Vastauksia toivoen

  • Viestiketjun aloittaja Taija ja Minna
  • Ensimmäinen viesti
Taija ja Minna
Opinnäytetyö hedelmöityshoidoista ja neuvolan suhtautumisesta

Olemme kaksi terveydenhoitajaopiskelijaa Hämeen ammattikorkeakoulusta. Teemme opinnäytetyötä yhteistyössä Lapsettomien tuki ry:n kanssa. Työmme käsittelee terveydenhoitajien suhtautumista hedelmöityshoitoja saaneisiin äiteihin ja resursseja tukea äitejä sekä raskauden aikana että myöhemmin lastenneuvolassa.

Jos Sinulla on kokemuksia hedelmöityshoidoista ja myöhemmin äitiys- ja/tai lastenneuvolassa käynneistä, kuulisimme mielellämme tarinasi tai ainakin mielipiteesi neuvolan terveydenhoitajan toiminnasta.

Työmme tarkoituksena on kehittää neuvolapalveluja sellaisiksi, että terveydenhoitajilla olisi tiedot ja taidot kohdata hedelmöityshoitoja saaneita äitejä/perheitä ja tarvittaessa osoittaa heille erityistä tukea odotuksen aikana.

Kiitos vastauksestasi!

Taija Tetri ja Minna Montola
taija.tetri@lahdensivu.hamk.fi

 
ludde
Mulla on ivf-poika ja en saanut mitään "erityiskohtelua" neuvolassa. Eihän se vaadi mitään erikoista seurantaa tai kohtelua jos on hedelmöityshoidoissa käynyt. Tai sitten en ymmärtänyt kysymystänne...
 
kyllä meille sanottiin heti suunnitteluvaiheessa et IVF raskaus kuuluu seurantaryhmään, ultria enempi, neuvolaa enempi.
IVF lapsilla kuulema enempi riskejä pienipainoisuuteen ja ennenaikaisuuteen kuin normaalilla tavalla alkunsa saaneilla vauvoilla.
 
ludde
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.02.2005 klo 18:07 iibis kirjoitti:
kyllä meille sanottiin heti suunnitteluvaiheessa et IVF raskaus kuuluu seurantaryhmään, ultria enempi, neuvolaa enempi.
IVF lapsilla kuulema enempi riskejä pienipainoisuuteen ja ennenaikaisuuteen kuin normaalilla tavalla alkunsa saaneilla vauvoilla.
Millon sulle tehtiin ivf? Mulle sanottiin et ei se poikkea ns.tavallisesta raskaudesta millään tavalla eikä ollut enemmän neuvolakäyntejäkään. Mulla sitäpaitsi yli 4kiloinen ja yliaikainen.
 
Meillä on hedelmöityshoidoilla saatu tyttö (5kk) emmekä me saaneet mitään erityiskohtelua neuvolassa. Tai en ainakaan ajatellut minkään terveydenhoitajan toiminnan johtuvan siitä, että raskaus oli saanut alkunsa hoidoilla.
En tiiä olisinko kyllä kaivannutkaan mitään erityskohtelua.. Ehkä neuvolassa oltais voitu olla hiukan kiinnostuneempia lapsettomuuden taustasta. Mieltä olisi lämmittänyt, jos siellä oltais ymmärretty kuinka kallisarvoinen tämä masussa kasvava vauva on ja kuinka kauan häntä on toivottu. Varsinkin alkuraskaudesta olisi ollut kiva jutella näistä kaikista asioista ja peloista, jotka liittyivät ajatukseen, että vauvalle tapahtuu jotain.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.02.2005 klo 08:39 iibis kirjoitti:
ludde:

mulle tehtiin IVF viime kuussa ja yksityisellä klinikalla siis sanottiin tuo että IVF raskaus on "seurantatapaus"
Mulla on kaikki kolme raskautta alkanut yksityisellä (kahdella eri klinikalla) eikä koskaan ole puhuttu erityiseurannasta. Aivan normaalit raskaudet ja täysaikaiset ja yli 3,5kg vauvat. Meidän paikkakunnalla on tarjottu odottajille yksi ultra vasta viime vuodesta. Ivf:stä ei oo edes puhuttu ekan käyntikerran jälkeen
 
jep, tässäkin tapauksessa nähdään miten erilaista informaatiota saa eri lääkäreiltä, kaikilla on omat "teesinsä" joita uskovat/noudattavat.
itse en tosin pane pahakseni "erityisseurannasta" , päinvastoin !
(täl ekalla ei kyllä mitään seurattavaa synnykään... : ( , jospa sit tokalla !
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.02.2005 klo 10:55 iibis kirjoitti:
jep, tässäkin tapauksessa nähdään miten erilaista informaatiota saa eri lääkäreiltä, kaikilla on omat "teesinsä" joita uskovat/noudattavat.
itse en tosin pane pahakseni "erityisseurannasta" , päinvastoin !
(täl ekalla ei kyllä mitään seurattavaa synnykään... : ( , jospa sit tokalla !
Kysymyksessä voi olla myös klinikan tapa markkinoida omaa neuvola palveluaan. Kunnallisella puolella nimittäin pelkkä ivf ei riitä erityisseurannan syyksi.
 
mulla syntyi tyttö 03 ivf lapsena ja meillä yksi ylimääräinen ultra eli on ilmeisesti aika kuntakohtaista kuten myös paljonko saa kunnassa ivf hoitoja. lahden seudulla on kolme yritystä ja jos saat ekasta lapsen et ole oikeutettu lisä hoitoihin (aika kiinalaista lapsi politiikkaa) kun taas jyväskylässä on neljä yritystä ja vaikka on lapsia on oikeutettu käyttämään kaikki hoitokerrat että tasan ei käy onnenlahjat
 
Yks äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.02.2005 klo 19:04 ludde kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.02.2005 klo 18:07 iibis kirjoitti:
kyllä meille sanottiin heti suunnitteluvaiheessa et IVF raskaus kuuluu seurantaryhmään, ultria enempi, neuvolaa enempi.
IVF lapsilla kuulema enempi riskejä pienipainoisuuteen ja ennenaikaisuuteen kuin normaalilla tavalla alkunsa saaneilla vauvoilla.
Millon sulle tehtiin ivf? Mulle sanottiin et ei se poikkea ns.tavallisesta raskaudesta millään tavalla eikä ollut enemmän neuvolakäyntejäkään. Mulla sitäpaitsi yli 4kiloinen ja yliaikainen.
Samoin. Poika kans kohta 5 kk, ei mitään erikoiskohtelua missään.
Olin onnellisesti ja normaalisti raskaana. Vauva yliaikainen ja yli 4 kg syntyessään. neuvolalääkäria mulla ei jostain syystä ollut ollenkaan, ultrissa kävin. Neuvolakäyntejä aluks 6 viikon välein, sit neljän viikon välein ja yliaikasena kerran viikossa.
 

Yhteistyössä