Vastasyntyneen nukahtamisesta/nukuttamisesta

• Viestiketjun aloittaja "tiitu"
  • Ensimmäinen viesti
"sleepy"
Alle 3-4kk ikäisen vauvan rytmiin ei pysty vaikuttamaan, koska niin pienellä ei vielä ole sellaista. Monilla vauvoilla on syntyessään sama rytmi mikä äidillä oli loppuraskaudesta.
Meidän vauva valvoi puoleen yöhön asti, "heräsi" yöunilta puolen päivän aikaan ja joka ilta yöunille meneminen kesti 3-4tuntia syöttämisineen päivineen.Yöt nukuttiin vierekkäin ja vauva iltaisin heräsikin jos äiti hävisi vierestä. Helppoa tuo aika ei ollut mutta näin jälkiviisaana sen kaiken "idean" itsekin ymmärtää.

"vieras"
Mitään unikouluja ton ikäiselle ei saa vielä pitää!

Meillä oli sama ongelma. Vauva tottui osastolla nukkumaan mun vieressä, mutta kotona ei uskallettu ottaa viereen nukkumaan, kun mies pyörii aina unissaan. Ensimmäinen viikko valvottiin vuorotellen ja hyssyteltiin. Sitten löytyi ratkaisu. Minä yleensä menen nukkumaan kun mies jää katsomaan telkkaa ja vauva nukahtaa hänen mahan päälle. Kun vauva nukkuu tarpeeksi sikeästi, mies tuo sen omaan sänkyynsä. Nyt kun vauva on 3-viikkoinen, hän on alkanut olla enemmän hereillä, väsyneenäkin, ja sitten tulee helposti väsy-kiukku. Sylissä pidetään ihan niin kauan kunnes nukahtaa kunnolla.

tiiteni harmaana
Mulle ei ole auennut, miten joku voi pelätä vahingossa kierähtävänsä vauvan päälle unissaan. No, mä olenkin itse niin herkkäuninen, että herään itse kun vaihdan asentoa sängyssä. Mulla on vauva vieressäni niin, että se on seinän puolella ja omalla "alustalla", sellaisella kosteussuojalla ja sen mun puoleisella puolella on joko peittokääro tai niskatyyny välillä, etten änkeä liian lähelle. Ikinä en ole unissani mennyt edes sen peittokäärön päälle, saati vauvan päälle. Mulla on vielä tulpat korvissa, etten ihan joka ähkäisyyn havahtuisi. Tunnen kun vauva alkaa potkiskella, jos ei ole vielä alkanut ääntelemään nälän tullessa. Koskaan ei ole tarvinnut nälkäänsä itkeä. Nukahtaa syötön jälkeen hyvin, vaikka röyhtäytänkin välillä, kun ei ole kunnolla herännytkään ennen imetystä. Mies nukkuu eri huoneessa.

"mamma"
Mulla on just kolmekuinen vauva. Nukahtaa joka ilta tissille, imee niin kauan, että nukahtaa. Sit, jos haluan ja jaksan (kuten tänään) voin nousta vierestä pois. Kertaakaan en oo ees yrittäny pinnikseen. Oon kohta menossa viereen. Ihan kainalokkain nukutaan. Ja aamuyö on yhtä syömistä, nukutaan ja tissitellään, melkein yhtaikaa.

Päiväunille nukahtaa joko tissille tai vaunuihin hyssytellen. Tai sekä että. Nukahtaa tissille ja sitten puen ulkovaatteet, saattaa siinä vähän havahtua, mutta nukahtaa samantien vaunuihin hyssyttäen. Ja siksi siirrän vaunuihin, että jos sisällä nousen vierestä, herää heti. Vaunuissa sen sijaan nukkuu päiväunet ja niinpä voin tehdä kotihommia tai omia juttuja sillä aikaa.

"vieras"
Lisäksi se pinnasänky voi noin pienestä tuntua hurjan turvattomalta ja isolta paikalta. Äitiyspakkauksen laatikkoon myydään petivaatteita lastentarvikeliikkeissä ja näppärä tekee ne itsekin. Se on kooltaan "turvallisempi" vauvalle. Toki ensin se syliin nukahtaminen. (Itse nukutin syliin ja kun oli syvässä unessa, laskin koppaan ja vauva nukkui ihan vieressäni.

tiiteni harmaana
[QUOTE="mamma";24686888]Mulla on just kolmekuinen vauva. Nukahtaa joka ilta tissille, imee niin kauan, että nukahtaa. Sit, jos haluan ja jaksan (kuten tänään) voin nousta vierestä pois. Kertaakaan en oo ees yrittäny pinnikseen. Oon kohta menossa viereen. Ihan kainalokkain nukutaan. Ja aamuyö on yhtä syömistä, nukutaan ja tissitellään, melkein yhtaikaa.

Päiväunille nukahtaa joko tissille tai vaunuihin hyssytellen. Tai sekä että. Nukahtaa tissille ja sitten puen ulkovaatteet, saattaa siinä vähän havahtua, mutta nukahtaa samantien vaunuihin hyssyttäen. Ja siksi siirrän vaunuihin, että jos sisällä nousen vierestä, herää heti. Vaunuissa sen sijaan nukkuu päiväunet ja niinpä voin tehdä kotihommia tai omia juttuja sillä aikaa.[/QUOTE]

:) Mäkin alan kömpiä tästä tytön viereen. Hänkin on muuten 3kk.

"vieras"
Piti sanomani tuossa aiemmin, että jos vauva on saanut PALJON ruokaa, ihan piripintaan ja monta "rinnallista", välillä röyhtäys, hän nukkuu paikassa kuin paikassa ja vaikka märässä vaipassa.. Mutta ruokaa pitää olla PALJON! :D Annat syödä ihan rauhassa vaikka molemmat rinnat ja sitten vielä vähän lisää.. Kunnes vauvaan ei enää kertakaikkiaan mahdu enempää. Kannattaa myös kokeilla kapalointia.

uutelo
[QUOTE="typykkä";24686305]Taas on valloillaan käsite että vauvan pitäisi olla vieressä nukkumassa. joo, kyllä meilläkin oli pinnasänky ihan kiinni isossa sängyssä, mutta viereen en voinu nukuttaa, kun pelkäsin, että vauva tukehtuu. Aina käden laitoin vauvan päälle painoksi hiukan, kun kitinää jatkui, se rauhottui siitä yleensä heti, kun vaan tunsi, että huomioidaan heti.Mitään en puhunut öisin vauvoilleni, etten piristänyt yöaikaan liikaa pikkuista.. päivällä sitten "keskusteltiin" paljon.[/QUOTE]

Mihin sä pelkäät vauvan tukehtuvan?

Yhteistyössä