V
vierailija
Vieras
Näitä brändejä suomalaiset pitävät vastuullisimpina - yksi koki ison kolauksen
Suomalaiset pitävät vastuullisimpana brändinä Valiota, selviää Sustainable Brand Index 2016 -tutkimuksesta. Valio nappasi voiton kolmatta kertaa peräkkäinen. Myös muut yritykset viiden kärjessä edustavat elintarvikealaa: Fazer, Oululainen, Myllyn Paras sekä Vaasan.
Eri sarjoissa voitot menivät seuraaville:
Ruoka ja juoma: Valio (1.)
Vähittäiskauppa: Finlayson (6.)
Elintarvikekauppa: K-kauppa (7.)
Sähkö: Vattenfall (8.)
Hotellit: Sokos Hotels (15.)
Pankit: S-Pankki (25.)
Autot: Volvo (28.)
Polttoaineet: Neste Oil (41.)
Pikaruoka: Kotipizza (44.)
Televiestintä ja laajakaista: Elisa (54.)
Matkailu: Aurinkomatkat (56.)
Yksi brändi koki suuren kolauksen kaikissa neljässä tutkimusmaassa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa: saksalainen autonvalmistaja Volkswagen. Suomessa brändi putosi sijalta 38 sijalle 107 ja esimerkiksi Ruotsissa sijalta 48 sijalle 169. Volkswagen jäi viime vuonna kiinni päästöhuijauksista.
Sustainable Brand Index on Skandinavian suurin kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen keskittyvä bränditutkimus. Se perustuu 30 000 kuluttajan arvioon 752 brändistä. Jokaista brändiä on arvioinut ainakin tuhat vähintään 16 vuotta täyttänyttä. Tutkimus tehdään vuosittain neljässä Pohjoismaassa. Kysely pohjautuu YK:n Global Compact -aloitteen 10 periaatteeseen.
1. Valio
2. Fazer
3. Oululainen
4. Myllyn Paras
5. Vaasan
6. Finlayson
7. K-kauppa
8. Vattenfall
9. Snellman
10. S-market
11. Ingman
12. Alko
13. Paulig
14. Prisma
15. Sokos Hotels
16. Arla
17. Fortum
18. K-Citymarket
19. Kariniemi
20. Panda
21. Pirkka
22. Kesko
23. Saarioinen
24. Vantaan Energia
25. S-Pankki
26. Marimekko
27. Atria
28. Volvo
29. OP-Pohjola
30. Hartwall
31. Helen
32. Apetit
33. Sinebrychoff
34. Pouttu
35. Scandic
36. Säästopankki
37. Sokos
38. HK
39. Turku Energia
40. Pohjolanvoima
41. Neste Oil
42. Cumulus
43. POP Pankki
44. Kotipizza
45. Tarmo lähikauppa
46. IKEA
47. Radisson Blu
48. Isku
49. Hesburger
50. Lidl
Lähde: Sustainable Brand Index 2016 -tutkimus
- Karjalainen
Suomalaiset pitävät vastuullisimpana brändinä Valiota, selviää Sustainable Brand Index 2016 -tutkimuksesta. Valio nappasi voiton kolmatta kertaa peräkkäinen. Myös muut yritykset viiden kärjessä edustavat elintarvikealaa: Fazer, Oululainen, Myllyn Paras sekä Vaasan.
Eri sarjoissa voitot menivät seuraaville:
Ruoka ja juoma: Valio (1.)
Vähittäiskauppa: Finlayson (6.)
Elintarvikekauppa: K-kauppa (7.)
Sähkö: Vattenfall (8.)
Hotellit: Sokos Hotels (15.)
Pankit: S-Pankki (25.)
Autot: Volvo (28.)
Polttoaineet: Neste Oil (41.)
Pikaruoka: Kotipizza (44.)
Televiestintä ja laajakaista: Elisa (54.)
Matkailu: Aurinkomatkat (56.)
Yksi brändi koki suuren kolauksen kaikissa neljässä tutkimusmaassa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa: saksalainen autonvalmistaja Volkswagen. Suomessa brändi putosi sijalta 38 sijalle 107 ja esimerkiksi Ruotsissa sijalta 48 sijalle 169. Volkswagen jäi viime vuonna kiinni päästöhuijauksista.
Sustainable Brand Index on Skandinavian suurin kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen keskittyvä bränditutkimus. Se perustuu 30 000 kuluttajan arvioon 752 brändistä. Jokaista brändiä on arvioinut ainakin tuhat vähintään 16 vuotta täyttänyttä. Tutkimus tehdään vuosittain neljässä Pohjoismaassa. Kysely pohjautuu YK:n Global Compact -aloitteen 10 periaatteeseen.
1. Valio
2. Fazer
3. Oululainen
4. Myllyn Paras
5. Vaasan
6. Finlayson
7. K-kauppa
8. Vattenfall
9. Snellman
10. S-market
11. Ingman
12. Alko
13. Paulig
14. Prisma
15. Sokos Hotels
16. Arla
17. Fortum
18. K-Citymarket
19. Kariniemi
20. Panda
21. Pirkka
22. Kesko
23. Saarioinen
24. Vantaan Energia
25. S-Pankki
26. Marimekko
27. Atria
28. Volvo
29. OP-Pohjola
30. Hartwall
31. Helen
32. Apetit
33. Sinebrychoff
34. Pouttu
35. Scandic
36. Säästopankki
37. Sokos
38. HK
39. Turku Energia
40. Pohjolanvoima
41. Neste Oil
42. Cumulus
43. POP Pankki
44. Kotipizza
45. Tarmo lähikauppa
46. IKEA
47. Radisson Blu
48. Isku
49. Hesburger
50. Lidl
Lähde: Sustainable Brand Index 2016 -tutkimus