Vastasyntyneen unentarve? Tuo vaan nukkuu kokoajan.. normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Meillä on 2viikkoa vanha tytär joka nukkuu suurimman osan vuorokaudesta.
Kysyin jo neuvolasta onko tämä normaalia ja oli sitä mieltä että toiset nukkuukin vielä tässä vaiheessa suurimman osan vuorokaudesta, pääasia et on virkeä ja seuraavainen sitten hereilläollessaan.. luotan kyllä terkkaan mut ihan mielenkiinnosta haluaisin kyllä kuulla muilta äideiltä että miten paljon teidän vastasyntyneet nukkuvat?
Meillä neiti nukkuu varmaan lähemmäs 20tuntia vuorokaudesta koska yleinsä aamulla on 2h hereillä ja illalla toiset 2h hereillä, päivän aikana herää vain syömään, pesuille, pukemisille ja nukkuu takaisin kun on puhdasta päällä ja vatsa täynnä.. yönsä nukkuu niin että herää vain pariin kertaan syömään ja nukahtaa nopeasti takaisin.
Sen 2h aamulla ja 2h illalla on kyllä tosi virkku, seuraa ympäristöä ja on tyytyväisen oloinen mutta tosiaan mietityttää kun tyttö nukkuu vuorokaudesta varmuudella yhteensä ainakin sen 17-18 tuntia edelleen... ikää tosiaan tasan 2viikkoa.

Meillä kahteen ekaan viikkoon ei tehnyt muuta kun söi ja nukku! Joten nauti! :) Isyyslomakin olisi pitänyt ottaa vasta kahden ekan viikon jälkeen! Meillä muksu nyt 2kk ja nukkuu edelleen paljon!

Meillä nukkui juurikin noin ensimmäiset 6-viikkoa. Sitten selvisi, ettei saa ruokaa rinnasta tarpeeksi, eli ei jaksanu tehdä muuta kuin nukkua. Sai ruokaa vain juuri sen verran että hengissä pysyi :( Ei itkeny ei mitään, nukkui vain tyytyväisenä. Itku tulee vieläkin kun muistelen asiaa :(

Imi rintaa ja tuntui että maitoa sai, muttei kuitenkaan saanu tarpeeksi. Sitten kun lisämaitoa alettiin antamaan niin söi molempien rintojen päälle vielä 200ml maitoa..

Joten saako tarpeeksi maitoa?

En voi muuta sanoa, kuin että ole onnellinen ja nauti tilanteestasi :) Mulla on kokemusta vain kahdesta sellaisesta vauvasta, jotka on alusta asti (ehkä ihan ekaa viikkoa lukuunottamatta) nukkuneet max n. 12-14 tuntia vuorokaudesta. Päivisin vain muutaman minuutin pätkiä silloin tällöin (onneksi öisin paremmin!)

meillä tuon ikäinen nukkui ja söi vain. nyt 6 viikkoisena on pidempiä aikoja hereillä ja hymyilee ja seurustelee. normaalia siis, jos pissaa ja kakkaa hyvin.

vauva-lehdessä luki että 0-6kk ikäinen vauva nukkuu n. 20-16h/vrk

KIITOS!!! <3
Ihana kuulla muilta äideiltä ettei ole syytä huoleen kun vaikka terkka tuntuu asiansa osaavalta niin silti jäi epävarma olo. Huh. Mä sitten lakkaan huolehtimasta ja nautin kun neiti kuitenkin haluaa seurustella ja ihmetellä maailmaa mun kanssa aamuin illoin vaikka kaikki muu aika menee vielä nukkuessa.
Maitoa saa riittävästi, sitä tulee reilusti, paino on nousut jo reilusti, vatsa toimii, vaipat on märkiä, syötön jälkeen vielä rinnasta valuu maitoa suojiin joten siitä en ole huolissani =)
Kiitos!
Mä rakastan tätä palstaa, niin monesti olen täältä avun saanut peloilleni! <3

Alkuperäinen kirjoittaja meillä sama juttu;23077354:
Meillä nukkui juurikin noin ensimmäiset 6-viikkoa. Sitten selvisi, ettei saa ruokaa rinnasta tarpeeksi, eli ei jaksanu tehdä muuta kuin nukkua. Sai ruokaa vain juuri sen verran että hengissä pysyi :( Ei itkeny ei mitään, nukkui vain tyytyväisenä. Itku tulee vieläkin kun muistelen asiaa :(

Imi rintaa ja tuntui että maitoa sai, muttei kuitenkaan saanu tarpeeksi. Sitten kun lisämaitoa alettiin antamaan niin söi molempien rintojen päälle vielä 200ml maitoa..

Joten saako tarpeeksi maitoa?

No ois nyt luullut sen vauvan jotenkin ilmaisevan et jää nälkäiseksi. Jotenkin vaikea kuvitella et jos vauvalla on nälkä niin se vaan tyytyväisenä nukkuu.

poltatko tupakkaa? ihan mielenkiinnosta vaan kysyn..kun oon miettinyt et nukkuuko tupakoitsien vauvat enemmän.. vai onko mun lapset vaan niitä vähä-unisia, synäriltä lähtien..

[QUOTE="vieras";23077490]No ois nyt luullut sen vauvan jotenkin ilmaisevan et jää nälkäiseksi. Jotenkin vaikea kuvitella et jos vauvalla on nälkä niin se vaan tyytyväisenä nukkuu.[/QUOTE]

kellastuneet vauvat saattaa kyllä vaan nukkua vaikka olis nälkäkin.

[QUOTE="vieras";23077490]No ois nyt luullut sen vauvan jotenkin ilmaisevan et jää nälkäiseksi. Jotenkin vaikea kuvitella et jos vauvalla on nälkä niin se vaan tyytyväisenä nukkuu.[/QUOTE]

No kyllä se vaan näin on. Meillä tyttö syntyi ennenaikaisena ja kaks-kolme viikkoa olis vaan nukkunut. Eli oli pakko herättää myös syömään, niin julmalta ja pahalta kuin se tuntuikin.

Nukkui kun ei muuta jaksanu tehdä. Ei tiennyt edes mikä nälkä on, joten siksi ei itkeny. Näin ne asian mulle kertoi. Oli tyytyväinen siihen olotilaan mikä hällä oli. Syntymästä asti oli ollu vähällä ruoalla, siksi ei osannut muuta vaatia.

Ihan normaalia eikä liity mihinkään maidon riittämiseen mitenkään. Mistä tahansa vauvaopuksesta voi lukea, että vastasyntyneet tosiaan nukkuvat n. 20 tuntia vuorokaudesta. Eikä se 4h siitäkään ole useinkaan mitään aktiivista hereillä olo aikaa.

[QUOTE="erika";23077644]Millä viikoilla :) Meillä syntyi 37+0. Piti herättää syömään ennenkuin 3 kiloa tuli täyteen. Sitten saikin nukkua niinpitkään kun väsytti =D[/QUOTE]

Syntyi 36+4, ja tuo kolmekiloa oli se raja myös meillä jolloin alkoi itse pitämään huolen ruokailuista...

Ei välttämättä. Mun esikoinen oli samanlainen: koskaan ei itkenyt nälkäänsä. Piti opetella muuten tunnistamaan se, milloin vauva tarvii ruokaa. Helppoa se ei ollu, ja vieraammat, jos hoiti, niin sanoin suoraan, että niin ja niin usein kun tarjoat, niin hyvä on. Koska vieraammat ei tunnistaneet lainkaan, milloin vauva on nälkäinen...