Vasurien äidit!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pyryharakka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pyryharakka

Aktiivinen jäsen
09.02.2005
2 304
0
36
Meillä tuo pikku-ukko on vasuri vaikka me muut ollaan oikeakätisiä.No,eipä tuo nyt mua haittaa kumpaa kättä lapsi käyttää mutta oletteko huomanneet että lapsellanne olisi vaikeuksia esim.saksien käytössä?Vaikka olisikin vasurien sakset?Meillä tuo poika ei oikein osaa saksilla leikata,se käden asento on ihan omituinen ja sen takia sitten joutuu sitä kättä kauheasti jännittämään josta seuraa että se väsyy nopeasti.Samoin esim.ompeluneula on hankala.Kynäote ja kirjoitus sujuu ihan hyvin,siinä ei ongelmia.Tosin veitsen käyttö on välillä hankalaa.
Eilen sitten käytiin puheterapeutilla ja se rupesi puhumaan että jos hän kysyisi paikkakunnan toimintaterapeutilta että jos poika voisi ruveta käymään siellä.Varsinkin nyt olisi hyvää aikaa kun kouluun lähtöä lykättiin vuodella niin ennen koulunalkua opetella nuo kunnolla.Samalla katsottaisiin muu hienomotoriikka.
Musta oli oikeastaan aika hienoa että puheterapeutti rupesi tuota ehdottelemaan,ei sitten tule koulussa ongelmia sen takia että kun ote on väärä niin käsi väsyy ja sen takia ei hommista tulisi mitään.Muuten tuo vasurin käyttö sujuu vaivattomasti,ainoa on tuo ettei ihan kaikkiin saa sitä kunnollista otetta jolloin työskentely on hankalaa.

Vasenkätisten sakset eivät ole kaikki "aidon" vasenkätisiä, eli terät ovat samoinpäin, kuin oikeakätisissäkin. Leikatessa joutuu siis "kurkkaamaan" terän väärältä puolelta, meneekö suunnitelmien mukaan. Sekin hankaloittaa vähän.

Meillä poika leikkaa oikean kätisten saksilla ihan sujuvasti. Meillä myös saksia jotka ei kummankaan kätisiä. Koulussa taitaa käyttää vasen kätisille tarkoitettuja.
Mutta voi olla että jos ei selvästi vasen kätinen vaan on ns molempi kätinen niin joku juttu sit ei oikein suju kummallakaan.

Joo,siis meillä tuo poika on ihan pääsääntöisesti vasuri.Joskus kun vasen käsi väsyy tai hommat ei luista niin saattaa kokeilla oikealla mutta siitä ei tule siten senkään vertaa.Tosin eipä se kauheasti ole saksilla innostunnut leikkelemään,mitä nyt neuvolassa on joutunnut niitä viivoja pitkin leikkaamaan.Tosin viiva saattaa mennä kaukana siitä leikkauskohdasta.
Täytyy nyt toivoa että tuolta toimintaterapeutilta saisi edes hivenen apua tuohon.

Poika on vasuri ja saksia käyttää vasemmalla, myös oikeakätisten. Neulan käytöstä en tiedä, en ole nähnyt hänen sitä käyttävän. Virkkaamaan hänet opetti vasenkätinen kummitätinsä ja ihan hyvin sujuu, kieli kiertää poskesta toiseen keskittyessä virkkaamiseen. :heart:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 10:59 JonseredLaLoca kirjoitti:
Vasenkätisten sakset eivät ole kaikki "aidon" vasenkätisiä, eli terät ovat samoinpäin, kuin oikeakätisissäkin. Leikatessa joutuu siis "kurkkaamaan" terän väärältä puolelta, meneekö suunnitelmien mukaan. Sekin hankaloittaa vähän.
Nykyiset Fiskarsin lastensakset ovat aidosti vasenkätisiä, aikuisten malleissa löytyy kai molempia.

Toinen meidän vasureista on aika sekakätinen. leikkaa mieluummin oikealla oikeakätisten saksilla. Mutta kaikki piirtämis- ja kirjoittamisjutut tehdään aina vasemmalla.

Toinen vasuri käyttää vasemmalla niin tavallisia kuin vasurinkin saksia. Alku oli todella hankalaa, oli sitten kummat vaan sakset käytössä. Kuulostaa hyvälle, että asiaa seurataan noinkin tarkasti ilman, että joutuu itse niitä juttuja vaatimaan =)

Meidän vasuri oli vahvasti vasuri jo hyvin varhain eli jo vuoden ikäisenä siirsi esim. lusikan aina vasempaan käteen. Saksien käytössä ei ole ollut ongelmaa. Ainoa asia, jossa tarvitsi "tukiopetusta" oli virkkaaminen ekalla luokalla. Opettaja ei osannut tai ehtinyt opettaa isossa luokassa virkkausta vasenkätisesti, joten opettelin ensin itse ja opetin sitten pojalle.

Itse vasurina voin sanoa etten koskaan oppinut leikkaamaan vasurien saksilla ja veetutti kun aina niitä tyrkytettiin minulle. En myöskään lyö pesäpalloa vasenkätisten puolelta vaikka sille paikallekkin minua aina tungettiin. Kaikki vasurit eivät tee asioita "niin kuin pitäisi tehdä". Anna lapselle aikaa ja mahdollisuudet itse löytää toimivimmat työskentelytavat ja vehkeet.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 17:30 Vasuri kirjoitti:
Itse vasurina voin sanoa etten koskaan oppinut leikkaamaan vasurien saksilla ja veetutti kun aina niitä tyrkytettiin minulle. En myöskään lyö pesäpalloa vasenkätisten puolelta vaikka sille paikallekkin minua aina tungettiin. Kaikki vasurit eivät tee asioita "niin kuin pitäisi tehdä". Anna lapselle aikaa ja mahdollisuudet itse löytää toimivimmat työskentelytavat ja vehkeet.
Minä olen myös vasuri, joka ei sitten millään osannut lyödä vasuristi. Virkata osaan oikeakätisesti, vasuristi se ei onnistu ja kudon molemminpuolisesti kutimilla (paitsi nurea silmukka ei onnistu oikeakätisesti).

Miten käytät tietokonetta? Onko sinulla hiiri vasemmalla puolella?
Minä en osaa käyttää vasuriasetuksin hiirtä.

Ainut mikä minulle tuottaa päänvaivaa, on kastikekauhat, joissa se kaatonokka on oikeakätisesti toteutettu.

Meillä poika on sekä vasen että oikea kätinen.
Neuvolassa ehdotettiin toisen käden pois kitkemistä, mutta sitä en aijo tehdä.
esim. piirtää vasemalla ja syö oikealla. Tekee melkein kaiken muun myös oikealla. seurannut olen että myös vasemalla moni homma sujuu eli pystyy tekemään kummalla vaan.
Saksillakin muistaakseni leikkaa kummalla tahansa.