voi olla väsynyt ja nukkuu aluksi paljon joka tapauksessa. 15 minuutissa ehtii saada pikkumassuun tarpeeksi ruokaa ja on hyväkin nukahtaa, imeminenkin rasittaa. Imemisotteen voi tarkistaa, mutta en olisi ollenkaan huolissani.
Oma pikkuiseni heräteltiin usein syömään ensimmäiset kaksi viikkoa ja nukahteli jatkuvasti rinnalle. Hän ei herännyt esim. yöllä itsestään viiteen tuntiin, joten sain neuvon herätellä, että saa tarpeeksi ruokaa (siis alkuun). Sama välillä päivällä, mutta vain aluksi. Pian lapsi oppii heräämään syömään, kun on tarvis ja kehittää itselleen sopivan rytmin. Olen hyvin tyytyväinen vauvaan, joka osaa edelleen nukkua yöllä 4 - 5 tuntia, vaikka olin alussa huolissani minäkin. Pieni voi hyvin ja on kasvanut loistavasti, oppii jo nauramaan
Lapsilla on erilaisia ruokatapoja, jotka muuttuvat iän myötä. Tutustele rauhassa omaan vauvaasi. Mutta jos olet oikein huolissasi, voit ja kannattaa aina kysyä neuvolasta ja käydä punnitsemassa vauvasi, niin näet, että hän saa tarpeeksi ruokaa. Ja erilaisia imetysasentoja kannattaa kokeilla. Muuten neuvoisin syöttämään vauvaa aina, kun hän haluaa. ja alussa voi herättää vauvan syömään, jos tauot ovat pitempiä kuin 4 tuntia. Viimeinen hörppy varsinaisen syömisen jälkeen on usein hyvä yömyssy. Näin luulisin ja meillä on vähän samanlaista vielä. Lasta nukutetaan vieressä tai sylissä pitämällä ja hiukan syöttämällä, jos ei muuten heti yksikseen nukahda aina (enää). Joitain lapsiahan nukutetaan useilla eri tavoilla tuntikausia, kuulemma... ja yksi kokeneen neuvo: älä usko kenen tahansa neuvoja! Minuakin peloteltiin sillä, että lapsi nälkiintyy, kun ei syö 2 -3 tunnin välein, maitoa ei tule tarpeeksi, lapsi on kipeä, kun ei valvo paljoa, pitää antaa lisäravintoa(älä edes kokeile, ellei ole pakko - neuvolasta ohjeet!) - siis ei pidä paikkaansa. Vastasyntyneet tosiaankin nukkuvat paljon eikä massuun mahdu paljoa ruokaa. Tehokkaalla imemisellä masu täyttyy nopeasti ja sitten nukuttaa taas. Minulle antoivat siis huonoja neuvoja kokeneet monen lapsen äidit ja ammattilaisetkin (tutut, ei neuvolassa tmv.), saivat aikaan ihan turhaa huolta ja pelkoa. Kysy tosiaan neuvolasta, älä huoli turhia ja nauti ajasta pikkuisen kanssa!
Onneks olkoon vielä