vatsan koko ja syntyneen lapsen koko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jättis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jättis

Vieras
Onko mahasi ollut ison kokoinen jos olet saanut ison lapsen?
Tai onko sinulle annettu iso painoarvio ja mikä on mahan koko?

Itse olen todella lyhyt (alle 155cm) ja mun vatsa ei ole mitenkään erityisen iso, ultran mukaan sikiö kuitenkin olisi kookas. Kasvaa ylimmällä käyrällä. Laskettuun aikaan on vielä kuukausi. Lääkärikin ihmetteli että vatsa on pelkkää vauvaa ja käsin koettamalla sikiö ei olisi niin iso. Kuitenkin 5 viimeistä painoarviota saman lääkärin tekemänä menevät samaa linjaa ja lapsi olisi iso. Lääkärikin mietti että miten lapsella voi enää olla tilaa.

Minä kanssa lyhyt ja maha oli suuri. Vauva kumminkin 3,5kg eli ei mikään jätti. Vaikka mahan perusteella ois voinu luulla. Se vaan kasvo tossa edessä kun ei mahtunu sisälle. Ja vauva pönkes kovasti.

Viimeisimmästä oli tosi mammuttimaha. Painoarviota ei ultralla tehty. Terkka arveli kooksi 3,6kg. Syntyi tyttö joka oli 4125g. Ja itekin lyhyt tappi (155cm).

Muoks. Mut kun mun mahat on aikaisemmista kahdestakin olleet isoja niin ei osattu kuvitella että kuitenkaan yli nelikiloista tulisi.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Minä kanssa lyhyt ja maha oli suuri. Vauva kumminkin 3,5kg eli ei mikään jätti. Vaikka mahan perusteella ois voinu luulla. Se vaan kasvo tossa edessä kun ei mahtunu sisälle. Ja vauva pönkes kovasti.

Mihinköhän päin toi mun vauva kasvaa kun vatsa ei järin suuri ole ja jos yli 5kg on la:na :D

Mä olen kanssa lyhyt ja maha oli tosi iso. Meinaan ihan järjetön. Mutta ultrassa painoarvio oli että jos täysaikasena syntyy niin painas 3kg. Synty rv 39+6 ja paino 2650g. Eli Mahan koko ja vauvan koko ei kyllä jotenkin täsmänny :o

Mulla oli maha ja sf- mitta yläkäyrillä melkein koko raskauden ajan, mutta 3,5kiloinen poika tuli.
Lapsivettä oli hieman normaalia enemmän, siitä siis johtui suuri vatsa.

Olen lyhyt ja siro, vauvamasu oli pieni, vyötärön ympärys oli alle 100cm just ennen synnytystä (rv 41+2) Vauvan synt. paino oli 3,8kg - arvioitiin kerran ultrassa ja käsikopelolla mahan päältä alle 3kg.

Alkuperäinen kirjoittaja jättis:

Mihinköhän päin toi mun vauva kasvaa kun vatsa ei järin suuri ole ja jos yli 5kg on la:na :D

alaspäin? :whistle: :D tai sitten se on sielä tosi tiukkana myttynä.

Mulla oli pieni maha mutta vauva oli 52cm ja 3700g. Pikku pallura vain tossa edessä, ja kylkien puolelle ei levinnyt yhtään. Tosin olen itse pitkä enkä ihan hoikkakaan, joten ehkä siksikin masu näytti pieneltä. Pienellä ihmisellä maha olisi varmaan näyttänyt suuremmalta... Tai jotain. :)

Mulla on kaikissa raskauksissa ollu iso maha, mutta kolmannella kerralla se oli v a l t a v a. Sieltä sitten syntyikin pikkujätti 5,1kg ja 54cm..
Ei se aina mee niin, et jos maha on iso, että vauvakin olis. Riippuu odottajan kropasta ja lapsivedenmäärästäkin osittain.

Olen normaalin pituinen (163cm) ja vatsani tuntui ainakin aivan valtavalta (taisin sen kerran jopa mitata ja muistaakseni vähän yli 120cm oli luku) mutta lapsi oli 3,2kg.
Ei pahemmin tuntunut muuta kuin vauvaa kun vatsaa kokeili.

On muuten sivuttain eli peppu yläviistossa ja pää toisessa suunnassa alaviistossa :D

On muuten sivuttain eli peppu yläviistossa ja pää toisessa suunnassa alaviistossa :D

visssin sul sitte sen mallinen lantio ja kroppa että mukelo sinne mahtuu "mukavasti" vaikka oliskin isokokonen.

Mulla oli isompi maha toisesta joka oli pienempi (3,91kg). Mutta johtui valtava maha ja valtavat sf-mitat istukasta joka oli 1,3kg painava ja ihan tuossa etuseinässä. Eli monet asiat vaikuttaa :)

Ei se kaikki riipu pituudesta, mutta lyhyellä ihmisellä on rintojen ja häpyluun välinen osa paljon lyhyempi kuin ns "normaali" mittaisella. Siksi esim sf mitta ei kerro lyhyellä ihmisellä yhtään mitään. Käyrät on laskettu keskiarvoista jotka on mitattu yli 160cm ihmisellä.

Alkuperäinen kirjoittaja F:
Mulla on kaikissa raskauksissa ollu iso maha, mutta kolmannella kerralla se oli v a l t a v a. Sieltä sitten syntyikin pikkujätti 5,1kg ja 54cm..
Ei se aina mee niin, et jos maha on iso, että vauvakin olis. Riippuu odottajan kropasta ja lapsivedenmäärästäkin osittain.

Kaks edellistä olivat 2,9kg ja 4kg

Tässä viimeisimmässä raskaudessa sf-mitta huiteli yläkäyrällä alusta saakka.
Neuvolan terkka oli kuitenkin sitämieltä ettei vauva tunnu kovinkaan suurelta vaan vauvan asento heittää mitan niin suureksi.

rv 36+ synnytystapa-arvioinnissa lääkärin ultran mukaan vauva painoi silloin n.3,5kg. Uusi kontrolli 38+4 ja silloin uusi arvio 4,1kg.
Sovittiin käynnistys 38+6 ja vauva painoi syntyessään 4050g.

Eli oli aika suuri vauva, suurin tähän mennessä.
Käynnistetiin suuren koon vuoksi (ite olen 158cm), paikat oli sen verran otolliset, kohdunsuu 4cm auki 38+4 joten kalvojen puhkaisulla lähti vartissa hienosti käyntiin. Synnytys kesti 3,5tuntia kokonaisuudessaan.

visssin sul sitte sen mallinen lantio ja kroppa että mukelo sinne mahtuu "mukavasti" vaikka oliskin isokokonen.

Lantiosta se ei ainkaan johdu meinaan se on kuvattu ja on liian ahdas alatiesynnytykseen eli sektio on mulla edessä. Ja olen itse todella pienen kokoinen ja pienipaikkainen että kyllä sitä ihmettelee mihin sinne mahtuu, mutta siellä hän nyt kuitenkin on, isona tai pienenä ;)

Pitää nostaa hattua jos alle 155cm on iso vaavi masussa ja masu on silti pienehkö, meinaan sellainen yli 5kg jässikkä on aika tukalan iso jo näin pidemmälläkin ihmisellä (175cm)...

Lantiosta se ei ainkaan johdu meinaan se on kuvattu ja on liian ahdas alatiesynnytykseen eli sektio on mulla edessä. Ja olen itse todella pienen kokoinen ja pienipaikkainen että kyllä sitä ihmettelee mihin sinne mahtuu, mutta siellä hän nyt kuitenkin on, isona tai pienenä ;)

Ja sitten kun se vaavi on sylissä niin sitä alkaa kelata miten se on voinu mahtua tonne mistä se tuli... :D Ko kattelee sitä raajojaan ojentelevaa vastasyntynyttä.

Yhteistyössä