Vastauksia pyydetään hartaasti: kuinka nukutan vauvan lähes 4kk iltaunille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helphelp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä toimi tämä: vauva meidän sänkyyn, iltatissiä, tutti suuhun, itse viereen makaamaan, silittelyä ja iltalauluja. Nopeasti tuhisi, kunnes 4 tunnin päästä heräsi syömään.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja emmy83:
ei meillä todellakaan huudateta lasta, mutta jostain syystä hän haluaa nukahtaa sänkyyn yksin, ei nukahda syliin , kuin todella harvoin, päin vastoin saattaa huutaa kurkku suorana sylissä ja nukahtaa sänkyynsä itse.

Niinpä, meilläkin kuopus hermostuisi tai vaihtoehtoisesti vaan hilluisi ja naureskelisi, jos sitä jäisi viereen silittelemään (7kk).

kuulostaa niin tutulta, meillä neiti kanssa tekisi ihan samaa jos jäisin siihen sängyn viereen.

Hä? Meidän lapsella oli kyllä jo suhteellisen selkeä rytmi 4kk iässä... semmoinen kylläkin, että hän huusi noin tunnin ennen nukkumaan menoa ja nukahti sitten yhdeksän tienoilla syliin tai viereen. Mutta selkeä se oli, huudosta huolimatta.

Juu, ei 4kk vanhalla välttämättä ole vielä rytmiä, mutta jostainhan se täytyy aloittaa... Meillä mennään nukkumaan klo 20-22 ja näin on tehty jo monta kuukautta... Mielestäni siinä ei ole mitään pahaa.

Meilläkin poika 7kk nukahtaa omaan sänkyyn pienten unihöpinöiden jälkeen. Nytkin oli iltapuuro, kylpy, yökkäri päälle ja vellin tankkaus ja sänkyyn...=) Mun mielestä rutiinit on hyvä juttu! :)

Mutta joo, asiaan. Eli oletteko kokeilleet rauhoittua hieman ennen, kun on aika mennä nukkumaan? Joillakin vauvoilla lämmin kylpy tai suihku voi auttaa nukahtamaan. Huone hämäräksi ja peittele pikkuinen. Vauvallesi on varmaan muodostunut lemppari nukkumisasento? Pientä kitinää saa olla, mutta ei kannata huudattaa... Siitä tulee vaan turvattomuutta lapselle. Tee omia askareita ja puhukaa ihan normaalilla äänellä, niin että huoneen ovi on aiki. Jos vauva on kovin rauhaton, istu sängyn vierellä, pidä kädestä tai vaikka silittele. :)

Meillä oli pitkään niin, että poika pistettiin kyljelleen, peiteltiin, tutti suuhun ja unirätti käteen. Sinne se sänkyynsä nukkui, joskus joutui tuttia käydä laittamassa...

Tietenkin jokainen lapsi on erilainen, mutta meillä nämä jutut toimivat... =)
Kyllä se siitä ajan kanssa :)

Ai niin, onko teillä opittu uusia taitoja juuri? esim kääntyminen? Meillä se ainakin häiritsi tilapäisesti nukahtamista, kun kääntyi vatsalleen, mutta ei päässyt takaisin selälleen... Huutohan siitä tuli ja nukahtaminen oli hankalaa... Sama kun nousi kontalleen, nyt se sitten nytkyttää konttausasennossa pinniksessä ja murisee..:D

Alkuperäinen kirjoittaja helphelp:
Ennen mennyt näin: Iltapesut, iltamaito pullosta hämärässä huoneessa-> alkaa nukuttamaan ja nukkumaan, siirretään omaan sänkyyn, jonne alkaa heti nukkumaan. Silittelyä vähän ja nukahtaa.

Nyt käynyt näin, ettei vauva huoli maitoa kuin 2 1/2 tunnin välein ja alkaa huutaa, jos tarjotaan ennen.

Nukkumaanmenoajasta pidetty aina kiinni, nukkumaan menee klo 21. Ja nyt en saa tarjottua enää sitä maitoa, koska äsken halusi syödä. MITEN SAAN VAUVAN NUKKUMAAN? Parina iltana yritetty nyt pelkän tutin ja sylissä keikuttelun voimin, ja yli tuntihan siinä menee ja vanhemmilla hermot.

Nyt sama edessä. Apua.

Jos yrittää laittaa suoraan sänkyyn ja silitellä sinne, hän vaan pyörii ja alkaa hermoilla, ei kuitenkaan itke, koska on väsynyt. Mutta pyörii siellä vaikka pitäisi kiinni väkisin, eikä nukahda millään.

Jos teillä on toiminut se että vauva laitetaan nukkumaan heti syömisen jälkeen, niin miksette edelleen jatkaisi samaan malliin, syötiin se pullo sitten klo 20 tai 21. Tunnin heitto ei varmasti vaikuta vauvan "rytmiin" joka muutenkin vaihtelee aika lailla vielä monta kuukautta.

Ja jos tämän illan osalta se on liian myöhäistä, niin nukuttakaa sillä sylittelyllä vaikka siihen menisikin aikaa jos vauva kuitenkin on ihan tyytyväinen. Jos vauva oppiikin helposti "huonoille tavoille", niin yhtä helposti hän oppii niistä pois.

Imetätkö, vai onko vauva kokonaan pullolla? Mä käytin imettämistä keinona rauhoittaa vauva unille. Sitten siitä rinnalta nostin puolitokkuraisen vauvan sänkyyn, peitto päälle ja muutama silitys selkään -> nukkuu!

Nyt se äidinvaisto sieltä esiin, nukutat vauvan just niin kun vauvalle on paras. Syliin, viereen, omaan sänkyyn..mihin nyt nukahtaa ilman erikoisia toimenpiteitä ja itkua.

Kiitos neuvoista! Olin nukuttamassa, niin kuin varmaan arvaa.

Näin se meni tänään: Yöpuvun vaihdon aikaan jo alkoi kitisemään nukkumaan/ruokaa (en ole ihan varma kumpaa, koska ihmeekseni söikin, vaikkei ollut vielä kauaa kulunut edellisestä...!). Söi siis pullon tyhjäksi ja tein niin kuin ennenkin. Nostin hetkeksi olalle ja yritin nukuttaa syliin. Rauhattomaksi kävi, koska halusi tutin. Päätin siirtää suoraan sänkyyn, niin kuin yleensä kun annan tutin, olin melkein varma, että käy sinne nätisti nukkumaan. Sama pyöriminen kuitenkin alkoi taas, vaikka olikin syönyt. Nyt se siis on vaan kiinni varmaan jostain kehitysasteesta, eikä siitä, onko maha tyhjä vaiko täysi.

Nukuttelin siinä noin 40min, yritin antaa yksinkin nukahtaa, koska rauhallisuutensa puolesta voisi toimiakin, mutta hermostui sitten lopulta ihan hulluna. Sylissä sain nukahtamaan ja siirsin sänkyyn.

Ei tässä muuten mitään olisi, mutta olen jotenkin nyt hirveän rasittunut itse.

Yhteistyössä