Vaunujen kanssa junaan - Mihin junaan?

Raitapaitainen

Aktiivinen jäsen
28.10.2007
4 934
0
36
Tampere
Ajattelin huomenna hypätä 2,5kk vauvan kanssa junaan ja viettää päivän Helsingissä. Mutta missä kaikissa junissa on matalat lattiat, että pääsee vaunujen kanssa? Ainakin Pendolino- ja IC2-junissa mutta entä tavallinen IC?

Paljon oon junalla kulkenu mutta aina eläimen kanssa.. Onko niissä jossain vaunuissa vauvan vaunuille enempi tilaa? Eli kannattaako ostaa paikka jostain tietystä kohtaa? Mitä muuta kannattaa huomioida?

Mites muuten raitiovaunut? Onko niissä jotain, että millä voi mennä ja millä ei?

Entäpä Ikeaan menevä bussi? Mistä se muuten lähtee?

Musta IC2 on kyllä ihan ykkönen tossa hommassa. Pendolinossa joutui nostamaan vaunut kyytiin ja pois, kun ei muuten päässyt. Mutta siis ongelmassasi en kyllä osaa auttaa....

Kaikissa ic- ja ic2 junissa on matala lattia ja vielä leikkivaunu, minkä alakerrassa on loistavat tilat säilyttää vaunuja. Pendolino ei tietääkseni oo tarkotettu vaunujen kanssa kulkevalle. tosin matalalattiaiset ne kyllä on. Kannattaa lippua ostaessa mainita vaunuista niin osaavat varmaan laittaa paikan hyvästä kohtaa.

Raitiovaunuihin voi mennä ihan vapaasti. Matalalattiavaunuja on aika paljon liikenteessä. Vaunujen kanssa liikkuessa ei tarvitse ostaa lippua julkisiin pääkaupunkiseudulla.

Ikean bussi menee näin
http://www.ikea.com/ms/fi_FI/campaigns/busses09/free_busses.html

MIten niin pendoliino ei ole tarkoitettu vaunujen kanssa kulkevalle? Kyllähän ne on kaikki järjestetty myös liikuntavammaisille sopiviksi joten hyvin voi vaunujen kanssakin kulkea. Olen kulkenut kaikissa junamalleissa ikajunasta pendoliinoon eikä missään ole ollut ongelmia. Kuljen kaikenlisäksi asemille joissa ei laiturit ole niin korkeat että juuri mikään juna olisi matalalattia ja lisäksi laiturilta pitää poistua portaita pitkin. Aina olen saanut paikan mahdollisimman vaunuystävälliseltä paikalta, tarkoitti se sitten konnarivaunun viertä tai lapsvaunua, kun olen asiasta lipunmyynnissä maininnut. Aina olen saanut konduktööriltä apua kun vain olen pyytänyt. Eli suosittelen valitsemaan sen minkä aikataulu sopii sinulle parhaiten.

Ja vielä pieni tarkennus.. Nuo Ikean bussit on kans vaunuille sopivia?
Ööh.. Lähtee Torikadulta Hakaniemestä.. Onko se joku semmonen paikka, että sen tajuaa et TÄSTÄ bussi lähtee? ettei se Torikatu oo joku 2km pitkä ja jostain sieltä se lähtee... :D

Alkuperäinen kirjoittaja bb:
MItenAina olen saanut paikan mahdollisimman vaunuystävälliseltä paikalta, tarkoitti se sitten konnarivaunun viertä tai lapsvaunua, kun olen asiasta lipunmyynnissä maininnut. Aina olen saanut konduktööriltä apua kun vain olen pyytänyt. Eli suosittelen valitsemaan sen minkä aikataulu sopii sinulle parhaiten.

Me aikoinaan ollaan lipunmyynnistä pari kertaa saatu paikat ihan jonnekin muualle kun ollaan pyydetty. Kiva ylläri on ollut junan saapuessa laiturille kun junavaunu/paikat on ollut ihan muuta kuin mitä on lipunmyynnissä pyytänyt.

Yhteistyössä