väsynyt äiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kolmenmamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kolmenmamma"

Vieras
Olen jotenkin väsynyt olemaan äiti meillä on kolme alle kouluikäistä lasta (5v tyttö, 3v poika ja 4 kk poika) tytöllä on todettu alkuvuodesta epilepsia jota vielä tutkittaa ja lääkitystä kokeillaan poissaolokohtauksia ja unenaikaisia kohtaukset. Hänellä on viivettä kehityksessä ja nyt uutena yllärinä että hänellä on yksi munuainen jonka takia häntä tutkitaan lisää myös.
Ja keskimmäiselläkin on lievää viivettä puheen kanssa.

Nyt sitten nuorin ollut levotn nukkuja yöt ok vaikka kitisee, päivällä ei nukku kun noi puolen tunnin tai tunnin jaksoja muutaman viikko sitten nuorin nukku vielä kahdetkin jopa 3 tunnin vaunu unia ulkona nyt ei niitäkään kun noita lyhyitä ja kun työntää vaunuja!
Mikä neuvoksi rakkaat ihmiset neuvoja ja edes jotain mikä mun elämää lohduksi antaa!

No nuorin voi vielä oppia (nopeastikin) vaikka kuinka hyväksi nukkujaksi. Mutta eipä siihen kikkavitosia ole :) Isompien lasten kohdalla taitaa vaan olla luotettava lääkäreihin ja terapeutteihin...on sulla jaksamista kyllä. Voimia! Ja koita jättää kaikkia turha tekeminen niin minimiin kuin mahdollista.

[QUOTE="vieras";25136522]Oletteko ottaneet rokotuksia hiljattain?[/QUOTE]

Tarkoitat varmaan sikapiikkiä? Muita rokotuksia ei varmaan tarvitse ottaa puheeksi tämän otsikon alla.

Olen vain yhden äiti, mutta tunnistan kyllä tilanteen. Mulla on lapsi, joka ei ole nukkunut päikkäreitä kuin vartin pätkissä edes vauva-aikana, ja mies joka pahimmissa tilanteissa taantuu uhma-ikäsen tasolle sen sijaan, että olisimme yhteisrintamassa arjen vastoinkäymisiä vastaan. Ja lapsi siis valvotti öitä 4-vuotiaaksi asti.

Mun keinot oli 1) isovanhemat. Nimenomaan mun omat vanhemmat, koska omille voi sanoa suoraan millaista apua tarvitsee ja millainen apu vain hankaloittaa tilannetta. Oikeastaan isovanhempien apu mahdollisti kohdat 2) nukkumisen järjestäminen. ja 3) oma aika ja 4) kaverin kanssa syömään ja 5) miehen kanssa kaksin. Oikeastaan myös 6) isovanhemmat meillä kotona päivällä auttamassa auttoi näkemään miten ihana lapsi mulla on vaikka hän voimia siihen aikaan veikin.

Univajeessa sitä ei vain ole oma itsensä. Yhdessä yössä ei paikata pitkää univajetta, mutta kyllä sillä jo ihmeitä tehdään silläkin.

Kaikki apu vastaan mitä saat. Neuvola, kodinhoitaja, kerhot, päivähoito jne?

Neuvolassa annettiin kk sit ne pakollisesti rokoteet ei ollut sikapiikkiä.. nuo rokotuksia jälkeen poika ollut itkuinen ja unet menneet vaan huonoksi
ennen oli ok huomena olis lääkärineuvola joten saa nähdä mitä sanotaan

Hei väsynyt äiti. Eksyin tänne, kun itsekkin etsin lohtua siihen, etten tiedä kuinka välillä jaksaisin.
Minulla on kolme poikaa 8v, 5v ja 4v.
Ei minulla ole samanlaista tilannetta kun sinulla, mutta halusin kuitenkin sanoa sinulle, että vaikka on kuinka rankkaa, niin muista ettei lapsillasi ole ketään niin tärkeää kuin sinä.
Itse huomasin oman väsymykseni jokunen aika sitten ja pysähdyin.
Maailma on menossa siihen suuntaan että koko ajan pitäisi pystyä parempaan ja jaksaa hoitaa uskomattoman paljon asioita: työ, perhe, parisuhde, terveys.....
Ei minulla riitä aikaa, tuntuu ettei lapsetkaan saa aina kaikki tasapuolisesti aikaani.
En tiedä auttaako tämä sinua, mutta on ok ettei aina jaksa, silloin olet ainakin rehellinen itsellesi ja se on aina paras lähtökohta.
Toivon että saisit voimaa tästä kun sanon että minäkin olen väsynyt, ja kun luin sinun tekstisi, tuli sellainen olo etten ole yksin ja jotenkin se lohdutti edes hetkeksi.
Vertaistuki on hieno asia.
Nyt silmät itkusta turvonneena, kiitän sinua että loit jaksamista minulle.
En voi viedä pois sinun huolta lapsistasi, mutta huolehdi itsestäsi ja siitä että saat nukkua, niin et kokonaan murru.
Avun hakeminen osoittaa selkärankaa ihmisessä,sekä vastuullisuutta. Sinä annat esimerkin lapsillesi, muista se.
Pyydä apua läheisiltä tai kunnalta ( perhetuki ) siihen että saat nukkua. usko pois, kunnon unien jälkeen jaksaa hetken paremmin.
Hyvää jatkoa sinulle ja voimaa ennenkaikkea, leuka ylös, olet maailman parhain äiti lapsillesi!!!

Täältä tää taas tulee, mutta onko pienimmäisellä mitään allergiaan viittaavia oireita? Puklaa paljon tai kakkaa usein? Meillä tyttö 8 kk ollut aina huono nukkuja yöllä ja just todettiin altistuksella maitoallergia.

Neuvolassa sanottiin mun allergia epäilyille, että ei voi olla, koska ei ole iho oireita. Ne ei neuvolassa tunnu tietävän, että maitoallergia voi olla myös suolisto peräinen ja näin ollen ei välttämättä tule mitään kovin näkyviä iho-oireita. Nyt vauveli saa apteekin maitoa ja pärjää yhdellä syötöllä yöllä :-).

Nuorin voi vain olla muuttanut unirytmiään eli kokeile pitää hereillä hetken kauemmin ja viedä vasta väsyneempänä unille. Tai sitten juuri toisinpäin. 4 kk nukkuu usein säännöllisesti 3 päiväunet, n. 2 tuntia kerrallaan. Näin niinku normikeskivertovauva herää klo 8, päiväunet klo 10-12, klo 14-16 ja klo 18-19, yöunille klo 21. Voisit kokeilla tätä rytmiä teille, mutta ei se aina silti toimi.

Olet varmasti väsynyt, kun on noita sairaushuoliakin! Ota todella rennosti lasten kanssa eli teette nyt hetken vain sen, minkä jaksat. Kun itse ei ole kireänä ulkoilun tai syömisen tai dvd:n katselun suhteen, niin jaksaa paremmin muutenkin. Eli siis jos sulla on jotain tällaisia "hyvä äiti"-myyttejä, niin laita romukoppaan ne. Lapsista tulee kunnollisia, vaikka joskus olisi eineksiä tai muuta helppoa tai jos joskus katsotaan liikaa dvd:tä. Yritä itse huilata ja rentoutua ja nukkuakin. Siivoukset odottaa kyllä. Voisitteko palkata siivoojan teille? Tai saisitteko muuta kotiapua? Suosittelen sulle myös jotain säännöllistä harrastusta eli olisi jokin aika viikossa, jolloin sun on "pakko" mennä pois kotoa.

Yhteistyössä