Vasen kainalo kipeä ja siellä pieni pahkura, apua!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ItkeväAhdistunutPaniikissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ItkeväAhdistunutPaniikissa

Vieras
Onko kellään ollut vastaavaa ja mikä on ollut syy? Mulla tuli keskiviikkona kainalo kipeäksi, ensin oli sellainen pistävä tuikahteleva harvakseltaan tuntuva kipu. Yhdessä välissä sattui kun nosti kättä ylös. Nyt kainaloa särkee ja siihen sattuu kun sitä kopeloi. Olen tuntevinani jonkinlaisen pienen, ehkä herneenkokoisen pollukan kipeällä alueella, mutta en ole varma kuvittelenko.

Pelottaa ihan hirveästi että mulla on joku tappava tauti. :( En ole ollut flunssassa, joten siitäkään ei voi olla kyse. En ole myöskään jumppaillut tai tehnyt mitään erikoista tuolla kädellä. Onko kellään ollut samanlaista?

Mulla on ollut joskus turvonneita imusolmukkeita. Ilman mitään flunssia tms.

Älä nyt liikaa kopeloi ettei tule sen takia enää kipeämmäksi. Lääkäriin jos huolestuttaa.

Ethän vain imetä?Mulla tuli imetyksen aikana tuollasta.

Muuten voi olla joku tulehdus tms. jota voi hyvinkin käydä näyttää lääkärille niin saat mielenrauhan.

En imetä tällä hetkellä. Alkavatkohan päivystyksessä tarkemmin tutkimaan noita, vai käskevätkö vaan varata vastaanotolta aikaa ja lähettävät kotiin märehtimään tätä asiaa?

Alkuperäinen kirjoittaja ItkeväAhdistunutPaniikissa;27420028:
En imetä tällä hetkellä. Alkavatkohan päivystyksessä tarkemmin tutkimaan noita, vai käskevätkö vaan varata vastaanotolta aikaa ja lähettävät kotiin märehtimään tätä asiaa?

ei ole päivystysasia. Omalle lääkärille aikaa ja sieltä katsovat tarpeen jatkolle.

Jos nopeasti tullut aristava pahkura niin hyvin paljon todennäköisemmin tulehdus rauhasessa tai talipatissa kuin syöpä. Dignoosi ja hoito saattaa selvitä jo ihan katsomalla ja kokeilemalla.

Meillä täällä ei ole "omia lääkäreitä" ja jos ajan saa jollekin lekurille, se menee ainakin viikon päähän, ellei pidemmällekin ja se on hirrrrveen pitkä aika odottaa, jos jatkuvasti pyörii päässä syöpäpelko... :(

Alkuperäinen kirjoittaja ItkeväAhdistunutPaniikissa;27420089:
Meillä täällä ei ole "omia lääkäreitä" ja jos ajan saa jollekin lekurille, se menee ainakin viikon päähän, ellei pidemmällekin ja se on hirrrrveen pitkä aika odottaa, jos jatkuvasti pyörii päässä syöpäpelko... :(

Meilläpäin ei päivystyksessä hoideta tuollaisia asioita. Mä sain aikanaan ajan reilu viikon päähän kun löysin rinnasta kyhmyn. Onhan se pitkä aika mutta eihän sille mitään mahda. On muitakin jotka tarvitsee lääkäriä.

Alkuperäinen kirjoittaja ItkeväAhdistunutPaniikissa;27420089:

Ei sitä syöpädiagnoosia kuitenkaan siellä päivystyksessä tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja ItkeväAhdistunutPaniikissa;27420140:
Kyllähän tää kipu vaikuttaa vähän työntekoonkin, mut pitää nyt kattoo miten tää homma edistyy.

Tiedän sen kivun. Hae huomenna saikkua, ja samallahan saat tutkimuksetkin alkuun =)

Miljoonsti, nivusissa ja kainaloissa jatkuvasti, Ensin kipu, sitten patti, ja sitten ne osoittautuvat sellaisikksi finnin tapaisiksi, puhkeaa aikanaan ja syntyy taas kohta uudelleen.
Joskus googletin että se voisi olla joku imusolmuketulehdus tms. mutta en ole viitsint vielä lääkäriin mennä, kun näitä on tullut ja mennyt jo suunnilleen 30 vuotta, ja uskon että ovat jotenkin horminitoimintaankin kytköksissä

Mulla tuli myös kuukautiskierron tiettynä aikana aina kipeä patti kainaloon ja joskus siitä kysyessäni, sain vastaukseksi, että todennäköisesti siellä on myös rintakudosta joka reagoi. Imettäessäni yhdyin tuohon diagnoosiin, koska silloin se kainalo vasta kipeä olikin...

Voi apua, olet saanut ap ihan hassuja vastauksia.

Joku rauhanen on tulehtunut, ja tulehtuneena se on turvoksissa. Siitä tulee pientä kipua, koska kudokset ovat turvotuksen vuoksi venyneet.

Joskus tuota tulee ihan siksi, että talvella kuivaihoisena vähennetään peseytymistä, mutta silti laitetaan säännöllisesti kerros antiperspiranttia kainaloon pesemättä edellisiä pois. Paranee kolmessa päivässä pesemällä kainaloita ja olemalla käyttämättä antiperspiranttia.

Älä kopeloi, älä murehdi. Tuo menee itsestään ohitse, paitsi jos tietenkin jatkuvasti puristelemalla pidät sen kainalon kipeänä. :) ja ei, et tarvitse lääkäriä. Ja kainalosta voi löytyä herneitä isompia rauhasia etenkin hoikilla ihmisillä, ja ne ovat ihan normaaleja.

Kannattaa kuitenkin odottaa muutama viikko, patti varmastikin häviää tässä ajassa. Jos ei, niin sitten vasta lääkäriin. Itsellänikin on ollut patti kainalossa, häipyi parissa viikossa. Tulehtunut rauhanen tms. melko varmasti on. Varsinkin kun on kipeäkin.

Kyseessä voi olla myös märkäpesäke...
Tiedän tapauksen, jossa tuollainen patti paljastii kohdussa kuolleen kaksosen... Ensin tuli kainaloon paise, joka kasvoi kananmunan kokoiseksi, se leikattiin ja pian tuli alaselkään samanlainen. Selässä ollut märkäpesäke leikattiin auki ja sieltä löytyi mädän seasta kaksosen kynnet ja hiukset.

Mulla oli joku aika sitten tulehtunut joku talirauhanen/karvatuppi, alkuun oli aavistuksen arka, mutta kasvoi aivan järjettömiin mittasuhteisiin ja oli tosi kipeä. Kävin sitä sitten terveyskeskuksessä näyttämässä koska kipu oikeasti oli sen verran kovaa etten voinut kättä pitää normaalisti, nostaa lasta syliin jne. Patti oli pahimmillaan reippaasti peukalonpään kokoinen, sain siihen antibiootit ja alkoi paranemaan. Kun pahin tulehdus väistyi ja se "pinkeys" patista katosi, alkoi se vuotamaan ja luoja kun helpotti! Sitä smägmää tulikin sitten aika urakalla :/

Yhteistyössä