Vauva 4kk tahtoisi nukkua tissi suussa! =(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja?!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja?!

Vieras
Vauva on tullut koko ajan riippuvaisemmaksi rinnasta, iltaisin ei missään nimessä nukahda muuta kuin rinnalle. Nukkuu sitten noin 2,5h ja herää syömään, syö yön aikana kolme kertaa. Se ilmeisesti aivan normaali määrä, mutta kun vauva haluaisi aamuöisin nukkua rinta suussa! Hyörii ja pyörii, mitä lähemmäs aamua menee sitä huonommin suostuu nukkumaan muuten. Vauva nukkuu lähinnä omassa sängyssä, kuuden pintaan otan viereen koska en jaksa nostella edes takaisin. Mikä tuohon auttaisi? Tutin viskoo vihaisena suustaan ja huutaa aivan hysteerisenä etenkin iltaisin mikäli ei saa tissiä. Eikä kyse ole siitä että pitäisi syödä, tahtoo vaan pitää rintaa suussaan. Miten paljon vauvaa voi huudattaa? Eilen illalla mies yritti hyssytellä vauvaa sylissä tutti suussa uneen iltasyönnin päälle, vauva huusi puoli tuntia koko ajan hysteerisemmin ja lopulta annoin taas rintaa ja nukahti siihen...
Olen itse tosi väsynyt näihin yötouhuihin, aamuisin väsynyt olo kun noustaan.

No, ilmeisesti vauvasi on omaksunut uniassosisaatiokseen tissin ja ilmeisesti siitä on päästävä eroon.. Ota ensin nukuttamis/imetys tilanteeseen mukaan jokin toivottu kapistus jonka kanssa suot vauvasi nukahtavan esim rätti, lelu tms... Tämän jälkeen kun olet tutustuttanut vauvan uuteen nukkukaveriin niin alkaa voimia ja kärsivällisyyttä vaativa ajanjakso: joka kerta kun vauvasi on nukahtamaisillaan, otat tissin pois, kun vauva hamuaa sitä takaisin, katso mihin se johtaa, jos vauva kovasti vastustaa, anna hänelle rinta takaisin kunnes vauva on jälleen nukahtamaisillaan jolloin taas otat rinnan pois ja jos taas vastustetaan jatketaan tätä niin kauan kunnes vauva tyytyy nukahtamaan ilman rintaa. Siinä voi mennä ensimmäisillä kerroilla kauan!!! mutta jos et tahdo lastasi huudattaa vaan auttaa nukahtamaan ilman rintaa on sinun siinä häntä opetettava.

Tämän menetelmän luin eräästä kirjasta ja se toimi meillä kun vauva oli 3kk ja nukahti aina vain tissi suussa..

Voimia ja sitkeyttä, kyllä se siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja neuvoja?!:
Vauva on tullut koko ajan riippuvaisemmaksi rinnasta, iltaisin ei missään nimessä nukahda muuta kuin rinnalle. Nukkuu sitten noin 2,5h ja herää syömään, syö yön aikana kolme kertaa. Se ilmeisesti aivan normaali määrä, mutta kun vauva haluaisi aamuöisin nukkua rinta suussa! Hyörii ja pyörii, mitä lähemmäs aamua menee sitä huonommin suostuu nukkumaan muuten. Vauva nukkuu lähinnä omassa sängyssä, kuuden pintaan otan viereen koska en jaksa nostella edes takaisin. Mikä tuohon auttaisi? Tutin viskoo vihaisena suustaan ja huutaa aivan hysteerisenä etenkin iltaisin mikäli ei saa tissiä. Eikä kyse ole siitä että pitäisi syödä, tahtoo vaan pitää rintaa suussaan. Miten paljon vauvaa voi huudattaa? Eilen illalla mies yritti hyssytellä vauvaa sylissä tutti suussa uneen iltasyönnin päälle, vauva huusi puoli tuntia koko ajan hysteerisemmin ja lopulta annoin taas rintaa ja nukahti siihen...
Olen itse tosi väsynyt näihin yötouhuihin, aamuisin väsynyt olo kun noustaan.

Meillä 6kk ikäinen poika, joka yöllä oli kovin riippuvainen rinnasta, tai ainakin niin luulin. Poika heräsi 1-3 tunnin välein ja rauhoittui vaan rinnalle ja itse sitä tarjosin, kun se on helppo keino saada nukkumaan. 6kk neuvolassa terveydenhoitaja sanoi, että tämän ikäisen pitäisi herätä vain kerran yössä syömään. Suositteli unikoulun pitämistä. No kokeilin heti että yöllä kun heräsi en antanutkaan rintaa, vaan tuttia, vettä pullosta ja silittelyä ja jos ei siihen rauhoittunut niin hetken pidin sylissä. Kolmantena yönä ei enää tarvinnut ottaa syliin, vaan hetken silittely riitti nukahtamaan takaisin. Näin sain pojan syömään vasta aamulla 05.30-06.30. Näin me päästiin irti tissillä roikkumisesta, teillä nyt vähän nuorempi vauva, mutta ehkä jotain vinkkejä sait.

Mitenkäs teillä muilla nyt menee? mitkä kikat auttoi?
Oma vauvani on 4,5 kk ikäinen ja tosiaan nyt on vajaa viikko heräilty yöaikaan1-1,5 h välein tissille. iltaisin ei nuku muualle kuin tissille. äiti on ihan rikkiväsynyt. minne katosi se vauva joka nukkui 4-6 h pätkiä?? ei näy...
ei syö tutipulloa, ei tutia. hysteerinen itku on tosiaan edessä jos yrittää illalla tahi yöllä muuta tarjota kuin tissiä..Huoh..en ala itkettämään vauvaani se on varma asia..muusta en tiedä.

Täällä kans samaista ongelmaa. Vauva 4,5kk ja heräilee öisin 1h-2h välein. Ja näin on ollut jo kolme kuukautta... Tissille en ole iltaisin nukuttanut (tai päiväunillekaan) kahteen kuukauteen. Vieressä tosin olen ollut ja silitellyt ja rauhoitellut muuten. Tutille oppiminen auttoi nukahtamisessa. Joskus nukahdetaan helposti ja joskus huonosti ja kovasti itkien. Niin ja tähän asti vauva on nukkunut samassa sängyssä, mutta nyt muutaman yön ajan olen nukuttanut pinniksessä, koska tuo vieressä nukkuminen ei ole helpottanut kummankaan nukkumista.

Nyt siis olen koettanut opettaa vauvaa nukahtamaan itsekseen omaan sänkyyn tissittelyjen jälkeen. Laitan vauvan sänkyynsä, laulan unilaulun ja toivotan hyvät yöt. Vauva saattaa parikymmentäkin minuuttia höpöttää itsekseen sängyssä ja sitten alkaa itkut, jolloin olen käynyt juttelemassa ja laittamassa tuttia takaisin suuhun. Saattaa rauhoittua tuolla tai pitää ottaa ehkä syliinkin. Mutta heti kun jättää vauvan yksikseen, niin itku taas alkaa. Eilen tein tuota tunnin, sitten oli pakko antaa tissiä, koska itku oli jo niin hysteeristä. Sen jälkeen vauva nukahtikin, ehkä puolittain tissille...

Yöllä taas sitten sama homma heräilyjen jälkeen - eka yritän rauhotella tutilla (ei onnistu ikinä...), sitten tissillä, johon nukahtaa melkein heti.

Vinkkejä mitä kannattaisi tehdä, jotta meilläkin opittaisiin nukkumaan?

Yhteistyössä