vaunujen lämpötila?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aino
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aino

Vieras
Kyselisin tässä että mikä on vaunujen sopiva lämpötila? Meillä on Brion Novat pehmeällä kopalla. (eli kansi topattu)

Tänään oli ulkoilma -8 astetta, vaunuissa +25!!
Pojalla oli päällä potkuhousut, body, collegepuku, tumput, töppöset, hatut ja äp:n vanupuku ja köllii äp:n makuupussissa.

Eikös toi lämpötila ole vähän liian korkea? Vauva ei ole vaunuista pois otettaessa hikinen mutta melko lämmin kyllä.

Ja jos tuo lämpötila on liian korkea, miten sen saisi alemmas? Ei viitsisi mitään jättää pois välistä kun sitten pelkään että on liian kylmä..

Minä olen miettinyt kans et miten meidän 2 kk poika tarkenee vaunuissa.. Miten tuo lämpötila vaunuissa mitataan eli siis mihin mittari? Tänään täällä kainuussa pakkasta 15 astetta joten tänään ulkoilu jää tekemättä mutta jospa pakkanen vähän laskisi viikonlopun aikaan..

Mikähän se olisi sitten sopiva pakkasraja näin suurinpiirtein 2 kk ikäisellä?Muistelisin että neuvojatäti olisi puhunut -10 asteesta..hmm..
Onko tietoa harson käytöstä pakkasella?Muistan lukeneeni jostain että ei hyvä pakkasella koska se ilma jotenkin jäätyy sinne ja sit ei happi kulje??Mutta eikö se pakkasilma ole kuitenkin aika raakaa näin pienelle..?TIETOA?
kyselee murmeli

Moikka!!

En ymmärrä, et miks ihmiset pitää lapsia niissä makuupusseissa, kerta on kuuma?!?!
Meillä 3kk tyttö ja tänään oltiin ulkona (-8) ihan body, sukkahousut, paita, housut ja toppapuku. (tietty pipo yms...)
Kyllä siellä vaunukopassa - jos ei mitkään 80-luvun hirmut oo - on ihan lämmin kun sinne ei tuule!!!
Kertaakaan ei oo ees tullu mieleen laittaa toppapuvun kaa mitään makuupussia vielä!!!
Ostakaa sellaset ruskovillan kerrastot, niin on lapsella lämmin vähemmällä toppaamisella!

Meille ei oo sanottu mistään pakkasrajoista. Itse olen nukkunut sisaruksieni kanssa päiväunia 20 asteen pakkasella ja ihan normaali ihminen olen=).

Harson voi laittaa mutta ei kannata tukkia aukkoa ihan kokonaan, jättää vähän rakoa niin hyvin toimii.

Tiedetään, tyhmä en ole..

Mutta makuupussi kun on ylös asti kiinni niin suojaa taasen kasvoja aikasen hyvin ja myös hengitysilma vauvalle pysyy lämpämäpänä kun makuupussi on kiinni.
Kumpi parempi sitten..

Mutta on se totta että tällä palstalla ei saa kysyä mithään... huoh.

Meidän 3 kk vauva nukkui eilen n. -13 asteen pakkasella reilun kolmen tunnin päikkärit ulkona. Olis nukkunut pitempäänkin, mutta siirsin vaunut sisälle jo siinä vaiheessa. Päällä oli kyllä vaatetta niin paljon kuin kevyttoppapuvun alle mahtui. Laitoin mittarin vaunuun ja n. tunnin nukkumisen jälkeen vaunujen sisälämpötila oli +5 astetta. Mittari oli tavallinen pieni sisälämpömittari ja laitoin sen kasvojen viereen makuupussin sisälle. Vauva oli sisälle otettaessa niskasta lämmin, posket oli vaan tottakai viileinä. Vaunun aukon edessä oli kaksi harsoa päällekkäin.

Keinokuitumateriaaalit (peitot, pussit yms) hiostavat. Kannattaa suosia luonnon materiaaleja jotka hengittävät! Esim. villainen peitto vauvan suojaksi tai lampaantalja

Olen lukenut jostain (taisi olla vauva-lehti),että pakkasraja on alle 1-vuotiaalle -10 astetta.

Itse olen pukenut 7kk ikäiselle tytölleni rattaisiin muutaman asteen pakkasilla bodyn,housut/potkuhousut,sukat,villasukat,töppöset,kypärälätsä,pipon,tumput ja toppapuvun.Päälle sitten vielä villapeitto. Aina on ollut tyttö pois otettaessa lämpöisen oloinen,ei hikinen.

Ajattelin,että sitten kovemmilla pakkasilla (yli -5 astetta) laittaisin toppahaalareiden alle villapuvun.

Yhteistyössä