Vastuullinen media hyökkää taas hallitusta vastaan

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Veroja maksetaan tietenkin maksukyvyn mukaan, joten ilman muuta suurituloinen maksaa progressiivisesti suuremmalla veroprosentilla. Sen sijaan parempituloisen ei tarvitse saada suurempia ansioperusteisia sossutukia, hänellähän on jo enemmän kerääntynyttä varallisuutta (oma moka jos on sen turhuuksiin tuhlannut). Saavutettua elintasoa ei pidä yhteiskunnan taata, vain yhtäläinen perusturva, joka on saavutettavissa pienemmällä verotuksella, mikäli kermapersluokkaa eli omillaan toimeentulevia ei tarvitse liikaa sossutukea. Olen itse työssäkäyvä veronmaksaja, joka verotuksellaan osallistuu mielellään hyvinvointivaltion peruspalvelujen rahoitukseen sekä köyhien, huono-osaisten ja pienituloisten tukemiseen, mutta hyväosaisia en haluaisi paapoa. En vaadi myöskään itse yhteiskunnan laskuun turvattua saavutettua elintasoa, jokaiselle yhtäläinen perusturva, muu yksityisin vakuutuksin, mikäli lisäturvaa haluaa.
Tarkoitatko, että sinusta ansiosidonnaista päivärahaa ei pitäisi olla?

Minusta ansiosidonnainen päiväraha on taas äärimmäisen järkevä systeemi, joka pitää huolen siitä, ettei ihminen tipu totaalisesti rattaista, jos jää työttömäksi. Suurin osa keskituloisista suomalaisista elää kädestä suuhun. Mikäli perheen koko talous romahtaisi siksi, että toinen vanhemmista jää työttömäksi muutamaksi kuukaudeksi ja joudutaan myymään talot ja muu omaisuus, niin eihän touhussa olisi mitään järkeä. Minä väitän, että ansisidonnainen päiväraha kyllä maksaa itsensä takaisin koko perheen mielenterveyden ja hyödyllisyyden vuoksi.

Se, että suomalaisessa lapsiperheessä on varaa laittaa rahaa sivuun, vaaditaan jo melko hyviä tuloja.
 
Viimeksi muokattu:
500 e/kk eli 16,70 e/pvä käteen elämiseen saavilla köyhillä on kokoaikainen kriisi. Luulisi Mestarinkin tämän tietävän, onhan hänen puolueensa äänestäjissä eniten työttömiä Kelan tukien varassa eläviä köyhiä pienituloisia. Näistä suuri osa saa toimeentulotukea, koska peruspäiväraha/työmarkkinatuki ja asumistuki eivät kata minimiperusturvatasoa, vaan vajauksen saa toimeentulotukena. Ja nyt päälle Sanna Marinin SDP:n, Li Anderssonin vasemmistoliiton ja Maria Ohisalon vihreiden ajaman 75 e/kk koronalisän. Hieno kädenojennus vihervasemmistolta kaikkein pienituloisimmille suomalaisille.
Minusta hienoin kädenojennus olisi tarjota näille ihmisille mahdollisuus olla hyödyllisiä ja tehdä työtä rahansa eteen. Se, että jo valmiiksi yhteiskunnan tukien varassa eläviä tuetaan vähän lisää, on passivoivaa.
 
vierailija
Minusta hienoin kädenojennus olisi tarjota näille ihmisille mahdollisuus olla hyödyllisiä ja tehdä työtä rahansa eteen. Se, että jo valmiiksi yhteiskunnan tukien varassa eläviä tuetaan vähän lisää, on passivoivaa.
niin
Sanna peräsi sitä yritysten vastuuta siitä et ihmisille tarjotaan töitä, mut eihän se käynyt.
Mistäs niitä töitä sit pitäis kehitellä? Valtio/ kunnat?
 
vierailija
Veroja maksetaan tietenkin maksukyvyn mukaan, joten ilman muuta suurituloinen maksaa progressiivisesti suuremmalla veroprosentilla. Sen sijaan parempituloisen ei tarvitse saada suurempia ansioperusteisia sossutukia, hänellähän on jo enemmän kerääntynyttä varallisuutta (oma moka jos on sen turhuuksiin tuhlannut). Saavutettua elintasoa ei pidä yhteiskunnan taata, vain yhtäläinen perusturva, joka on saavutettavissa pienemmällä verotuksella, mikäli kermapersluokkaa eli omillaan toimeentulevia ei tarvitse liikaa sossutukea. Olen itse työssäkäyvä veronmaksaja, joka verotuksellaan osallistuu mielellään hyvinvointivaltion peruspalvelujen rahoitukseen sekä köyhien, huono-osaisten ja pienituloisten tukemiseen, mutta hyväosaisia en haluaisi paapoa. En vaadi myöskään itse yhteiskunnan laskuun turvattua saavutettua elintasoa, jokaiselle yhtäläinen perusturva, muu yksityisin vakuutuksin, mikäli lisäturvaa haluaa.
Noinhan ne kommarit ajattelee :D sun lausettasi mukaillen: ”Työttömyyskorvausta maksetaan tietenkin maksettujen verojen mukaan, joten ilman muuta suurituloinen saa pienituloista enemmän”.

Näinhän se on loogista ja reilua. Maksat enemmän, mutta tarvittaessa sitten tuetaan enemmän. Ja et sinä ”paapo” ketään. Se hyvätuloinen on itse maksanut enemmän ja saa sen takia enemmän. Ajattele asiaa vaikka vakuutuksena: jos otat kalliin ja kattavan vakuutuksen, saat tarvittaessa isomman korvauksen. Ja päinvastoin.
 

Yhteistyössä