Vauva 5 viikkoa ei nuku päivällä!!

Olisikohan teillä mitään neuvoja antaa miten helpottaa meidän pikkuisen elämää. Eli tyttö on nyt 5 viikkoa eikä millään nuku päivällä kunnolla. On väsynyt ja kitisee mutta nukkuu vain 5-15min kerrallaan. Vaikuttaa jotenkin yliuteliaalta, koko ajan on silmät isolla ja seuraa mitä ympärillä tapahtuu. Kovasti juttelee jo ihmisille ja ihan itsekseenkin kun herää. Ei tässä muuten mitään mutta kun ei mitään saa tehtyä kun tyttöä joutua koko ajan hyssytellä, viihdyttää kantaa jne. Ja illalla saa hysteerisen huutokohtauksen kun on yliväsynyt. Itken sitten itsekin kun huuto on niin kauheaa, vauvalla valuu hiki ja koko kroppa on ihan jäykkänä. Mikään hyssyttely ei auta vaan nukahtaa sitten viimein huutoon. Tämän jälkeen nukkuu sitten 6h putkeen, syö ja jatkaa unia aamuun. Eli öisin nukkuu hyvin mutta päivällä ei. Olen yrittänyt pitää asunnon hiljaisena, yrittänyt pitää ääntä, lykännyt vaunuissa, hyssytellyt jne. Kaikkea on kokeiltu mutta ei nuku!! Mitää teen??
 
meillä oli huutoa illat, 16 (17) - 21 (22) täyttä huutoa. nukahti minuutiksi ja heräsi taas. meillä auttoi kantoliina. kun siihen nukahti ja oli hetken nukkunut, laskettiin poju sänkyyn. joskus jäi sänkyyn, joskus taas alkoi huuto ja sama rumba uusiksi. kävimme vyöhyketerapiassa sitten ja itkut loppui. toiv toiselle ei tuu koliikkia.
Jaksamisia.
 
Ei nukkunut meilläkään päivisin kun max 15min torkkuja. Aina ei sitäkään. Kantoliina/rintareppukaan ei saanut nukahtamaan, vaunussa myös se 10-15min ja heräsi huutamaan. Mikään ei auttanut ja siinä vaiheesa kun yötkin huononivat ja oli unta 8-9h/vrk pätkissä, vein tutkittavaksi. Vasta 5kk iässä alkoi sujua nukkuminen jotenkuten eikä tää nytkään 7kk mikään supernukkuja ole. Ei siinä voinut kun yrittää jaksaa ja toivoa että joskus helpottaa.
 
Meillä myös neitokainen ollut koko pienen ikänsä (nyt kohta 2½kk) ollut huono nukkumaan päivällä, yöt on kyllä aina nukkunut. Sisällä ei nuku vieläkään kuin pisimmillään puolen tunnin unia, joskus yliväsyneenä saattaa mennä tunti vahingossa. Meillä ratkaisu onkin ollut vaunuissa nukuttaminen, nyt nukkuu aamupäivällä 2-3 tuntia ulkona, iltapäivällä 2 tuntia, ja illalla yleensä sisällä vielä puolen tunnin torkut ennen yöunia. 5 viikon iässä oli meilläkin tuo ns. itkupiikki mikä on monilla vauvoilla eli "itkuisuusaste" on korkeimmillaan, mutta se helpottaa kyllä! Ainakin meillä rupesi huomattavasti paranemaan unet tuossa 2kk korvilla, kun aloitin samalla Disflatyl-tipat masuun ja aloin nukuttaa vauvan vatsallaan vaunuihinkin (tämä on vain mun mielipide, vauva nukkuu levollisemmin eikä itke mahaa). Tietysti kaikki peitteet yms pitää tarkistaa huolellisesti jos vaunuihin nukuttaa vatsalleen ettei tukehtumisvaaraa ole. Tyttö meinaa vieläkin herätä n. tunnin päästä nukahtamisestaan vaunuihin, mutta pari kertaa kun käy heijaamassa vaunuja niin nukahtaa uudestaan. Ulkoilu ois siis munkin neuvo! Ja jos mahan takia valvoo niin tosiaan Cuplatonia tai Disflatylia voi kokeilla. Ja jos siltä tuntuu niin nukuta vatsalleen, se on aina ihmisestä kiinni miten toimii. Mutta tsemppiä sulle kauheesti, tiedän todella mitä toi iänikuinen kantaminen voi olla... Koita muistaa että kun yöt nukkuu kuitenkin niin se on hirveän hyvä asia, kaikki vauvat ei nuku silloinkaan... Rintarepusta on ollu meille myös jonkun verran apua, siinä tyttö tykkää välillä nukkua jos esim. kaupungilla ollaan.

Voimia sulle ja laita vaikka yv:tä jos siltä tuntuu :)
 
Täällä aivan samanlainen tilanne.. Yleensä olen saanut sentään vauvan nukkumaan 3-4 tuntiin päivällä sillä kun olen vaunuun laittanut ja lähtenyt kävelylle, mutta eilen ei sitten sekään auttanut, mutta uskon että se johtui kuumuudesta.. Se vaan on uskomattoman vaikeaa ja raskasta kun toinen vain itkee ja itkee eikä voi tehdä mitään mikä helpottaisi.. Nyt olen sen huomannut että laitan vauvan lattialle leikkimaton päälle itsekseen makoileen ja olemaan kun itkua alkaa tulemaan ja yleensä siinä sitten viihtyy paremmin kuin sylissä... Sylissä yleensä itku vain tuntuu pahenevan.. Tuttia sitten vaan uudestaan ja uudestaan suuhun ja sitä kautta ollaan sitten saatu toinen nukkumaan.. Yöt tosiaan menee aivan mahtavasti viime yönä nukkui 23-05 sitten söi niin, että nukkui ja 05-09 syöpöttelyä ja sitten vielä parisen tuntia unta.. Saas nähdä miten tämä päivä tästä etenee.. Tuossa Tytsi nyt sitten makoilee ja ihmettelee leikkimatollaan.. Kohta vaunuttelemaan.. Paljon tsemppiä ja jaksamisia sinne teille. On se silti "mukava" tietää ettei olla ns. yksin tilanteessa vaan, että muillakin on tälläistä.. En tiedä miksi, mutta se tosiaan helpottaa..

 
Minun esikoinen oli ihan samanlainen. Valittelin asiaa "neuvolassa, sanoivat etta ole tyytyvainen, "wakeful baby" on yleensa merkki alykkyydesta...Sain siivottua kotona poju kantorepussa. Noin 3 kuukauden iassa lapsella oli yhden paivan hoitaja, joka oli paivalla laittanut lapsen nukkumaan vatsallaan. Olin ihan kauhuissani, mutta vaavi tyytyvaisena oli nukkunut 3 tunnin paivaunet...siita asti olin sitten vahan rennonpi tuon vatsallaan nukkumisen kanssa. Pikku-veli on nyt kolme viikkoa, en viela ihan uskaltaisi kokeilla vatsallaan nukuttamista. Mutta eipa ole paivauni-ongelmaakaan; tama kakkonen nukkuu melkein paivalla paremmin kuin yolla! :headwall:
 

Yhteistyössä