vastasyntyneen kanssa kaupoille yms paikkoihin joissa paljon ihmisiä?

• Viestiketjun aloittaja feenips
  • Ensimmäinen viesti
Me lähdettiin kuopuksen kanssa (kesävauva) 5pv iässä kauppaan ja parin viikon iässä sukulaisen synttärijuhliin jne. Omassa tuttavapiirissä on vajaa pariviikkoisen kuopuksen kanssa menty muskariinkin ymv.

Kyllä itse voisin mennä, mutta jokaisen oma päätös tietysti :)

vierasfds
Itse en alle 2kk ikäistä ihmisvilinöihin vienyt, kun en halunnut mitään tartuntoja. Mutta meillä olikin juuri pahimpaan RS-virusaikaan syntynyt vauveli, joten ei olisi ollut järkeä viedäkään.

äitix7
Mun vauva on nyt 2 vk:n ikäinen ja on pysytelty kotona. Muiden lasten kanssa oon käyny jopa suoraan laitokselta tullessa kaupassa... huh huh. Nyt vanhempana ja viisaampana ;) tuntuu että haluan pitää vauvan mahdollisimman kauan kotona. Toisaalta, en kyllä näe mitään pahaa vaikka joku kaupoilla käviskin vastasyntyneen kanssa. :)

äippä -
En kyllä lähtisi! nyt on paljon tauteja liikkeellä ja muutenkaan ei suositella vietäväksi ihmismassoihin (vastustuskyky huono). Itselläni 3kk ikäinen keskosvauva eikä kertaakaan ole ollut kaupassa mukana!

"maikki"
lastenlääkäri sanoi mulle kun esikoinen syntyi,että harmillisen usein näkee alle 2kk ikäisiä vauvoja isoissa ostoskeskuksissa ja ihmisvilinässä.Sanoi että noin 2kk vauvalla alkaa se äidinmaidon sisältämät vasta-aineet infektioita vastaa toimia kunnolla elimistössä.

ninnohh
Niin no en tiedä mitenkä eroaa sitten siitä että kotona varmasti käy paljon porukkaa vauvaa katsomassa ja näillä varmasti mukana myös pieniä lapsia jotka tautejakin mukanaan kantaa... Mutta on se tietysti eri asia kuin ostoskeskukset tms.

"äippä minäkin"
Ja sairaat vieraat voi suosiolla viskellä pihalle :) Meille ainakin on tervetulleita vain terveet ihmiset,samoin kyläpaikasta otetaan selville ovatko kipeinä!Kaupassa et voi jonossa oleville sanoa että meneppä muualle räkimään tai yskimään minulla on 2vko ikäinen vauva mukana!

yksi äiti
myös muistan yhden lastenlääkärin aikoinaan sanoneen, ettei ymmärrä miksi alle 2 kk pitää kuljetella ympäriinsä. Silloin aika kuluu kotona ja mennään vauvan ehdoilla

Äiti sanoi
Äitini kertoi silloin kun sikoistani odotin, että aikanaan sanottiin ettei kastamattoman lapsen kanssa sovi luuhata kylillä. Ihan järkeenkäypä nyrkkisääntö, aika useinhan ne ristiäiset/nimiäiset on siinä 6-8 viikon iässä.

"Mie"
Vanhaan aikaan puhuttiin lapsivuodeajasta. Se vastasi sellaiset vähintään 2 kk, jopa 4 kk. Syy oli juurikin se ettälapsi on niin altis tartunnoille kun immuunijärjestelmä on alikehittynyt vielä. Varsinkin jos ei imetä on lapsen vastustuskyky todella huono ensimmäiset kuukaudet.
Että kyllä pitäisi malttaa olla ihan kotona sen käärön kanssa mahdollisimman pitkään, eikä siellä kotonakaan tarvii niin paljon väkeä rampata lapsivuodeaikana, pitäähän vanhempien saada tutustua rauhassa uuteen perheenjäseneen. Vain harvat ja valitut saa tulla kyläilemään ja muutama vieras kerralla eikä tupaa täyteen.

Järjenkäyttö on sallittua tässäkin asiassa...

"Neiti"
Kotona mekin pääsääntöisesti vauvan kanssa oltiin, mutta sattumalta osui kahdet perhejuhlat lapsen olleessa 2 vko ja 3 viikkoa. Ne ratkaistiin sitten niin, että otettiin lapselle "hoitaja" eli isovanhempi, joka katsoi lapsen unien perään toisessa huoneessa tai rakennuksessa kuin juhlat oli. Kävin imettämässä välillä ja muuten vauva nukkui sen muutaman tunnin, mitä juhlat kesti.

Sitten oltiinkin kotona, ekan kerran ns. shoppailemassa kun vauva oli reilut 2 kk.

minulle sanottiin näin
kyllä minullekin sanottiin ettei alle 2v lapsen kanssa sovi mihinkään mennä ja etenkään päivähoitoon lasta laittaa jossa taudit leviää,
valitettavan usein tuota vaan näkee että reilusti alle 2v on siellä päiväkodeissa isoissa ryhmissä ja suppoa vaan peppuun työnnetty jotta lapsi pärjää vaikka puolikuntoisena sen päivän.
Samoin tuntuu kamalalta että alaikäisten annetaan juoksennella kylillä itsekseen ties mihin aikoihin yö myöhään,
minä olen tuon 17v juuri ja juuri nyt hakea aamulehden postilaatikoltamme joka on tuossa 50m päässä,
mutta ikkunasta katson kokoajan jotta ei mitään matkalla käy.

yhden äiti, vielä
[QUOTE="Mie";29925382]Vanhaan aikaan puhuttiin lapsivuodeajasta. Se vastasi sellaiset vähintään 2 kk, jopa 4 kk. Syy oli juurikin se ettälapsi on niin altis tartunnoille kun immuunijärjestelmä on alikehittynyt vielä. Varsinkin jos ei imetä on lapsen vastustuskyky todella huono ensimmäiset kuukaudet.
Että kyllä pitäisi malttaa olla ihan kotona sen käärön kanssa mahdollisimman pitkään, eikä siellä kotonakaan tarvii niin paljon väkeä rampata lapsivuodeaikana, pitäähän vanhempien saada tutustua rauhassa uuteen perheenjäseneen. Vain harvat ja valitut saa tulla kyläilemään ja muutama vieras kerralla eikä tupaa täyteen.

Järjenkäyttö on sallittua tässäkin asiassa...[/QUOTE]

Tää on kaunis ajatus, mutta voi olla vähän hankala toteuttaa montaa kuukautta perheissä, joissa lapsi on esim. neljäs tai viides. Ne isommat lapset käyvät kuitenkin koulussa/eskarissa/päiväkodissa/kerhossa, josta niitä pöpöjä voi tulla. Eikä moni varmaan halua myöskään porttikieltoa kuukausiksi sisarusten kavereille. Lisäksi niitä isompia voi joutua kuskaamaan sinne kerhoon, eskariin ja harrastuksiin, tähän aikaan vuodesta ehkä käydä isompien harrastusten koulujen juhlissa.

Varsinkin ekan kanssa on hyvä, että myös vanhemmat saavat rauhoittua ja tottua uuteen elämäntilanteeseen, mutta kyllä ne vauvat isommissakin perheissä pärjäävät vaikka perhe ei voikaan pysäyttää muuta elämää moneksi kuukaudeksi.

Yhteistyössä