Vartijakoirat- mitä mieltä olette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiku

Vieras
Onko jokaiselle sopiva koiria?
Ja onko oikein, että jokainen sellaisen saa halutessaan hankkia?
Mitkä mielestäsi olisivat sopivat kriteerit saada tällainen koira ja pitäisikö hankkiminen olla luvanvaraista?
Pelkäätkö itse kyseisiä koiria?
Onko sinulla koiraa ja jos on niin minkä rotuinen?

Ja tarkoitan siis nimenomaan vartijakoirilla laumanvartijoita.

Ei todellakaan ole jokaiselle sopivia koiria. Niin kuin ei moni muukaan rotu. Vaan milläs sitten todistat taitosi/taidottomuutesi? En tiedä.
Kyllähän siinä aina epäilykset herää kun näkee laumanvartijan, tai oikeastaan minkä koiran vaan osaamattomissa käsissä.

Vartijakoira sopii hyvin vastuuntuntoiselle ihmiselle, joka osaa pitää koiran kurissa sekä tarjota koiralle sopivia virikkeitä. Alkoholistin koira vartijakoira ei ole.
Pelkään koiria, mutta rauhoitun, jos koiran ulkoiluttaja näyttää olevan koiran pomo.
Ei ole koiraa itselläni.

Turhan usein näkyy näitä kännissä olevia miehiä, joilla narunpäässä isokokoinen koira, jota todennäköisesti koulutetaan lähinnä hakkaamalla, koirat pelkää isäntää henkensä kaupalla. elikäs tälläisille ei pitäis sallia minkään rotuista koiraa!!! ja meillä on kotona mäykky:)

Alkuperäinen kirjoittaja hmm..:
Turhan usein näkyy näitä kännissä olevia miehiä, joilla narunpäässä isokokoinen koira, jota todennäköisesti koulutetaan lähinnä hakkaamalla, koirat pelkää isäntää henkensä kaupalla. elikäs tälläisille ei pitäis sallia minkään rotuista koiraa!!! ja meillä on kotona mäykky:)

Niin näkyy :(
Yleensä koiran nimi on Rambo, Roi tai Rex.

Koira kuin koira vaatii omistajaltaan seurantaa. Itse olen ollut paikalla kun papillon ävi lapsen naamaan kiinni. Jälki ei ollut kaunista. Ei myöskään silloin kun kettuterri otti otteen lapsen jalasta eikä irrottanut. Eli vaaratonta rotua ei ole.
Laumanvartioissa kiehtoo lempeä ulkonäkö, kaikki tahtoo ison nallen. Niitä ei mainosteta rodunomaisilla piirteillä eikä media kerro samalla lailla näistä koirista kuin vaikka dobbereista tai sakemanneista.
Minusta tärkeintä olisi jokaisen koiran hankkijan perehtyä siihe mitä on hankkimassa ja mihin tarkoitukseen. Ja kyky osata hakea apua silloin kun alkaa ongelmia ilmetä ei ole koskaan pahitteeksi.

En ymmärrä tuon tyyppisten pitoa lemmikkinä. On niin paljon parempia ja helpompia rotuja lemmikkikoiriksi. Suomen olosuhteissa on erittäin vähän tarvetta vartiokoirille tavallisissa kotitalouksissa.

Kyllä täytyis tarkkaan katsoa, kenelle ja mihin oloihin noita lähtee. Ei kasvattaja selvänäkijä ole, mutta toivottavasti ottavat mahdollisimman tarkkaan selvää, kenelle myyvät. Hienoja koiria suurin osa, mutta mun päätös oli, etten kuitenkaan tahdo ottaa itselle. Jos en sitten kumminkaan vaikka pärjää sille.

Yhteistyössä