Vastatkaa nopeesti, voinko käydä vauvan kanssa kaupassa?

  • Viestiketjun aloittaja Kääääk
  • Ensimmäinen viesti
Kääääk
Ulkona on nyt -21 astetta. Miun vauva on 11 kuukautta. Kaupasta ajattelin hakea soseen, koska kaikki ruoka on LOPPU. Voinko nopeesti hilppasta kauppaan??!! Pakkohan miun on?! Siis kauppaan on 500 metriä. Vauvalle reilusti päälle ja suojaisiin vaumnuihin, vielä joku harso siihen...

En vaa ole näil pakkasilla uskaltanu ton kanssa ulos. Mut jumaliste ruuat loppuu.....
 
=D
No tottakai voi mennä ulos jo noin ison kanssa! Kunnolla vaan päälle vaatetta, onhan tuo jo lähes vuoden ikäinen. Ja ulos vaan muutenkin kun kauppaan, kävelylenkille. Laittaa vaan sen lapsen sellaisiin vällyihin ettei palele. Kannattaa paketoida niin että on vähän kun pussukan sisällä ettei viima käy suoraan naamaan.
 
"mie"
Kyllä meillä vauvat on aina talvisin nukkuneet ulkona rattaissa päikkärit. Viime talvenakin -27 asteessa veteli kolmen tunnin sikeitä. Kun hyvin pukee, ei ongelmaa:) Menet tietysti kauppaan.
 
"Oho"
Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29486531:
Mul oli viime talvena ku tuon vauvan sain toppahaalarin alla lämpömittari ja se näytti tälläsillä pakkasilla +23. Kyllä siellä vaunuissa lämmin on jos on oikeat varusteet päällä.
No nyt vähän ihmetyttää?
Kyllä kai toppahaalarin sisällä pitäisi olla vähän enemmän kuin +23? Normaali ruumiinlämpöhän on 36-37!
Ei se lapsi kai kylmästä varsinaiseti rikki mene, ennemminkin liian kuumasta mutta toppahaalarin sisällä kyllä pitäisi olla vähän enemmän kuin 23 astetta mun logiikan mukaan.
 
adfg
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29486550:
Sinuna ostaisin samalla kyllä jotain muutakin kuin sen soseen, koska kun se on syöty, on ruoka kaiken järjen mukaan taas loppu.
piti sanomani samaa, että voisi ostaa ihan kunnolla sitä ruokaa. No paraskin sanoja, kun en koskaan pääse kaupasta alle 20 eurolla, vaikka menisin hakemaan vain yhtä unohtunutta tavaraa.
 
[QUOTE="Oho";29486548]No nyt vähän ihmetyttää?
Kyllä kai toppahaalarin sisällä pitäisi olla vähän enemmän kuin +23? Normaali ruumiinlämpöhän on 36-37!
Ei se lapsi kai kylmästä varsinaiseti rikki mene, ennemminkin liian kuumasta mutta toppahaalarin sisällä kyllä pitäisi olla vähän enemmän kuin 23 astetta mun logiikan mukaan.[/QUOTE]

Sen lämpömittarin jälkeenhän on vielä fleecepuku, sukkahousut,body jne. jne. Eli ruumiinlämpö on normaali. Eihän kotonakaan ole 37 astetta lämmintä.
 
"Mude"
Tottahan toki voi! :) Kunnolla vaan päälle ja siinä sitä oppii sitten, et minkä verran vaatetta on sopivasti, ku testaa ja aina toki enempi parempi kuin liian vähän. :)

Ite käppäilin kaverin luo jopa reippasti yli 30 asteen pakkasessaki ulkona pojan ollessa vaunuikänen ja ihan lämmin oli, ku rupesin purkamaaan sisällä vaatteita pois. :) Matkaa ei tietty ollu kilometriäkään, mut en mie jääny kovankaan pakkasen takia ulos menemättä. :)
 
[QUOTE="Oho";29486548]No nyt vähän ihmetyttää?
Kyllä kai toppahaalarin sisällä pitäisi olla vähän enemmän kuin +23? Normaali ruumiinlämpöhän on 36-37!
Ei se lapsi kai kylmästä varsinaiseti rikki mene, ennemminkin liian kuumasta mutta toppahaalarin sisällä kyllä pitäisi olla vähän enemmän kuin 23 astetta mun logiikan mukaan.[/QUOTE]Sulla on omituinen logiikka.
 
  • Tykkää
Reactions: Rva Ilkeä Harmaa
vierasss
Se vauvojen pakkasraja on hengitysilman takia, eikä siihen auta lämpimästi pukeminen. Minusta on outoa että äidit kilpailee sillä kuka kylmimmässä ja pisimpään nukuttaa pientä vauvaa. Mutta sen ymmärrän jos kaupassa on pakko käydä, etenkin jos vauva on 11kk ja matkaa 500 metriä. Se pakkasrajahan koskee alle vuoden ikäisiä ja te olette jo lähellä sitä rajaa.
 
vierys
Kyllä mäkin kävisin kaupassa, suojaisin vaan kasvojen edustaa vauvalla jotenkin paremmin, esim. meidän rattaissa saa jalkapeiton yläosan nostettua kasvojen eteen. Eihän se nyt kauheesti auttaisi, mut ei ainakaan viima kävis suoraan naamaan.

Mulla on 8kk ikäinen ja 3v. Ulkona -21. Me ollaan tämmöset päivät sisällä vauvan vuoksi, vaikka isompi kestäisikin hetken tuolla pihalla. Olen onnellinen siitäkin, et mun lapset ei oo koskaan olleet mitään ulkona nukkujia. Kiva olis sit kovilla pakkasilla tuskailla, et miten saa vauvan nukkumaan sisällä.
 
"oho"
Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29486583:
Sen lämpömittarin jälkeenhän on vielä fleecepuku, sukkahousut,body jne. jne. Eli ruumiinlämpö on normaali. Eihän kotonakaan ole 37 astetta lämmintä.
Eli se lämpömittari ei sinänsä kerro yhtään mitään.
Laita se mittari seuraavaksi sinne peräaukkoon niin saat varman tiedon minkä lämpöinen lapsesi on siellä ulkona.

:D :D
 
"oho"
Se vauvojen pakkasraja on hengitysilman takia, eikä siihen auta lämpimästi pukeminen. Minusta on outoa että äidit kilpailee sillä kuka kylmimmässä ja pisimpään nukuttaa pientä vauvaa. Mutta sen ymmärrän jos kaupassa on pakko käydä, etenkin jos vauva on 11kk ja matkaa 500 metriä. Se pakkasrajahan koskee alle vuoden ikäisiä ja te olette jo lähellä sitä rajaa.
Kun meidän sälli oli pieni hankin sellaisen untuvapussukan mihin pakkasin kaverin kun meni ulos nukkumaan. Sen pusuukan sai aseteltua niin että se suojasi tuulelta ja tuiskulta mutta reilu hengitysreikä jäi. Lapsi oli siellä pussukan pohjalla ja ilma lämpeni siinä pussukassa niin ettei kasvotkaan palelleet eikä sisään hengitetty ilma ollut liian kylmää.
 
vierasss
Miksi ihmiset on näin pakkaspelkoisia?

Mulla ei tullu mieleenkään etten voisi 8 kk vanhan muksun kanssa lähteä kauppaan vaikka mittari näyttää -23 :O
Mulle on ainakin neuvolassa sanottu että alle vuoden ikäisten pakkasraja on -10 astetta hengitysteiden kehittymättömyyden tai ahtauden tai jonkun sellaisen takia. En itse ota riskiä että lapsen hengitys olisi vaikeaa ulkona tai jos se aiheuttaa jotain muuta harmia. En tiedä kun itse olen eri alalla, mutta uskon tässä terveydenhoitoalan ammattilaisia.
 
vierasäiti
Mulle on ainakin neuvolassa sanottu että alle vuoden ikäisten pakkasraja on -10 astetta hengitysteiden kehittymättömyyden tai ahtauden tai jonkun sellaisen takia. En itse ota riskiä että lapsen hengitys olisi vaikeaa ulkona tai jos se aiheuttaa jotain muuta harmia. En tiedä kun itse olen eri alalla, mutta uskon tässä terveydenhoitoalan ammattilaisia.
Jep. Juurikin näin.
Ja varsinkin nyt, kun nämä pakkaset tulivat ainakin meille täysin "puskista". Tammikuun alkuun asti oli plussakelejä ja sit suorilta -20 astetta. Vaikka mun nuorempi on jo 8kk, niin ei se loppukevään vauvana ole yhtään tottunut pakkasilmaan. Eihän talvella syntynyttäkään viedä suoraan kolmeksi tunniksi ulos kylmään nukkumaan, vaan ulkoillaan asteittain, et vauva tottuu pakkasilmaan.
 
vierasss: Mulle taas viime talvena terkka sanoi, että 6kk ikäisen kanssa ei tarvitse enää pakkasia varoa. Meillä poika oli sen ikäisenä jo ratasosassakin, eli ei edes niin suojassa kuin vaunukopassa olisi ollut.
 
[QUOTE="oho";29486854]Eli se lämpömittari ei sinänsä kerro yhtään mitään.
Laita se mittari seuraavaksi sinne peräaukkoon niin saat varman tiedon minkä lämpöinen lapsesi on siellä ulkona.

:D :D[/QUOTE]

Se kertoo missä lämpötilassa se lapsi oleskelee siellä vaunuissa, siis miten tämä asia on niin vaikeeta tajuta? Ei mun tarvitse tietää mikä on lapsen ruumiinlämpötila vaan vaunujen sisälämpötilan.
Eli jos haluan tietää kotona paljonko meillä on lämmintä niin en todelakaan mitaa sitä perseestäni vaan katson mittarista.
 
  • Tykkää
Reactions: Björn

Yhteistyössä