä. Neuvolassa näkee miten paino on noussut, vai onko.
Olen ymmärtänyt, että tämmöinen reilu 7kg vauva tarvitsee reilun litran maitoa päivässä. Ei varmaan täyty näillä 8 pikku imasulla ja yhdellä kunnon syönnillä millään?

Pidän imettämisestä todella paljon ja siksi haluankin taistella vielä, se, että tämä menisi mahdollisesti ohi auttaa jaksamaan. Vielä pää kestää, en tosin tiedä kuinka kauan, huoli oman lapsen ravinnon saamisesta on tietysti suuri.
Kiitän vielä teitä, pakko päästä purkamaan tuntoja ja hyvä tietää, etten ole ainoa tämänkaltaisen ongelman kanssa:)

Jos jaksat vielä yrittää niin ehdottomasti yritä jatkaa vielä imetystä. Laskeskelin tässä yksi päivä miten paljon olen säästänyt rahaa korvikkeissa kun olen imettänyt vuoden lastani, ja aika iso raha siitä jäi taskuun. Joten ei se vaiva ole pelkästään vauvan takia vaan myös taloudellisesti kannattavaa.