VAS vai TAYS

no ite olin taysissa ja siellähän on se lasten teho osasto jos sattuu tuleen jotain...vammalasta lähtee vauva sitten edellä ambulanssilla taysiin ja äiti vasta perässä jos jotain tulee.
taysissa annetaan tuttia herkästi ja lisämaitoa ainakin silloin kun lapsi on tarkkailussa vierihoidosta en osaa sanoa.
vammalassa ei annettu tuttia eikä ainakaan mun kälyä pahemmin opetettu ensimmäisinä päivinä hoitamaan lastaan ja lisämaitoa sai vasta kun oli oikein pyytämällä pyytänyt kun ei tullu tisseista mitään ja vauva huusi.
jotkut taas sanoo että vammalassa on mukavempaa koska siellä huoneissa ei ole paljoa porukkaa mutta ainakin tuolloin kun käly synnytti huoneissa oli ihan yhtä monta sänkyä ku taysissakin..vaikkei porukkaa ollutkaan muita.
et aika tasan menee....
ite menen tämän kakkosenkin taysiin synnyttämään toivoen vaan ettei ihan hirveetä ruuhka aikaa siellä silloin ole!!
meiltä kun on vammalaan pidempi matka ja suku asuu enempi täällä päin joten sen puolesta sinne menen.

vammalassa 2 synnytystä jotka oli hyvin erilaiset kaikin puolin.Ekan kun sain oli valtava ruuhka eli kaikki huoneet täynnä.Apua oli hankala saada.Kaikki oli kovin kiireisiä ja kireitä.
Toisella kertaa meitä oli vain kolme.Sain olla yksin omas huoneessa.Hoitajat oli ihania ja sain paljon apua kun olin huonossa kunnossa.Hoito oli aivan erilaista.Hoitajatkin hymyili ja oli iloisia. =)

Nooh..

Siis kuus viikkoa sitten osuttiin täydelliseen ruuhkaan Tayssissa. Meidän lisäksi tais olla sinä yönä 14muutakin liikkeellä.

Paikat oli umpi täynnä. Uudet huoneet täynnä yms.. Jouduttiin kolmen hengen huoneeseen. Kokemus näin esikoisen kans oli karmea. Me tultiin vielä salista keskelle vierailu aikaa. Huoneemme oli kuuma, haiskahti tietysti hieltä, kun siellä oli porukkaa ku pipoa. Kriisin paikka heti kerralla.. Toisaalta saatiin edes huone, toiset odotteli ns.päivähuoneessa...

Mitä taas tulee hoitajiin, niin kaikki olivat todella mukavia. Kiireestä huolimatta aina sain apua ja hoito yms. ohjeille löytyi aikaa. Suuri kiitos siis heille.

Ainoa mikä mulla huoneen kans vaivas oli se, että olin todella väsynyt synnytyksen jälkeen, valvoin 25h putkeen, koska vauvaa ei saanut vierihoidosta pois...

Mitä tulee tuttiin ja maitoon, niin molempia meille tarjottiin. Mutta sehän on äidin päätös, ottaako niitä vastaan vai yrittääkö pärjätä ilman. Ainakaan niiden käytöstä ei syyllistetty.

Kokemusta ei ole TAYS:sta henkilökohtaisesti. VAS:ssa synnytin esikoiseni ja tokankin aion sinne mennä synnyttämään, jos vain ottavat.

Todella kiireetön paikka, saimme rauhallisen huoneen, jossa odotella aukeamista, kivunlievitystä sai heti kun pyysi (joskin kannustivat luonnonmukaisiin menetelmiin, joita itsekin halusin suosia), kätilöt kävivät usein kyselemässä vointia ja muutenkin soittokelloon reagoitiin heti.

Synnytyksen jälkeen oltiin (satuimme VAS:n mittakaavassa ruuhkaiselle viikolle) kahden hengen huoneessa. Henkilökunta oli tosi mukavaa, imetysohjaus ihan loistavaa (olin siis itse aktiviinen tässä ,halusin neuvoa, muuten varmasti luottavat siihen, että äiti selviää itse), lastenhoitoon opastettiin kiireettömästi ja hyvin, vauvan sai antaa lastenhoitajille suihkuun mennessä tai vaikka yölläkin, jos halusi nukkua. Hyvää oli myös se, että käytiin lähtökeskustelussa läpi koko synnytys ja puhuttiin synnytyksen jälkeisestä ajasta.

Tosi hyvä kuva jäi siis ja sinne haluan uudelleenkin.

nakkisämpylä
Kerran synnyttäneenä, taysissa. Voin sanoa että paikka on aika inhottava. Ja tämä siksi että siellä on vaikea saada apua jos tulee jotain kysyttävää vauvan hoidosta.. itse kun soittelin hoitajia paikalle niin aina tuli eri tyyppi tiuskaseen. Synnytin iltapäivällä edellisen yön valvoneena. Ottivat vauvan kyllä ensimmäisen yön ajaksi jotta sain hieman levättyä. Mutta siellä oli kyllästytty vauvelin itkeskelyyn ja annettu tuttia sekä lisämaitoa pirusti. Minulta ei asiasta kyselty. Tämä mielestäni vaikeutti imetystä huomattavasti seuraavina päivinä! Imetystä opastettiin kerran ja sen jälkeen siitä ei paljoa kannattanu kysellä. Vierustoverin tykönä ravasi vieraita koko ajan ja se oli todella persiistä. Siitä ei kukaan välittänyt. Vaikka on omat ajat sitä varten. Positiivista taysissa oli ruoka.
Itse ainakin seuraavan kerran valitsen vammalan mielummin. Asun sellaisella paikalla et saa valita. Vaikka sitäkään en tiennyt aikaisemmin kiitos terveydenhoitajan. Lyhyempi matka taysiin mutta mielummin ei.

Minulla hyvä kokemus Tayssista.

Kätilöt olivat kaikki mukavia, toki kaikki ei voikkaan tulla toimeen kaikkien kanssa, tämä ei varmasti ole sairaalasta kiinni!

Huonetoveriksikin voi tulla kuka vaan, sairaalasta riippumatta.

Itseltäni ainakin kysyttiin haluanko antaa lisämaitoa ja tuttia sain itse pyytää. Vierihoidossa vauvat pääasiassa ovat, eriasia jos äiti on todella väsynyt, ei saa nukuttua.
Imetyksessä autettiin, heti synnytyssalissa ja lisää apua sain myös osastolla.
Vierailuajat ovat käytössä, mutta aikas harvan läheiset niitä noudatti. Ja jos tuli vierailuajan ulkopuolella, itse menin ainakin vierailijoiden kanssa tv-huoneeseen.

Meidän lapsi oli 13. sinäpäivänä syntynyt lapsi, ja ihan hyvää palvelua saatiin silti samoin vuodepaikka järjestyi hyvin.

Ja kuten joku jo sanoikin hyvää ruokaa :)

Kannattaa muistaa, että tuo sairaalassaolo aika ei ole normaalisti kuin 2-3 päivää, joten kyllä se pitäisi kestää kummassa sairaalassa vain. Pääasia, että on sänky missä maata ja ruokaa, sekä tarvittaessa apu lähellä :)

Itse olen menossa hyvillä mielin synnyttämään tämän toisenkin Tayssiin ja toivotaan, ettei siihen mene kuin enään pari viikkoa :)

Rv 37+4

Kiitos vastauksista!!!

Molemmissa siis hyvät ja huonot puolet. Itse olen synnyttänyt 2 lasta Tayssissa ja tekisi mieli kokeilla Vassia, mutta pelottaa, että joku menee pieleen niin kuinkas sitten.....
Voisihan se tietty olla mukava kokemus kun tämä on kuitenkin viimeinen synnytys ;)

Itse synnytin esikoisen Vammalassa. Ja hyvin hyvin surullisin mielin jouduin toteamaan, että seuraava lapsi syntyy sitten TAYSissa. Tampereella kun ei ole mahdollisuuksia Vammalaan.. :(
Vammala oli ihanan pieni ja meillä ainakin neiti sai lisämaitoa kun maito ei ollut vielä noussut. Enkä mielestäni joutunut mitenkään anelemaan yms.
Nyt kun olen kuullut monilta tuolta TAYSista, niin tiedän, että olisivat lähettäneet minut esikoista synnyttäessäni kotiin. Nyt ottivat minut Vammalaan siksikin että olin monta yötä valvonut ja sain lääkettä että sain hetken levättyä. Vammalassa on ehkä (ruuhkattomina kausina) mahdollisuus joustaa säännöistä, joita TAYSisssa on pakko pitää koska synnyttäjiä on paljon enemmän.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2007 klo 12:32 vieras kirjoitti:
Kiitos vastauksista!!!

mutta pelottaa, että joku menee pieleen niin kuinkas sitten.....
Voisihan se tietty olla mukava kokemus kun tämä on kuitenkin viimeinen synnytys ;)
Suosittelen Vammalaa!! Ilman muuta!! Ihana, lämminhenkinen sairaala, jossa TOTISESTI kohdellaan hyvin ja hoidetaan huolella!

Joskus Vammalaan menijää pelotellaan sillä, että siellä ei ole vastasyntyneiden teho-osastoa. Mutta siellä ON vastasyntyneen tehohoitovalmius sekä elvytysvalmius - vain pitempiaikainen tehohoito siirretään Taysiin. Ja äiti kyllä pääsee samalla ambulanssilla.

Turvallisemmaksi VAS:n tekee noista kahdesta se, että Vammalassa halutaan viimeisen päälle turvata vauvan hyvinvointi. Siellä on paremmin aikaa hoitaa synnytystä ja seurata vauvan ja synnytyttäjän vointia ja pienikin viite voinnin heikkenemisestä otetaan heti vakavasti.

Oma kokemukseni Taysista on juuri päinvastainen: sen vuoksi, että siellä on kaikki mahdollisuudet vaikeidenkin ongelmatilanteiden hoitoon johtaa siihen, että kaikkia ongelmatilanteita ja vauvan pikku ahdinkoja ei oteta niin vakavasti. Mitä merkitsee kohtutulehdus ensisynnyttäjällä, jos sairaalassa osataan suunnilleen elvyttää vastasyntynyt kuolleista? Tämä asenne johti ensisynnytyksessäni siihen, että synnytystäni ylipäätään hoidettiin vasta siinä vaiheessa, kun vauvamme henki oli vaarassa. Kaiken kiireen keskellä olimme täysin oman onnemme nojassa, kunnes vauvan vointi romahti ja me olimme hätätapaus, jonka vuoksi muut jäivät hoidotta lojumaan oman onnensa nojaan synnytyssaleihin. Oma synnytykseni päätyi siis sektioon, vastasyntyneiden teho-osastolle, kohtutulehdukseen jne..

Toinen lapsemme syntyi järkyttävän Tays-kokemuksen vuoksi Vammalassa ja olen VARMA, että myös esikoisemme synnytys olisi päättynyt aivan toisin, jos olisimme olleet Taysin sijaan Vammalassa. Sain ystävällistä, hyvää hoitoa ja tunsin olevani hyvissä käsissä. Tämä auttoi antautumaan synnytykseen ja uskalsin antaa synnytyksen edetä, kun ei tarvinnut pelätä kiirettä ja hoidotta jäämistä. Synnytys oli suorastaan miellyttävä kokemus (!) ja tuloksena syntyi terve, pirteä ja ponteva tyttö sekä onnesta sekaisin olevat vanhemmat. Kunpa ensisynnytyksessänikin olisi ollut läsnä ne tekijät, joita Vammalassa pidetään tärkeinä: läsnäolo, synnyttäjän rentoutuminen ja luottamus, pystyasento, liikkuminen, veden antama helpotus (amme), oikea-aikaiset kipulääkkeet ja perusteellinen imetysohjaus ja tuki lapsivuodeaikana.

Kuten sanoin, mene ihmeessä Vammalaan! Synnyttäminen on todella hienoa ja ainutkertaista! (jos ei tarvitse tuntea itseään kiireisen yliopistosairaalan vihoviimeiseksi häiriötekijäksi..)

Yhteistyössä